מעלעל

נרדמו בשמירה: במקום תמונת קברו של הצדיק פורסמה באחד מעלוני השבת תמונת קברו של סוס. וגם על עוד כמה טעויות פחות מצחיקות

חדשות כיפה אריאל הורוביץ 30/01/11 00:00 כה בשבט התשעא

מעלעל

המשפט העברי

פרשת משפטים, כמו כמה פרשות אחרות, אהובה מאוד על עורכי העלונים וכותביהם: יש נושא מוגדר שאפשר לעסוק בו, ואין צורך לשבור את הראש כדי למצוא רעיון לכתבה או למאמר על פרשת השבוע. עלוני השבת מלאו מאמרים וכתבות העוסקים במשפט העברי. ב"בראש יהודי" ראיינו את הדיין הרב אריאל בראלי ממכון "משפט לעם"; ב"גילוי דעת" הלכו על האקדמי, וראיינו את ד"ר מיכאל ויגודה, ראש המחלקה למשפט עברי במשרד המשפטים, וב"עולם קטן" הופיעה כתבה יח"צנית למפעל משנה תורה כלשהו. ב"שבתון" הוכיחו שאפשר לפרסם מאמר ראשי שעוסק בפרשת השבוע, ואירחו מאמר של הרב רצון ערוסי על "ערכאות של גויים במדינת ישראל". מעניין שהיו גם עלונים שלא עסקו בנושא הצפוי והמוכר: "באהבה ובאמונה" העדיפו לעסוק בהומניזם ("אברהם אבינו לימד אותנו הומניזם אמיתי"), ו"השבת" של צהר הוקדש לעיסוק בשאלת הגזל בחיי היום-יום. גם בפרשת משפטים לא משעמם.

קבורת סוס

פינת "חיבת הארץ של גדולי ישראל" ב"יש"ע שלנו" היא המקום האחרון בו נצפה למצוא פאדיחה: ביוגרפיות נחמדות של רבנים, הבלטת זיקתם לארץ ישראל, הכל טוב ויפה. השבת עסקה הפינה ברבי אברהם אשכנזי, ובין היתר סופר שם על פעילותו למען רכישת מערת שמעון הצדיק בירושלים. לצד הכתבה שובצה תמונה של קבר שמעון הצדיק, אך חדי העין הבחינו שמתחת למילים "קבר שמעון הצדיק", נכתב: "מסירותו בעבודה הובילה אותנו בדרך". ובכן, לא מדובר במערה בה קבור התנא שמעון הצדיק בירושלים, אלא במערה שנמצאת סמוך לכנרת, וקבור בה סוס. הסוס, שמעון שמו, היה מסור וחרוץ בעבודתו, ועם פטירתו מן העולם החליטו בחוות הסוסים להוסיף לו כינוי צדיק, ולהציב יד לזכרו. עורכי "יש"ע שלנו" לא טרחו לבדוק איזו תמונה הם שמו בעלונם, חיפשו בגוגל "קבר שמעון הצדיק", ונפלו על תמונת קבר הסוס, במקום על קברו של התנא שמעון. רבי אברהם אשכנזי, ששמו נקשר כעת בסיוע לרכישת קבר של בהמת עבודה, בוודאי מתהפך בקברו, וכך גם שמעון הצדיק (התנא, לא הסוס).


(השיבוש במקור. מתוך: עלון ישע שלנו)


דע את קוראיך

הרב חגי לונדין הוא כוכב עולה בעולם עלוני השבת. הרב לונדין, המלמד בישיבת ההסדר בחיפה ובמכון מאיר, הוא בעל טור קבוע ב"שבתון", כותב תכופות ב"באהבה ובאמונה" ומפרסם לא מעט ב"בראש יהודי", ובטח בעוד כמה עלונים ששכחתי.

