מישהו מתנדב להתפלל?

שלוש תנועות מרכזות השנה את תפילות יום הכיפורים בקיבוצים החילוניים. רק תבחרו.

חדשות כיפה אדם צחי 24/09/08 00:00 כד באלול התשסח

מישהו מתנדב להתפלל?
יחצ, צילום: יחצ

תפילות הימים הנוראים בפתח, וזה הזמן לתפוס שתי ציפורים במכה אחת: גם להתפלל כמו שצריך, וגם לתרום ולהתנדב בקרב עם ישראל הרחב. סקר טלפוני שערכו בשנה שעברה אנשי מכון החגים הקיבוצי "שיטים" שבבית השיטה בין 40 קיבוצים שונים, העלה כי אחוז הצמים בקיבוצים חילוניים נע בסביבות ה-50%. עם זאת, ישנו עדיין מרחק רב מתפילות החג, בעיקר בשל חוסר היכרות עם סידור התפילה והמנהגים. הדבר הביא לכך שתנועת תפילות יום הכיפורים בקיבוצים וביישובים חילוניים, הולכת ומתגברת. לבד מיוזמות פרטיות, ישנן לפחות שלוש תנועות שכבר פועלות בשטח: "צהר", "איילת השחר", ו"פנים אל פנים".


מוני מרדכי, דובר ארגון "צהר", מספר כי השנה ישתתפו במפגשי התפילה והלימוד, הנערכים בשיתוף ארגון "ביחד" של הרב מלכיאור והחברה למתנ"סים, למעלה מ-70,000 חילונים. כ-250 מוקדים ייפתחו ברחבי הארץ, קיבוצים וערים, בעברית, רוסית ואתיופית, בעשרות מתנ"סים, מרכזים קהילתיים, בתי ספר ובתי כנסת. הפרויקט מתקיים זו השנה התשיעית. למעלה מ-300 מנחים, מרביתם בני ובוגרי ישיבות שעברו הנחיה מטעם "צהר", ינחו את מפגשי התפילה והלימוד. כמו כן ישולבו מתנדבות בקבוצות המתנדבים שנשלחת לכל מוקד כדי ללוות את ציבור הנשים.


שנה לפני לא היה לו איפה להתפלל


בקיבוץ גינוסר יערך השנה מניין מיוחד בשיתוף תלמידי ישיבת הכותל ובני קיבוצים, בו יתפללו בצוותא ולאחר מכן ידונו בשירת רחל. בין הקיבוצים המשתתפים בפרויקט ניתן למצוא את מעגן מיכאל, קיבוץ דפנה, עינת, נחשונים, גבעת השלושה, חורשים, ויחיעם.


"עלינו למנוע מן היהדות להפוך לכת", אומר הרב ח"כ מיכאל מלכיאור. "יש חשיבות עצומה לכלל ישראל, לתחושה המאחדת בין כל חלקי העם במיוחד בתקופת החגים. השנה אנו חונכים גם את הזרם המשלב בין חילונים לדתיים בחינוך, המהווה נדבך נוסף בניסיון המתמשך לאחד בין כלל חלקי העם מתוך ראיה פלורליסטית ורחבה ותוך כבוד הדדי".


מוטי רייך מארגון "איילת השחר" מספר כי תנועתו מגבשת מניינים בעיקר בקיבוצים שרוצים לחוות בפעם הראשונה את החוויה של תפילת יום כיפור. מדובר בשנה השלישית של פעילות התנועה, כאשר לראשונה החל הדבר בקיבוץ משגב עם, לאחר פנייה שלהם להשלמת מניין. שנה לאחר מכן פנה לתנועה בחור חילוני בשם רועי מקיבוץ גבע, שרצה מאוד לקיים את תפילת יום הכיפורים בקיבוץ. "שנה לפני כן לא היה לו איפה להתפלל, ואמרו לו ללכת לכפר יחזקאל הסמוך, דבר שבסופו של דבר גרם לכך שהוא פספס, לצערו הרב, את התפילה. הוא הבטיח לעצמו לחוות את יום כיפור בגבע. הוא פנה אלינו לאחר שקיבל מהקיבוץ את המועדון לשימוש כבית כנסת, וארגן לנו את בית ילדים כמקום לינה. הבאנו בחורי ישיבה ומנחה בכדי להנחות את התפילה, והצלחנו ליצור, בפעם הראשונה מאז שיבת ציון, תפילה בקיבוץ. הייתה היענות אדירה. ב"כל נדרי" לא היה מקום להיכנס. אנשים עמדו בחוץ כדי לשמוע. להערכתי נכחו שם למעלה ממאתיים איש.


ארגון "איילת השחר" שם לו למטרה לגשר ולקרב לבבות בין דתיים וחילונים. הפעילות הקבועה הינה במשך כל השנה: סיורי בר מצווה, טקסי פסח וראש השנה, וקרוב למאה קיבוצים משתתפים בה. בנוסף מקיים הארגון פרויקט "חברותא" - דתי לחילוני מדברים טלפונית, חצי שעה בכל שבוע. "יש לנו 14,000 איש שמשוחחים בצורה קבועה".


"ביום כיפור השנה ניתן סיוע לעשרה קיבוצים, כאלה שהתפילה אצלם ביום כיפור היא חידוש. המתנדבים מגיעים מישיבות הסדר, מכינות, וכמה ישיבות שחורות. יש לנו מישהו שהיה חזן בקהילה בלייקווד. הוא מגיע מארה"ב לתפילת יום כיפור בקיבוץ בית קשת כבר שנה שלישית, וחוזר למחרת. רק כדי להיות שליח ציבור בבית קשת".

תנועת "פנים אל פנים" בשיתוף "מרימים את הדגל" מארגנות גם הן את תפילות יום הכיפורים בקיבוצים החילוניים. בראש התנועה עומדים אל"מ גבע ראפ והרב אלישע וישליצקי, שהקימו אותה לאחר ההתנתקות, במטרה לאחד תחת קורת גג אחת את העשייה ההתנדבותית המתבצעת על-ידי ארגוני החסד הדתיים-לאומיים. במודעה המופצת בימים אלו מבטיחים אנשי העמותה למתנדבים הפוטנציאליים "התעלות ורוממות לא פחותה ואף יותר ממקומות אחרים". כדאי רק לבדוק שהחילונים לא הולכים לאיבוד בין המוני המתנדבים משלוש התנועות השונות, שנשלחו אל קיבוצם גלוי הראש.