יום כיפור בצבא הצאר

בית כנסת חדש בצבא רוסיה יאפשר לחיילים היהודיים להתפלל כמו שצריך ביום הכיפורים.

חדשות כיפה אלעד רותם 06/10/08 00:00 ז בתשרי התשסט

יום כיפור בצבא הצאר
יחצ, צילום: יחצ

לא מעט חיילים יהודים משרתים בצבא הרוסי. לאחרונה פנה הרב הראשי של רוסיה, הרב בערל לאזאר, לצבא הרוסי בבקשה להקל על החיילים היהודיים ואכן הצבא נעתר לבקשה והסכים להקים במחנה הצבאי המרכזי, השוכן באורנבורג שבדרום הרי אורל (על גבול אסיה ואירופה), מאהל גדול שישמש כבית כנסת בימים הנוראים. המאהל הגדול נבנה בתיאום עם הרב הצבאי הראשי לרוסיה, הרב אהרון גורביץ. בטיסה מיוחדת ממוסקבה הביא עימו הרב גורביץ למאהל ספר תורה, מחזורים מתורגמים לרוסית, שופר, טליתות ותשמישי קדושה נוספים שנשלחו על ידי "איגוד הקהילות היהודיות בחבר העמים" שבנשיאות לב לבייב.


ממשיכים את המסורת


על פי הצפוי, ישתתפו חיילים יהודיים רבים בתפילות ובסעודות החג המיוחדות שייערכו עבורם במקום. לדברי הרב גורביץ, הקמת בית הכנסת יצרה גל של התעוררות בקרב החיילים והשוטרים המשרתים בצבא ובמשטרה הרוסית.

במקביל, לקח על עצמו "איגוד הקהילות היהודיות בחבר העמים" לשקם את בית הכנסת העתיק בצחניוול, בירתה של דרום אוסטיה, שנפגע בהפגזות הכבדות במהלך המלחמה בין רוסיה לגיא ורגיה. על פי המסורת, נבנה בית הכנסת לפני למעלה מ-500 שנה, ושימש את הקהילה היהודית במקום. בעיר צחניוול קיימת קהילה יהודית קטנה המונה כיום כמה עשרות משפחות יהודיות, הממשיכות את מסורת הקהילה היהודית שחיה במקום עד לפני כמאה שנים.

עוד נודע כי שעות ספורות לפני פרוס השנה החדשה, הגיעה מדימטרי מדבדב, נשיא הפדרציה הרוסית, איגרת ברכה ליהודי רוסיה. האיגרת הגיעה ללשכתו של רבה של רוסיה, הרב לאזאר. בכך ממשיך מדבדב את המסורת שקבע הנשיא הקודם וולדימיר פוטין, שבהיותו משמש כנשיא רוסיה שיגר אגרת ברכה ליהודים מדי ערב ראש השנה ומדי ערב חג הפסח.