בכל עלון, כמובן, מפרסם הרב לונדין מאמר אחר, אך מעניין לשים לב שלא מדובר רק במאמרים אחרים, אלא במאמרים המותאמים כל אחד לקהל אחר. ב"בראש יהודי" עוסק הרב לונדין בסוגיות אקטואליות, מזווית ימנית, כמעט ללא ציטוטים; ב"באהבה ובאמונה" החרד"לי כותב הרב לונדין על ברכת המזון ועל החומרנות שבאכילה, ומצטט בהרחבה דברי קבלה ומוסר מאת הרמח"ל, הרמ"ק והרב קוק. לעומת זאת, ב"שבתון" הבורגני מעדיף הרב לונדין לצטט ביד רחבה את הפילוסוף ניטשה והסופר האמריקני מארק טווין, שהרי קוראי "שבתון", מן הסתם, לא יצליחו לעכל דברי קבלה, ועוד בשבת - עדיף לתת להם שמות שהם מכירים. מעניין מה יקרה אם שבת אחת יתבלבל הרב לונדין, ובטעות ישלח ל"באהבה ובאמונה" את המאמר שמיועד ל"שבתון"...

ומי יכתוב על הכותבים?

רז קיל, בעל מדור הרכילות "ברנזה" ב"מצב הרוח", כותב על כולם: שרים, חברי כנסת, רבנים, אנשי עסקים וסתם מאכערים. ומי יכתוב על רז קיל? קיל, בעבר עוזר פרלמנטרי ויועץ פוליטי לח"כים הדתיים, התמנה בשבוע שעבר ליועץ שר החינוך לענייני המגזר הדתי-לאומי והחרדי. למעלעל נודע כי בינתיים לא צפויה סכנה למדור הברנזה החביב, וכי קיל ימשיך בכל שבוע לדווח מי נראה עם מי אצל מי ואיפה. בהצלחה בתפקיד החדש.

דיני נישוק היד אחרי גירוד העין

משהו מוזר קורה בשו"ת הסלולרי. אם בעבר עוד יכולנו למצוא בין הסמסים שאלות הלכתיות מעניינות, אולי אפילו כאלה שגוררות דיון סוער בשולחן שבת, הרי שלאחרונה מתחלקות השאלות בשו"ת לשלוש קטגוריות: שאלות בהלכות כשרות ("בישלו אורז בלי לבדוק ולאחר מכן התגלו בו חרקים, מה עושים?"), שאלות על גאולה ומשיחיות ("מתי יבוא המשיח?"; "האם הגאולה התחילה?"), והגרוע מכל: שאלות על אמונות תפלות. בשבועות האחרונים נתונים הרבנים תחת מתקפה של שאלות על מנהגים משונים ואמונות שאיש לא יודע מהיכן צצו. רק השבת נשאל הרב אבינר אודות המנהג לנשק את היד לאחר גירוד העין (הרב בתשובה: "הבל"), והאם מסוכן לפתוח מטריה בתוך בית (הרב אבינר: "אמונות תפלות"). למעלעל נותר רק לתהות האם באיזשהו מקום, יושב לו משועמם אחד עם הרבה דמיון ששם לו למטרה לבדוק את סבלנותם של הרבנים?

סידור רינת הנוקיה

אחת לכמה זמן מפרסם הרב אבינר שיר באחד העלונים. בדרך כלל עוסק השיר באחדות ישראל, בחשיבותה של המדינה או בענייני זוגיות. בזמן האחרון נראה שגם על עמיתו של הרב אבינר לשו"ת הסלולרי, הרב שמואל אליהו, שורה מדי פעם המוּזָה. אחת לכמה זמן נשאל הרב האם ישנה תפילה שכדאי לומר במקרה כלשהו, ובתשובה שולח הרב אליהו תפילה מקורית, פרי עטו, המוכוונת למצבו של השואל. השבת, למשל, נשאל הרב אליהו האם יש תפילה שכדאי לאומרה כדי להיות בשמחה תמיד, ובתשובה סימס הרב אליהו תפילה חדשה שכתב בדיוק למטרה זו. שווה לקרוא את התוצאות, ועוד יותר שווה להתפלל אותן.

פחד

הפרסומת הכי מפחידה בעלוני השבת: "אנחנו נפיק ממך את המיטב" (פרסומת לערוץ הטלוויזיה החדש "אורות").

לתגובות ולהדלפות: mealel@kipa.co.il