לתלמידה ע' מאלעד

בצו בית משפט התקבלה ע´ לבית הספר. אלישיב רייכנר מציע לה לא ללכת לשם.

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 12/09/08 00:00 יב באלול התשסח

לתלמידה ע' מאלעד
andrea2382-cc-by, צילום: andrea2382-cc-by

שבוע וחצי חיכה הילקוט החדש שלך, עם הקלמר העפרונות והמחק, מבויש בפינת החדר. שבוע וחצי הוא המתין שתיקחי אותו לכיתה החדשה, תפתחי אותו ותתחילי ללמוד. שבוע וחצי ישבת בבית בחוסר מעש בזמן שחברותייך ישבו בכיתה ולמדו.


החטא היחידי שבגללו לא התחלת את שנת הלימודים בזמנה הוא שהאחים הגדולים שלך לומדים בתלמוד תורה ספרדי. רק בגלל זה, כך טענו הורייך, בית הספר החרדי בית יעקב סירב לקלוט אותך לשורותיו. זו אינה הפעם הראשונה שבית הספר הזה מואשם באפליה עדתית. גם לפני שנה וחצי הוא כבש את כותרות העיתונים לאחר שלא קיבל תלמידות מזרחיות לשורותיו מסיבות לא ענייניות.


ביום שלישי פסק בית המשפט המחוזי בתל אביב שדן בעתירה שהגישו הורייך, שעל בית הספר לקבל אותך ללימודים. מרכז החינוך העצמאי אליו משתייך בית הספר הודיע שהוא מקבל את הפסיקה. פתאום נמצא מקום בכיתה א של בית הספר, בניגוד למה שסיפרו לך ולהורייך. פתאום, אחרי התערבות בית המשפט התפנה כסא ליד אחת התלמידות בכיתה, מן הסתם אשכנזית.


למרות שלכאורה נפתרה הבעיה, שערי בית הספר נפתחו בפנייך, ואת כבר יכולה סוף סוף להתחיל את השנה, אני במקומך ובמקום הורייך, הייתי מחפש בית ספר אחר. כאב לתלמידים בגיל בית ספר, אני לא הייתי שולח את בתי לבית ספר שלפני שבועיים פסל אותה מסיבות עדתיות ולא ענייניות. לא הייתי מסכים שילדיי ישאלו בשאלון קבלה לבית ספר שאלות כמו מה המוצא של הוריהם, מה היה שם המשפחה של אמם לפני החתונה, ובאיזה בית כנסת אביהם מתפלל בליל שבת. מה בדיוק מלמדות השאלות הללו עלייך ועל התאמתך ללימודים בבית הספר?.


ע, אם היית שואלת אותי, בית הספר בית יעקב שבאלעד לא ראוי ללמד אותך. אולי הוא קיבל אותך עכשיו, אבל את לא צריכה לקבל אותו.


חוץ מזה, אני גם מאמין שהיחס המפלה כלפייך וכלפי תלמידות כמוך, לא יסתיים בכך שתתקבלו לבית הספר. אם למנהלי ומורי בית הספר יש בעיה ללמד יותר מידי תלמידות ממוצא ספרדי, יהיה להם קשה מאוד להסתיר את הקושי הזה במהלך השנה. אל תתפלאי ע, אם לפעמים תרגישי רוח קרה מנשבת כלפייך מצד צוות בית הספר. מי שלא רצה אותך בין קירותיו בגלל שאת ספרדייה, גם לא יעניק לך את אותו רוחב של חיוך שהוא מעניק לתלמידה אשכנזית.


והתמיהה האחרונה שלי היא מה ילמדו אותך שם בימים הקרובים?. יספרו לך על חודש אלול ועל הימים הנוראים?. ידברו על עבירות שבין אדם לחברו שאין יום הכיפורים מכפר עליהם עד שירצה את חברו?. יספרו לך סיפורים על אהבת ישראל?. דעי לך ע שבכל מה שקשור ליחסי בני אדם, את יכולה ללמד את בית הספר החדש שלך שיעור חשוב.


שנה טובה