חנינה לעצורי ההתנתקות

חוק חנינה לעצורי ההתנתקות צפוי להגיע שבוע הבא לאישור במליאת הכנסת. יו"ר ארגון זכויות האדם ביש"ע : "החוק בא לתקן אפליה לרעה"

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 20/01/10 00:00 ה בשבט התשע

חנינה לעצורי ההתנתקות
תמונת אילוסטרציה ePublicist-cc-by-nd, צילום: תמונת אילוסטרציה ePublicist-cc-by-nd

חוק החנינה לעצורי ההתנתקות אושר אתמול (שלישי) בוועדת החוקה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית, זאת למרות התנגדות המשנה לפרקליט המדינה שי ניצן. בשבוע הבא צפויה מליאת הכנסת לאשר אותו סופית והוא ייכנס לספר החוקים.

החוק הוא יוזמתה של הרב חיים רטיג, ראש ישיבת רעננה, ואורית סטרוק, יו"ר ארגון זכויות האדם ביש"ע, ופעולתה בין חברי הכנסת והשרים הביא כאמור לאישורו.

על פי הנתונים שנחשפו בדיון אתמול, תיקיהם של 134 נאשמים, מתוכם 46 קטינים עדיין מתדיינים בבתי המשפט. הטיפול ב-310 נאשמים הסתיים, 75 מתוכם הורשעו כאשר על יותר ממחציתם הוטל עונש מאסר. 195 נאשמים אחרים לא הורשעו במשפטם, אבל תוך קביעה שהם ביצעו את העבירה. רק 39 נאשמים לא הורשעו, כשמתוכם רק ארבעה זוכו לחלוטין. ללא קשר להצעת החוק, 85 מורשעים הגישו בקשה למחיקת הרישום הפלילי, מתוכם 65 נענו בחיוב.


הייתה אפליה בוטה וחריגה מהנהלים (צילום: ePublicist-cc-by-nd)


אישור החוק הסופי אם יהיה, יחול רק בשבוע הבא ועד אז מסרבים בארגון זכויות האדם ביש"ע לחגוג את הניצחון.

"החוק נולד ביוזמה שלנו לאחר שליווינו את ההתנהלות של המדינה כלפי המפונים תוך כדי התרחשותה" סיפרה לכיפה אורית סטרוק. "ניסינו למזער את ההתנהלות הדורסנית של המדינה ואף לתעד אותה. כשהגענו לחכי"ם יכולנו לומר שהייתה אפליה בוטה וחריגה מהנהלים והצגנו לפניהם את הנתונים והעדויות. היה מאמץ פרלמנטארי חוצה מפלגות ו40 חכי"ם חתמו על החוק כשבראשם יו"ר הכנסת רובי ריבלין".

לחוק היו גם מתנגדים רבים, ביניהם האגודה לזכויות האזרח שיצאה כנגד החוק וטענה כי הוא חוק מפלה. האגודה אף פנתה לועדת החוקה לפני הישיבה והעבירה את תגובתה לעניין.

"אנחנו סבורים שראוי מאוד שמדיניות המשטרה תהיה ליבלרית בכל הנוגע לסוגיות חופש הביטוי וזאת זכות חשובה מאוד במדינה דמוקרטית ובהקשר של אירועים משמעותיים כ"כ כמו ההתנתקות" מסרו מהאגודה לזכויות האזרח לכיפה. "עם זאת, יש כאן בעיה חמורה שע"י חוק מבקשים לתת יחס מיוחד למי שמחו בהקשר אידיאולוגי מסוים. לדעתנו כל מי שמפגין צריך לקבל יחס שווה. יש כאן פתח למצב של איפה ואיפה. ראוי לאמץ מדיניות מקלה בכל הנוגע להתנתקות אבל לא לקבוע בחקיקה מיוחדת אפליה של קבוצה מסוימת על רקע אידיאולוגיה מסוימת.מפגינים אחרים שאין קבוצת לחץ מאחוריהם יזכו ליחס מחמיר ולמתי מעט-יתמזל מזלם והם ייהנו מחופש הביטוי, וזה כמובן פסול".

"החוק הוא חוק צודק מאוד" אומרת סטרוק בתגובה "אנחנו טוענים שהחוק הוא לא מפלה אלא בא לתקן אפליה לרעה ולכן הוא חוק צודק".

"את החגיגות האמיתיות נחגוג רק כשיאושר החוק לגמרי בשבוע הבא" היא מוסיפה "אני מאוד מתרגשת ומרגישה תחושת סיפוק עצומה שנלחמנו מול הפרקליטות וכל ארגוני השמאל וששכנענו את החכי"ם להבין שנשעה פה עוול שיש לתקן".