מפנים את הפתקים

גם בכותל מתכוננים לפסח, אתמול עברו אבני הכותל נקיון יסודי לקראת החג, הפתקים? הם עברו לגניזה.

חדשות כיפה יאיר פלדמן 16/04/08 00:00 יא בניסן התשסח

מפנים את הפתקים
beggs-cc-by, צילום: beggs-cc-by

תהיתם פעם היכן נמצא הפתק שכתבתם והטמנתם בין אבני הכותל המערבי אי-שם בגיל בית הספר היסודי? אז זהו, שרוב הסיכויים שהפתק קבור בימים אלו במקום מיוחד בהר הזיתים, יחד עם עוד מאות מיליוני פתקים נוספים כמותו.

כמו כל עם ישראל, גם בכותל המערבי נערכים בימים אלו ניקיונות יסודיים והיערכויות מיוחדות לכבוד חג הפסח. במסגרת ההכנות לקראת מאות האלפים שיבואו לבקר בשריד בית המקדש, ביצעו אתמול (יום ג) אנשי "הקרן למורשת הכותל המערבי" פינוי של כל אותם המוני פתקים הנמצאים בין אבני הכותל, זאת כדי לפנות מקום לפתקים נוספים, כמובן.

לדברי רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ, מדובר בהליך שנעשה באופן קבוע פעמיים בכל שנה - לקראת ראש השנה, וכמובן לקראת חג הפסח. אנשי "הקרן למורשת הכותל", המאפשרים גם הטמנת אבנים ע"י שליחתם בפקס או דרך אתר האינטרנט, דואגים כי הפתקים שנלקחים מבין האבנים יועברו לקבורה באתר מיוחד בהר הזיתים.

אמנם אין מספרים רשמיים ואף אחד לא סופר את הכמויות, אך ההערכות מדברות על מאות אלפי פתקים, ויש מי שטוען שמדובר בלמעלה ממיליון פתקים, שמצטברים תוך כחצי שנה, כזכור.

מצטרף לפתק של האפיפיור

בין שלל הפתקים שהוצאו מהכותל, נמצא גם פתק שהטומן לפני כשבוע בלבד בידי ראש ממשלת פולין, דונאלד טוסק, שהגיע לביקור בכותל המערבי. טוסק שטמן פתק בין נדבכי הכותל, ציין בפני הרב רבינוביץ שליווה אותו במהל הביקור, כי במקום זה הוא מצטרף גם לפתק שטמן האפיפיור שבו הביע סליחה מעם ישראל על התלאות והשואה שעברו.

"באתי לכאן, מרכזו הרוחני של העם היהודי כדי להביע סולידאריות עם העם היהודי ולעמוד לימין ישראל, אנו לא שוכחים את עברו של העם היהודי על אדמתנו ואנו מחויבים לסייע לו" אמר הנשיא.

עוד ציין הנשיא כי מדינתו מחויבת לשמור על קברי הצדיקים כמו קברו של רבי אלימלך מליזנסק זצ"ל וכל המקומות הקדושים ליהודים שנותרו על אדמת פולין בצד אבני הזיכרון ומחנות ההשמדה. זאת אינה רק מחויבת מוסרית גרידא, אלא צורך של עמנו כדי לזכור ולא לשכוח את הזוועה שהייתה על אדמתנו.

בעיות ביציבות

בנוסף לפינוי הפתקים, עולה בימים אלו הסבירות כי בעתיד הקרוב יערכו עבודות לחיזוק הכותל המערבי. במהלך ההיערכות לקראת חג הפסח הינה נבדק גם מצבם הפיזי של אבני הכותל. הבדיקה שהחלה בשעה 10 בבוקר עם הגעתו של מנוף מיוחד, הסתיימה בשעות אחר הצהריים, ובמהלכה בדק חן כנרי, מהנדס האחזקה "בקרן למורשת הכותל", את מצב האבנים.

על פי דברים שאמר הרב רבינוביץ בתכנית הטלוויזיה "חמש עם רפי רשף", עולה כי ישנה בעיה של יציבות בחלק מאבני הכותל, כשהמדובר הוא דווקא באבנים החדשות והקטנות יותר הנמצאות בחלק העליון של הכותל. לדברי הרב רבינוביץ, בקרוב יוזמנו למקום מספר מומחים שידונו כיצד ניתן לתקן את המצב ללא שהדבר יפריע להתנהלותו הסדירה של הכותל.

יש לציין כי בדיקה זו, שבוצעה ביום שלישי הקודם, מבוצעת אף היא פעמיים בשנה, ובמהלכה ממוספרות האבנים ונבדקות בקפידה, זאת בכדי להיות בטוחים ביציבותם למען בטיחות המתפללים שצפויים להגיע.