מליאת הכנסת קיימה דיון ראשון מסוגו בנושא הר הבית

בעקבות דרישתו של חבר הכנסת משה פייגלין ולמרות לחצים דיפלומטיים התקיים דיון בנושא הר הבית. פייגלין: "כשאנחנו בורחים מהר הבית אנו מאבדים את הלגיטימיות לקיומנו בתל אביב"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 25/02/14 19:52 כה באדר א'

מליאת הכנסת קיימה דיון ראשון מסוגו בנושא הר הבית
אריאל הורוביץ, צילום: אריאל הורוביץ

מליאת הכנסת קיימה היום (ג') דיון ראשון מסוגו בנושא הר הבית תחת הכותרת 'העברת הריבונות בהר הבית דה-פקטו לריבונות ירדנית, זאת בעקבות דרישתו של חבר הכנסת משה פייגלין. הדיון נערך למרות לחצים דיפולמטיים לבטלו ועל רקע מהומות בהר בבוקר.

בנאום אשר נשא פייגלין אמר "מאחורי גבו של העם ויתרנו על כל שריד של ריבונות ישראלית בהר. כל ארגון יכול להניף שם את דגלו אך דגל ישראל הס מלהזכיר. פרק תהילים הוא עילה למעצר ואפילו כיפה על הראש ממליצים השוטרים להוריד".

"כמו תמיד", הוסיף פייגלין. "כשאנו בורחים מארצנו ומחפירות חיינו, לא שלום אנו מקבלים אלא עוד ועוד אלימות. כשאנו בורחים מן ההר אנו מאבדים את הלגיטימיות לקיומנו בתל אביב".

עוד הוסיף פייגלין ואמר כי "זו הפעם הראשונה שכנסת ישראל דנה במליאה בשאלת הריבונות בהר הבית. בלי ההר אין בית, אין תכלית ואין ייעוד לקיומנו הריבוני בארץ כולה. הגיע הזמן להפסיק את הכרסום בריבונות ישראל בלב ליבה של ירושלים". בסיום דבריו קרא פייגלין לראש הממשלה לאפשר כניסה חופשית להר הבית.

"כנראה שכשמוטה גור אמר 'הר הבית' הוא אמר זאת עם סימן שאלה", אמר ח"כ זבולון כלפה. "כנראה שמדובר בהמלצה בלבד. אנחנו מסתפקים רק בחצר בעוד העיקר והתוכן נמצא למעלה. אנחנו מפחדים לקבל אחריות. אם היינו מקבלים החלטות טובות במלחמת ששת הימים היינו במקום אחר לגמרי. הר הבית צריך להיות בידינו.

חברת הכנסת זהבה גלאון אמרה כי היא מאמינה בזכות היהודים להר הבית אולם יחד עם זאת מבדילה בין זכות למימוש הזכות. "יש כאן קבוצה ששייכת לקואליציה שנתנה אישור לראש הממשלה לצאת לתהליך מדיני ומנסה לסנדל אותו בכל דרך. הריבונות על הר הבית לא תיקבע בפרובוקציות שלכם".

"כשיהודים לא יכולים לעלות להתפלל בחופשיות בהר הבית המשמעות היא שהר הבית לא בידנו", אמרה ח"כ שולי מועלם רפאלי. "זכותו של העם היהודי על מקום קודשו -הר הבית , אינה ניתנת לערעור, 'אני סבור שיש להסדיר זכות תפילה של יהודים במקום זה, על אחת כמה וכמה שאנו נותנים חופש פולחן לכל הדתות בירושלים'. אלו מילותיו של רוה"מ בציטוט במכתב שכתב. מהדיון היום צריכה לצאת הצהרה הקוראת לאפשר לכל יהודי להתפלל בכל שעה בהר הבית".

"אתם לא רוצים את הר הבית, אתם רוצים את חורבן הבית", האשים חבר מרצ ח"כ אילן גלאון. "מי שרוצה את הר הבית הוא אנטי ציוני ורוצה בחורבן הבית. מימוש ארץ ישראל יהיה בשתי ישויות מדיניות שונות. אני אוהב את ארץ ישראל יותר ממכם כי אני מוכן להסתפק בחלק ממנה כדי להחזיק בה. מהרסייך ומחרבייך ממך יצאו".

"אם היינו מקשיבים לכם לא היינו עולים לארץ ישראל", תקפה את גלאון סגנית שר התחבורה ציפי חוטובלי. "בגלל מה שאתם אומרים נבטל את הריבוניות על ארץ ישראל? השיח מתנהל בצל פחד מפני הדבר שהר הבית מסמל. הר הבית מסמל את התוכן, את העליה מהשפלה אל ההר. אתם מפחדים. אין ציון בלי הר הבית, אין דבר מרגש ומכאיב מהר הבית. אסור להניף דגל ישראל בעוד דגל חמאס מתנפנף בגאון. זה לא דיון של ימין ושמאל. צריך להפסיק להשתמש במושג חבית חומר נפץ. אנחנו כאן כדי להישאר. אני קוראת לממשלת ישראל לפתוח את שעות הביקור בהר, לממש את זכות התפילה. ממה אנחנו מפחדים?. תפקידנו לעשות הכל כדי לאפשר לממש את המקום הקדוש ביותר לעם היהודי".