כלכלה יהודית

צניחות בבורסה, קריסות בנקים, מיתון מתמשך וכלכלה בשפל הם רק חלק מההשלכות של יהירות האדם. כלכלה יהודית יכולה להוות פיתרון.

חדשות כיפה מתניה ידיד 16/09/08 00:00 טז באלול התשסח

כלכלה יהודית
victoriapeckhamcc-by, צילום: victoriapeckhamcc-by

המשבר הכלכלי הנוכחי הפוקד את העולם איננו תוצאה של מחזוריות קבועה או מהלך בלתי נמנע, אלא תהליך כמעט ידוע מראש שמקורו עמוק בפסיכולוגיה האנושית של האדם. המשבר, שעיקרו הוא מתן הלוואות לכל דורש, ללא שום ביטחון שאכן הוא יכול לכסות ולהחזיר את החוב שלקח, הינו בראש ובראשונה תוצאה של פיחות ברמת מידות האדם והמוסר הבסיסי האנושי. ההליכה אחרי העיניים והרצון לרכוש דברים שהם הרבה מעבר ליכולתך, לקיחת הלוואה הנושאת ריבית על מנת לממן את הקנאה של השכנים או הזנת העיניים שלך בדירה יפה או רכב מפואר, הם הם הבסיס הלא-מפתיע למשבר הנוכחי.


רוצים עוד! (צילום: ralphbijker-cc-by)


אין זו הפעם הראשונה שארצות הברית מובילה משבר מעין זה. בשנת 1929 פרץ "השפל הגדול" בארצות הברית, משבר כלכלי קשה ביותר שיש הטוענים שהוא אחד מהגורמים המרכזיים למלחמת העולם השנייה. גם אז הסיבה הייתה מתן הלוואות באופן שרירותי, תוך מצג שווא של צמיחה וגידול ביכולת לרכוש ככל העולה על רוחך. גם אז עבר העם האמריקאי תהליך קשה של התרסקות והתאוששות. כפי שזה נראה היום, הלקח מן המשבר ההוא לא נלמד.


שורש המשבר הוא התעלמות מהמשנה באבות "איזהו עשיר - השמח בחלקו". אי -קיום משנה זו, בהקצנה, הוא הרצון להשיג כסף קל ומהר. ללכת אחרי הפרסומות, להתעלם מהיכולת האמיתית שלך מבחינה כלכלית. או אז מגיע משבר כלכלי שסופו מי ישורנו. להיות שמח בחלקך, פירושו: להבין שמה שיש לך זה מה שמגיע לך. לקיחת הלוואה לממן מה שמעבר לכך היא פגיעה ב"שמח בחלקו". אינני מדבר על הוספת סכום על מנת לקנות דירה אלא על פרסומות שאנו שומעים השכם והערב לגבי קניית רכב, נסיעות לחו"ל, ועוד דברים שאין שום סיבה לקחת הלוואה על מנת לממן אותם.


ברכה כלכלית וצמיחה טמונה בהתנהגות האנושית, בהתנהלות הצנועה בדרך החיים, הן אצל כל אדם בביתו והן בכלכלה של מדינה. חיה חיים פשוטים כפי יכולתך, ושמח בחלקך. זוהי כלכלה יהודית על קצה המזלג.