מוכנים לפנות אך לא מאמינים בשלום

מחקר חדש: 65% מהציבור מסכימים לפינוי התנחלויות אך פחות מ-10% מאמינים בהסדר ישראלי-פלסטיני

חדשות כיפה אורי פולק 06/06/10 00:00 כד בסיון התשע

מוכנים לפנות אך לא מאמינים בשלום

רוב הישראלים יהיו מוכנים לפנות בצורה חלקית או מלאה את ההתנחלויות ביהודה ושומרון, אך מעטים מהם מאמינים כי הסדר ישראלי-פלסטיני יביא לשלום בין העמים - כך עולה ממחקר חדש של ד"ר אודי לבל וד"ר מרים ביליג מהמרכז האוניברסיטאי באריאל, שנערך בקרב 513 בני אדם מרחבי הארץ, מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל. המחקר פורסם בכנס "מחקרי יהודה ושומרון" שנערך בשבוע שעבר במרכז האוניברסיטאי באריאל, זו השנה ה-20.

מנתוני המחקר עולה כי 64% מהנשאלים הגדירו את המתנחלים כאזרחי ישראל לכל דבר ועניין, 50% הגדירו אותם כ"ציונים האמיתיים" ו-45% אמרו כי המתנחלים הם חומת המגן של המדינה. יחד עם זאת, 27% מצאו כי ההתנחלויות הם בזבוז כספי ציבור, 24% טענו כי המתנחלים הם מכשול לשלום ו-18% אמרו שמדובר בפורעי חוק.

כמו כן, 43% ממשתתפי המחקר טענו כי הפתרון הרצוי ביחס להתנחלויות הוא נסיגה חלקי משטחי יו"ש, במסגרת הסכם עם הרשות הפלסטינית, זאת לעומת 5% התומכים בנסיגה ישראלית חד-צדדית ו-18% הטוענים כי המצב הקיים הוא האופטימלי ביותר. 35% אמרו שהם אינם מוכנים לשום פינוי, זאת לעומת 22% שתמכו בפינוי התנחלויות מבודדות ובלתי-חוקיות, 16% שתמכו בפינוי מספר קטן של התנחלויות ויישובים חוקיים ו-12% שהביעו תמיכה בפינוי כל הישובים ביהודה ושומרון. בסך הכל מצא המחקר כי רוב הישראלים, 65% במספר, מוכנים לפנות יישובים ברמות שונות.

למרות זאת, רוב הנשאלים הביעו ספקנות באשר לסיכויי הסדר השלום עם הפלסטינים: 37% טענו כי מהלך להשגת שלום לא ישיג את תוצאותיו המיוחלות, 22% טענו כי הסכם שלום ימנע את החרפת הסכסוך לטווח ארוך, 35% טענו כי הקמת מדינה פלסטינית תמנע את החרפת העימות לטווח קצר בלבד ורק 7% מהנשאלים אמרו כי מהלך להשגת שלום צפוי להביא לקץ הסכסוך בין הצדדים.