ישראל והאו"ם הסכימו: המסתננים יישלחו למדינות מערביות

במסגרת הבנות משותפות הוחלט כי נציבות האו"ם לפליטים תפעל ליציאתם מהארץ של יותר מ-16 אלף מהגרים, והמדינה תסדיר את מעמדם של הנותרים בארץ. לשכת רה"מ: "ההסכם עולה בקנה אחד עם הדין הבינ"ל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/04/18 15:01 יז בניסן התשעח

ישראל והאו"ם הסכימו: המסתננים יישלחו למדינות מערביות
הפגנת מסתננים, צילום: פלאש 90. תומר נאוברג

מדינת ישראל ונציבות האו"ם לפליטים הגיעו היום (ב') להבנות בסוגיית גירוש המסתננים, לפיהן הנציבות תפעל להעברתם למדינות מערביות במקום לגרשם לאפריקה, והמדינה תפעל מצדה להסדרת מעמדם של חלק מהאוכלוסייה שתישאר בארץ.

בהודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה בנושא נכתב: "מדינת ישראל ונציבות האו"ם לפליטים הגיעו להבנות משותפות חסרות תקדים באשר לסוגיית המהגרים. נציבות האו"ם לפליטים תפעל ליציאת אוכלוסיות אלה למדינות מערביות, ומדינת ישראל תסדיר את מעמד חלק מהאוכלוסיות שתישארנה.

"במסגרת ההבנות המשותפות תפעל נציבות האו"ם לפליטים, באמצעות הסדרים עם מדינות מערביות שונות, ליציאה מישראל של לכל הפחות 16,250 מהגרים, ואילו ישראל תסדיר את מעמדם של אוכלוסיות מוגנות שמרביתן ממילא היו נשארות בישראל. 

"הבנות אלו יאפשרו יציאת מספר גדול יותר של מהגרים מישראל מאשר במתווה הקודם, וכל זאת בחסות האו"ם והקהילה הבינלאומית. המתווה מחולק לשלושה שלבים ומתפרש על פני חמש שנים, אשר בסיומן תשתפר באופן משמעותי מציאות החיים בדרום ת"א ובשכונות".  

בלשכת רה"מ הדגישו כי "ההסכם אושר ע"י היועץ המשפטי לממשלה ועולה בקנה אחד עם הדין הבינלאומי והפרקטיקה המקובלת".

עוד נכתב כי תוקם מינהלת מיוחדת שתעסוק בתכנית לשיקום דרום תל אביב, בראשה יעמוד אביגדור יצחקי. במינהלת ישולבו גם נציגים מעיריית תל אביב ונציגי השכונות, והתקציב והמשאבים שנועדו ליישום ואכיפת המתווה הקודם יושקעו בפיתוח ושיקום דרום תל אביב.

כמו כן צוין כי "במסגרת ההבנות סוכם על ריכוז מאמץ לעודד פריסה גיאוגרפית מאוזנת יותר של האוכלוסיות שיישארו בישראל, תוך הכוונה תעסוקתית, הכשרה מקצועית, התאמת מקומות עבודה וכו'. 

"לאור העובדה שמדינת ישראל ונציבות האו"ם לפליטים משלבות זרועות לשם מימוש מתווה זה, מתייתר הצורך להמשיך במדיניות הוצאה בכפייה למדינות שלישיות בתקופת יישום המתווה החדש".

בסיום ההודעה נכתב כי "ראש הממשלה ושר הפנים פעלו לקיום המתווה הקודם, אך בשל אילוצים משפטיים וקשיים מדיניים מצד המדינות השלישיות היה צורך להגיע להבנות חדשות ומשופרות שיבטיחו המשך יציאת אלפי מהגרים מישראל ומתן טיפול מקיף לבעיה".

ח"כ שלי יחימוביץ מהמחנה הציוני בירכה על ההסכם, ואמרה: "מברכת את הממשלה על ההסכם הדרמטי בעניין הפליטים. ניצחון אדיר של מאבק אזרחי ושל קול המוסר וההיגיון אל מול גזענות ושנאת הזר. המתווה נראה על פניו הגון מוסרית, בינלאומית ובדאגה, לראשונה, לתושבי שכונות הדרום. הוועדה שלי שעסקה בנושא באינטנסיביות, תעקוב מקרוב אחרי ביצוע ההסכם".

מנגד, יו"ר ועד שכונת התקווה וחבר מועצת העיר תל אביב, שלמה מסלאוי, הביע זעם על גיבוש המתווה עם האו"ם, ואמר: "הפתרון המוצע על ידי ממשלת ישראל הוא בכייה לדורות ונזק בלתי הפיך למדינה. ממשלת ישראל ביצעה מחטף, שבוצע מתחת לאפם של תושבי דרום תל אביב. 

"ממשלת ישראל הבטיחה כל הזמן כי יהיה שיתוף של תושבי דרום תל אביב - וזה פשוט לא קרה. הזלזול בתושבים פשוט זועק לשמיים. 

"לגופו של עניין, אנחנו מצפים שאותו פתרון שנמצא לכ-16 אלף מסתננים, יימצא גם לשאר המסתננים.  כל הדיבורים על הסדרת מעמדם, על פיזור שלהם ברחבי הארץ ועל תוכנית לשיקום דרום תל אביב הם דיבורים ריקים. עד שלא יגורשו כל המסתננים, לא תהיה שום תקווה לשכונות דרום תל אביב, לא תהיה שלווה ולא יהיה ביטחון לתושבי דרום תל אביב".