מחרימים ובונים

"טלדור" ו"איטונג" התחייבו להחרים את התוצרת ביהודה ושומרון, זאת כדי לזכות בחוזה לבניית העיר הפלסטינית רוואבי. ועדת הכלכלה של הכנסת: אנו צריכים לגנות הניסיונות לחרמות מתוכנו

חדשות כיפה אורי פולק 10/01/11 00:00 ה בשבט התשעא

מחרימים ובונים
מיכאלי, ויקיפדיה העברית, צילום: מיכאלי, ויקיפדיה העברית


החברות "טלדור כבלים" ו"איטונג" הינן בין החברות שהתחייבו שלא להשתמש בתוצרת מהתיישבות ביהודה ושומרון, זאת בתמורה לחוזה עבור אספקת חומרים ושירותים למנהלת בניית העיר הפלסטינית, רוואבי. בגלי צה"ל נחשפה היום (ב) זהותן של שתי החברות, הנמנות על רשימה של כעשרים חברות דומות, החוששות להיחשף פן יוטל עליהם חרם מטעם ציבור המתיישבים.

חברת "טלדור כבלים", מקיבוץ עין דור, אמורה לספק שירותי תשתית לתקשורת בעיר ו"איטונג", המעורבת במפעל הנמצא ברמת הגולן ומספקת מוצרי איטום רבים להתיישבות, התחייבה על פי הדיווח כי היא איננה מחזיקה מפעלים בהתיישבות ואיננה עושה בהם שימוש.


העיר הערבית רוואבי. עוד 18 חברות התחייבו לתנאים של העיר

(צילום: הדמית הפרויקט)


הדברים נדונו היום בועדת הכלכלה של הכנסת, בעקבות דיון שיזם יו"ר הועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, במטרה להחליט כיצד לנהוג בחברות שהתחייבו בחוזה. "נבדוק האם בעמידה בסעיף זה יש משום עבירה פלילית. כמו כן נוציא הצהרה לפיע מי שייפגע בכלכלת ישראל לצורך רווח ייפגע בחזרה", אמר ח"כ שאמה-הכהן. עוד אמר יו"ר הועדה כי במחלקת המחקר והמידע של הכנסת מצאו עד כה כי מדובר בעשר עד 20 חברות, אך לא השיגו את הרשימה המדויקת הכוללת את שמותיהם. "אנחנו צרכים לגנות את הניסיונות לחרמות מתוכנו, ולדחוק אותן", הוסיף.

בעקבות הדברים הודיע שר המדע והטכנולוגיה, השר פרופ דניאל הרשקוביץ, כי הוא ינחה את משרדו למנוע כל התקשרות עתידית עם חברה שנוטלת חלק בחרם על מוצרים ממפעלים ביהודה ושומרון, בגולן ובמזרח ירושלים. "אם כל משרדי הממשלה ינהגו כך", אמר השר הרשקוביץ, "החברות הללו ילמדו מהר מאוד שהחרם אינו משתלם".

ששון הר סיני, מנכ"ל איטונג, מסר בתגובה כי "איטונג מתנערת מכל חרם או רמיזה לחרם על תוצרת ישראלית וכל פעילות מסוג זה. איטונג נפלה קורבן למניפולציה נבזית של גורמים אינטרסנטיים, המונעים משיקולים זרים, שקשרו את שמה של החברה לחרמות אשר הוטלו על תוצרת ישראלית. למען הסר ספק: איטונג הינה חברה ישראלית, שורשית, השותפה מלאה בבניית ארץ ישראל - בכל חלקי ארץ ישראל".

"בבואה לעסקה לאספקת בלוקים לבניית העיר הפלסטינית, נשאלה החברה היכן ממוקמים מתקניה. התשובה היתה - אשקלון ופרדס חנה. לא שיערנו כי תשובה תמימה זו תקשור שמנו לחרם המגונה על מוצרי התנחלויות. אנו מגנים זאת בכל פה ובקול חזק וברור. איטונג אינה שותפה לחרם כזה או אחר, מעולם לא לקחה חלק או תרמה לחרם כזה או אחר ותמשיך לספק את מוצריה לכל מקום בשטחי ארץ ישראל, לרבות להתנחלויות", הוסיף.