כך תבדקו את העגבניות

ארגון "כושרות" מפרסם אזהרה מיוחדת מפני המזיק החדש התוקף את יבולי העגבניות

חדשות כיפה אורי פולק 04/07/10 00:00 כב בתמוז התשע

כך תבדקו את העגבניות

החשש הציבורי מפני מזיק חדש התוקף את יבולי העגבניות, תופס תאוצה: ארגון הכשרות "כושרות", הפועל לקידום המודעות לכשרות בציבור הדתי, פרסם בסוף השבוע עדכון מיוחד המזהיר מפני הסיכון החדש. "לאחרונה התגלו בעגבניות רבות חרק הנקרא: "עש מנהרות העגבנייה". על מנת שנוכל להיזהר מאכילתו, יש ללמוד כיצד למצוא אותו, וכך בע"ה לא ניכשל חס ושלום במאכלות אסורות", נכתב.

על-פי "כושרות", עד להודעה חדשה יש להסיר את עוקץ העבנייה, להתבונן במקום שהעוקץ היה מחובר לעגבנייה ולהוסיף בדיקה נוספת על כל העגבנייה. "אם המקום שבו היה העוקץ סגור ונקי, וגם

אין חורים ע"ג העגבניה, אין צורך בטיפול נוסף וניתן לשטוף את העגבנייה ולאוכלה ללא חשש". אולם, "במידה והבדיקה העלתה נגיעות, יש לחתוך ולהסיר את המקום הנגוע לחלוטין".


(עגבניה נגועה, באדיבות ארגון "כושרות")


כזכור, ה-"טוטה אבסולוטה" (עש מנהרות העגבנייה), הינו מזיק חדש שהגיע לשדות החקלאיים בישראל אך לאחרונה, תוך שהוא מאיים על יבולי העגבניות. הזחל פוגע בגידולים בשטח פתוח, כאמור, בעיקר בעגבניות מאכל ותעשייה וגורם נזק ישיר הן בפרי והן בעלווה. הפגיעה העיקרית היא בפרי העגבנייה, אך תיתכן גם בחציל, כשבדרך כלל ניתן לזהות חורי כניסה ויציאה על הפרי.

כידוע, ירקות ופירות שישנו חשש כי מצויים בהם תולעים או חרקים, מחוייבים בבדיקה קודם האכילה, זאת לעומת פירות וירקות בהם הימצאותם של התולעים איננה שכיחה ולכן אין צורך לבודקם לפני האכילה. המזיק החדש, אפוא, עשוי להגדיר באופן זמני את העגבניות כירק בו ישנו חשש להימצאות תולעים, דבר שיחייב את בדיקתו באופן קבוע.