מזגזגים: למה נאמני תורה ועבודה החליפו צד במרוץ לרב העיר ירושלים

תנועת נאמני תורה ועבודה הכריזו קבל עם ועדה שהם קוראים לביטול תפקיד רב העיר ירושלים. הם לא באמת מתנגדים לכך אלא למועמד ספציפי מאוד

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 30/01/14 09:28 כט בשבט התשעד

מזגזגים: למה נאמני תורה ועבודה החליפו צד במרוץ לרב העיר ירושלים
עמנואל מימון, צילום: עמנואל מימון

ירושלמים רבים הופתעו לפני יומיים למקרא הודעת תנועת 'נאמני תורה ועבודה' כי היא מתנגדת למינוי רב ראשי לעיר ירושלים. במשך שנים נאמני תורה ועבודה היו מי שהובילו את המאמצים הפוליטיים והמשפטיים לקידום בחירות הרב הראשי לעיר ירושלים, וקידומו של מועמד הציונות הדתית הרב אריה שטרן. אמש ביצעה התנועה מה שנראה כפניית פרסה והביע התנגדות כנגד פעילותה במשך לא מעט שנים. השאלה היא מה באמת גרם לתנועה לשנות את עמדתה? התשובה נתונה בכיס המתחרה השקט של הרב אריה שטרן.

במשך לא מעט שנים תנועת 'נאמני תורה ועבודה' מובילה את מאמצי הציונות הדתית לקיומן של בחירות לרבנות העיר ירושלים. היא הצליחה לאגד סביבה כוחות ליברלים בעיר כמו רחל עזריה, יו"ר תנועת ירושלמים, ואף קידמה מועמד פרי בטנה של ישיבת מרכז הרב, לא ממש כוס התה של נאמני תורה ועבודה. העתירה הראשונה שהוגשה לקידום מינוי רב ראשי לעיר הוגשה על ידי נאמני תורה ועבודה ואליה הצטרף מאוחר יותר ראש העיר ניר ברקת. שמואל שטח, מנכ"ל התנועה, הוא זה שגייס את עו"ד אילן קמינצקי לפעילות לטובת מינוי רב ראשי לירושלים והתנועה סייעה לקמינצקי בפעילות זו. אגב, קמינצקי עצמו הופתע למשמע עמדתה החדשה של התנועה. את הכנס הראשון לקידום מינוי רב ראשי לירושלים ערכה, ניחשתם נכון, תנועת נאמני תורה ועבודה ב-2009. במהלך בחירות בתי הכנסת הציוניים את נציגם לרבנות העיר, תנועת נאמני תורה ועבודה העמידה את משרדה ברחוב דובנוב בתל אביב כמרכז איסוף פתקי ההצבעה ואף שלחה פעילי התנועה לספירת הפתקים בבתי הכנסת. מה גורם לתנועה לחזור בה מפעילותה רבת השנים?

בתנועה הסבירו כי עמדתם החדשה, לביטול הבחירות ותפקיד רב עיר והקצעת משאבי התקן לטובת רבני השכונות, נבעה כחלק מהניסיון לקידום "המודל הקהילתי" להסדרת יחסי הדת והמדינה בישראל. על פי המודל הקהילתי תועבר הסמכות מהרבנות הראשית ומרבני הערים אל רבני הקהילות כמו גם תקציבים. מודל זה של התנועה עומד בסתירה לקידום הבחירות לרבנות העיר ירושלים. אלא שסימן שאלה גדול מרחף סביב הסבר זה של התנועה. המודל הקהילתי לא נולד אתמול וגם לא לפני חודש. מדובר על מודל אותו מנסה התנועה לקדם משך יותר משנה, שנה בה לצד המודל גם קידמה את מועמדות הרב אריה שטרן ואת קיומן של בחירות העיר. האם רק היום הבינו בתנועה כי המודל מהווה סתירה לפעילתם רבת השנים? כנראה שלא.

את הסיבה השקטה להתנגדותה הפתאומית של 'נאמני תורה ועבודה' ניתן לסכם בשם אחד: הרב שמואל אליהו. על אף החודשים שעברו מאז הבחירות לראשות העיר ירושלים, הבחירות לרבנות העיר מתעכבות כאשר לשכות סגן השר בן דהאן וראש העיר ברקת מחליפות האשמות הדדיים לסיבת הדחייה החוזרת ונשנית של הבחירות. דחיה שסיבה לה, אינה נראית לעין. הרב אריה שטרן, המועמד המוסכם של הציונות הדתית בעיר, מתקרב לגיל 70 שלאחריו לא יוכל להתמודד על משרת רב העיר. בחודשים האחרונים עולה שוב ושוב הטענה כי הרב אלי בן דהן וניר ברקת, מקורביו של הרב מרדכי אליהו ז"ל, דוחים בכוונת תחילה את קיום הבחירות על מנת לשלול פרוצדורלית את מועמדות הרב אריה שטרן ולקדם את מינויו של הרב שמואל אליהו, רבה של צפת. כאשר הבינו תנועת נאמני תורה ועבודה כי ישנם כוחות גדולים העשויים להביא את הרב שמואל אליהו, על התבטאויותיו הייחודיות, למשרת רב העיר, החליטו בתנועה לחדול ממאמצי קידום הבחירות ואימצו את היציאה נגדם. היועץ המשפטי של התנועה, עו"ד יגאל קמינצקי, ימשיך לקדם את המאמצים לקידום הבחירות והרב אריה שטרן אולם ללא תמיכת התנועה שהחליטה לחזור בה בשל מועמדותו הנראית לעין של הרב שמואל אליהו.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il