חרם המרצים

באריאל רק הספיקו להתאושש מחרם האמנים בעקבות פתיחת היכל התרבות בעיר, עד שהגיעה עצומת המרצים שקבעו כי אין בכוונתם להרצות בה

חדשות כיפה אורי פולק 09/01/11 00:00 ד בשבט התשעא

חרם המרצים
מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה-cc-by-sa, צילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה-cc-by-sa

מחרם לחרם: אך זו שקטה סערת חרם האמנים אשר קבעו כי אין בכוונתם להופיע בהיכל התרבות החדש באריאל והנה חרם אקדמי חדש מתפרסם היום (א) על המרכז האוניברסיטאי בעיר. בעצומה שפרסמו 150 אנשי אקדמיה בכירים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, טוענים המרצים כי אין בכוונתם "לקחת חלק בכל פעילות אקדמית המתקיימת במכללה הפועלת "בהתנחלות אריאל"".

"אריאל היא התנחלות בלתי חוקית וההתיישבות בה מנוגדת לחוק הבינלאומי ולאמנת זנבה, שמדינת ישראל חתומה עליה", נכתב בעצומה, "היא הוקמה על שטח כבוש, כשבמרחק קילומטרים ספורים מתגוררים פלסטינים בכפרים ובמחנות פליטים, כאשר לא רק שהם אינם זוכים לנגישות להשכלה גבוהה, חלקם אף אינם זוכים למים זורמים. אלו שתי מציאויות שונות שיוצרות מדיניות אפרטהייד".

עוד קבעו המרצים כי אריאל היא התנחלות אשר איננה מהווה חלק מהשטח הריבוני של ישראל ועל כן אי אפשר לחייב אותם מלהרצות בה. "צו מצפוננו ואחריותנו הציבורית מחייבים אותנו להביע עמדה ברורה דווקא בעת הזו שבה יש סיכוי להסכם שלום, כשברור יותר מאי פעם שההתנחלויות נועדו להכשילו", נכתב.

בתגובה לדברים פרסם שר החינוך, גדעון סער, הודעת גינוי חריפה לכוונת החרם. על פי ההודעה, שר החינוך "שולל ומגנה שיח ציבורי המבוסס על ניסיונות לחרמות ולדה לגיטימציה. מדובר בפרובוקציה חסרת משמעות מעשית, שכן חותמי העצומה ממילא אינם שותפים לפעילות האקדמית במרכז האוניברסיטאי אריאל וספק אם התבקשו לקחת בה חלק כלשהו". לביקורת הצטרפה גם יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, פרופסור רבקה כרמי, אשר קראה לחברי הסגל האקדמי להתנגד לשימוש בחרמות ואף התנערה מהחותמים אשר אינם מייצגים אף מוסד אקדמי בישראל - לדבריה.

נשיא המרכז האוניברסיטאי אריאל, הפרופסור דן מאירשטיין, אמר בעקבות פרסום העצומה כי "הרמצים יורקים לבאר ממנה הם בדרך כלל שותים". לדברי פרופסור מאירשטיין "צר לי שיש במדינת ישראל אנשים שחושבים שראוי להחרים פעילות תרבותית באיזשהו מקום. מדינת ישראל צריכה להרגיש מאוימת מהצעד בו הם נוקטים - אבל אני אישית כלל לא מרגיש כך".