לראשונה: רמטכ"ל משלנו

רה"מ ושר הביטחון החליטו לבטל מינויו של יואב גלנט לרמטכ"ל הבא. המשמעות: יאיר נווה, דתי-לאומי, יכהן בתפקיד בחודשיים הקרובים

חדשות כיפה אורי פולק 01/02/11 00:00 כז בשבט התשעא

לראשונה: רמטכ"ל משלנו
דובר צהל, צילום: דובר צהל

ראש הממשלה ושר הביטחון החליטו הערב (ג) לבטל את מינויו של האלוף יואב גלנט לרמטכ"ל ולמנות את האלוף יאיר נווה לתפקיד למשך 60 יום, כרמטכ"ל זמני. בכך יהיה האלוף נווה לרמטכ"ל הדתי הראשון של צה"ל.

"לאור המצב שנוצר לאחר החלטת היועץ המשפטי לממשלה והמשמעויות העולות ממנה, הגיעו ראש הממשלה ושר הביטחון למסקנה שלא נותרה ברירה אלא להתניע מחדש את הליך בחירת הרמטכ"ל הבא", נמסר הערב מלשכת שר הביטחון.


הרמטכ"ל הנכנס והרמטכ"ל היוצא.(נווה ואשכנזי. צילום: דובר צהל)


האלוף נווה מונה לסגן הרמטכ"ל רק לפני כשלושה חודשים. נווה (53), תושב גבעת שמואל לשעבר, בוגר ישיבת "נתיב מאיר" בירושלים ומדריך בתנועת "בני עקיבא" בעברו, הינו חובש הכיפה הבכיר ביותר בתולדות צה"ל. בתפקידו האחרון שימש כמפקד פיקוד המרכז ובמסגרת זו היה אמון על ביצוע פינוי יישובים באיו"ש במהלך תקופת ההתנתקות ובמרכזם הפינוי האלים של מאחז עמונה בשנת 2006. התנהלות זו הובילה נגדו רדיפה מתמשכת מצד ציבור המתיישבים, אשר הגיעה בשיאה להפגנות שבועיות שהתקיימו מול ביתו.

נווה נחשב לאחד ממפקדי צה"ל הדעתניים, אשר מעולם לא חששו לומר את אשר על ליבם. הוא החל את דרכו הצבאית עם גיוסו לחטיבת גולני בשנת 1975, במסגרתה התקדם בסולם הדרגות והתפקידים, עד לפיקוד על החטיבה בשנים 1989-1991. בשנת 1994 מונה לראש מחלקת הבטיחות בזרוע היבשה ושנתיים מאוחר יותר נתמנה לקצין חיל-רגלים וצנחנים ראשי.

הקידום המשמעותי מבחינתו של נווה הגיע בשנת 1999, עם מינויו למפקד אוגדת עזה ובהמשך לראש מטה הזרוע לבניין הכוח ביבשה (מז"י). בשנת 2003 הועלה לדרגת אלוף ומונה למפקד פיקוד העורף ולאחר כשנתיים בתפקידו מונה, כאמור, למפקד פיקוד המרכז. הוא בעל תואר ראשון בהיסטוריה ובמדעי המדינה ובעל תואר שני במינהל עסקים. הוא בוגר המכללה לביטחון לאומי בהצטיינות ובוגר ביה"ס לפיקוד ומטה.