מי יהיה רבה של אור יהודה?

תושבים באור יהודה טוענים כי קיימים פגמים חמורים בהליך הבחירה לרב העיר, הצפוי להסתיים בסוף החודש. לטענתם, גורם במשרד הדתות מתערב נגד אחד המתמודדים

חדשות כיפה אורי פולק 16/03/11 00:00 י באדר ב'

מי יהיה רבה של אור יהודה?

הרוחות סוערות באור יהודה, זאת לקראת בחירתו של רב חדש לעיר בסוף החודש הקרוב. על התפקיד מתמודדים הרבנים לוי נחום, ארז אלחרר ויעקב ברהום - בנו של רב העיר דוד ברהום ז"ל, אשר נפטר לפני כחודשיים וכיהן כרבה של אור יהודה בשלושים השנים האחרונות.

שיאו של מהלך ההתמודדות לתפקיד הגיע השבוע, כשתושבי העיר וביניהם חננאל ברהום, אחיו של הרב יעקב ברהום המתמודד לתפקיד, פנו לשר הדתות יעקב מרגי ולמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בו הם טוענים לפגמים חמורים בהליך לבחירת רב העיר.

"תושבי אור יהודה בעלי עניין רב בהליכים לבחירתו של רב עיר ראוי לעירם, רב אשר יזכה לאמון בני העיר, בין היתר משום שנבחר בהליך טהור בבחירות אישיות חשאיות, ללא מעורבות פסולה של גורמי הון ושלטון שעניינם בשררה ובטובות הנאה ולא ברבנות לשם שמיים. גורמים אשר הצליחו בזמן קצר להרוס כל חלקה טובה במינויים בתחום שירותי הדת וידם עוד נטויה", נכתב לשר הדתות.

לטענת חלק מהתושבים, גורם בכיר בלשכתו של שר הדתות מנסה להביא למניעת מתן הכשר רב עיר לרב יעקב ברהום, זאת כדי לסכל את מינוי תפקידו. "כך מתנהלים הדברים כאשר מגורמים במשרד הממונה על חוק שירותי הדת היהודיים, יוצאות הנחיות אל הגורמים הפוליטיים המוניציפליים בכדי לתפור הרכב אסיפה בוחרת אשר תבחר במועמד המוצנח", נטען.


הרב עובדיה יוסף הבטיח את התפקיד

במקביל למכתב החמור שהוגש לשר הדתות, הגישה אמו של הרב יעקב ברהום, הרבנית שושנה ברהום, תביעה לדין תורה של שלושת הרבנים האחרים המתמודדים לתפקיד. לטענתה הובטח לה, על ידי הרב עובדיה יוסף, כי בנה הוא "בן יורש" וכי הוא יקבל את תפקיד רב העיר.

"אילו הייתה זכות הבחירה בידי הציבור בעיר, לא הייתי צריכה לפנות לכבוד הרב", כתבה הרבנית ברהום אשר ציינה כי "הרוב המוחלט בעיר תומך בו ללא יוצא מן הכלל וכבר העבירו עצומה, ומרבית בתי הכנסת בעיר, על נציגיהם, חתמו במכתב כי הם מבקשים מכל מי שבידו לעזור ולסייע שבני ייבחר ויכהן תחת אביו".

"הפוליטיקה פועלת בניגוד להלכה ולרצון הציבור, וישנם רבנים המתכננים מזימות ופועלים כנגדי וכנגד משפחתי, ובכוונתם לגרום לכל מיני מקורבים שלהם להיבחר ולגזול מאיתנו את ששייך לנו", טענה הרבנית ברהום אשר ציינה שוב, כאמור, כי הרב עובדיה יוסף הבטיח לה בשלוש הזדמנויות שונות כי בנה יעקב - הוא שימונה לרב העיר. "אבקש מבית הדין לזמן אליו את האסיפה הבוחרת ולהורות להם כי על פי ההלכה, ומצד הכרת הטוב וגמילות חסד, עליהם לתמוך ברב יעקב שיכהן פאר תחת אביו", טענה.

ממשרד הדתות נמסר בתגובה לדברים כי "באור יהודה פועלת ועדה לבחירת רב עיר על פי החוק בלבד, ללא שום מניעים זרים. מתן כושר לרב עיר נמצא בסמכות הרבנות הראשית ובפיקוחה של מועצת הרבנות הראשית, ולכן הטענה כביכול שישנה התערבות בוטה מצד המשרד לשירותי דת משוללת כל יסוד".