יהרס או לא יהרס?

עמותת "בראש יהודי" נלחמת על גורל בית הכנסת של הרב קוק בנווה צדק. כרגע לא ברור מה יעלה בגורלו

חדשות כיפה יאיר פלדמן 11/06/08 00:00 ח בסיון התשסח

כבר תקופה ארוכה ניתן לראות בעלוני פרשת השבוע של "בראש יהודי" בקשות לתרומה לשם הצלת בית הכנסת בו פעל הרב אברהם יצחק קוק, רבה הראשי הראשון של ארץ ישראל ורבה של יפו לפני כמאה שנה.

המתחם בו פעל הרב נקרא "שערי תורה", והוא שכן בשכונת נווה צדק הנמצאת באיזור הישן יותר של תל אביב. כיום חלקו של המתחם כבר נהרס, ולכן מבקשת העמותה לבצע שימור של חלקו האחר, ואף מנהלת מלחמות בנושא אל מול יזמים המבקשים להקים במקום פרוייקטים נדל"ניים.

נמכר או לא נמכר?

אתמול בבוקר פירסם אתר NFC ידיעה לפיה איש העסקים היהודי-אמריקאי אדמונד שמסי רכש את מתחם "שערי תורה" תמורת 6.3 מיליון דולר, אלא שלטענת עמותת "ראש יהודי" עוד בשבוע שעבר הוציא בית הדין הרבני לערעורים בירושלים צו לעיכוב ביצוע - המונע את מכירת השטח.

חשוב לומר כי מאחר ובית הכנסת שערי תורה בנוי על מגרש אותו הקדיש לכך זרח ברנט, ממייסדי פתח תקוה, טעונה מכירת הקדש אישור של בית הדין הרבני האיזורי, זאת על פי חוק ההקדשות.

לדברי עמותת "ראש יהודי", המפעילה מרכז תרבותי-יהודי בתל אביב, ללמודי יהדות לציבור הרחב ומנהלת מדרשה להנחלת מורשת הרב קוק, הוצאת הצו המונע את המכירה נעשתה בעקבות עתירתה כי מכירת המבנה תהרוס כליל מתחם היסטורי, בנוסף לכל השתלטות כרישי הנדל"ן על שכונת נווה צדק, ובהיותה פועלת להנחלת מורשתו של הרב קוק, קיבל בית הדין הרבני הגדול בירושלים את עתירתה - והוציא כאמור צו המונע כל מכירת או פעולה בנכס.

יש לציין כי מהעבר השני טוענים כי הצו למניעת המכירה הוצא רק לאחר שהמכירה עצמה כבר נעשתה, כך שהוא למעשה אינו תקף.

"שכונת נווה צדק שמשה בסיס להתפתחות החינוך והתרבות העבריים, והייתה היסוד להקמת העיר תל אביב ומצער עד כאב שדווקא ערב שנת המאה לעיר, מתעלמת העירייה מהחובה לשמר את העבר למען העתיד" אומר ישראל זעירא, מנכ"ל עמותת "ראש יהודי".

זעירא אף חוזר ומדגיש כי העמותה תמשיך להאבק נגד הפיכתם של אזורים היסטוריים לנכסי נדל"ן, ותאבק להפיכת המקום למרכז תרבותיים שיפעלו למען הקהילה. זעירא ציין כי נאמני הקדש "שערי תורה" פעלו בניגוד לתפקידם, ובמקום לשקם את האתר הם העדיפו למוכרו.

היסוד של "מרכז"

ישיבת שערי תורה, נוסדה בשנת תרנ"ד (1894), וייחודה היה בכך ששילבה לימוד תורה עם מלאכה, ומהרבה בחינות היא הייתה ליסוד הגשמת שיטתו של הרב קוק בדרכה של ישיבה - כשייסד את ישיבת "מרכז הרב".

סמוך למתחם "שערי תורה" שנהרס בחלקו, גם בית הכנסת "קהל חסידים" הסמוך נהרס לחלוטין; בית הכנסת "מראות הסולם" עזוב ומצבו קשה ביותר וממשיך להתדרדר במהירות; וגם בית שלוש ההיסטורי נמכר ליזם פרטי, והחלום לשימורו כאתר פתוח לציבור נגוז.