"חילוקי דעות אינן חילול השם"

הרב אליקים לבנון טוען כי החולקים על מכתב הרבנים שקראו שלא להשכיר דירות לערבים, לא גרמו לחילול השם. "יש בו התויית דרך לחינוך הרבים"

חדשות כיפה אורי פולק 02/02/11 00:00 כח בשבט התשעא

"חילוקי דעות אינן חילול השם"
ישיבת אלון מורה, צילום: ישיבת אלון מורה

הרב האזורי לשומרון, הרב אליקים לבנון, קובע בתשובה הלכתית שפורסמה לאחרונה בעלון היישוב אלון מורה כי התנגדותם של רבנים למכתב הרבנים שקראו שלא להשכיר דירות לערבים, הינו מהלך מקובל אשר איננו חילול השם.

"אדם החולק על דרכי וסובר אחרת ממני, וגם מפרסם את דעותיו, אפשר לומר לו שדעותיו שגויות, שהוא מזיק לציבור וכדומה. אבל כל זמן שאין בדברים עבירה על דברי תורה או התנהגות שאינה הולמת, בשום אופן אי אפשר לומר אליו שהוא גורם לחילול ה", טוען הרב לבנון בתשובתו. לדבריו, "אם כל דבר שאינו מוצא חן בעיני אחרים שאינם שומרי מצוות, נקרא חילול ה, אם כן גם העובדה שהגברים הולכים עם כיפה או מגדלים זקן, והנשים הולכות בכיסוי ראש, זו מציאות שאנשים מבחוץ לועגים לה. האם בגלל זה נחליט שזה חילול ה ונסיר כיפה וכיסוי ראש?", תוהה הרב ומשיב - "חלילה חלילה".

הרב לבנון קובע בתשובתו כי "ככלל, במידות אכן אנו מושפעים ממה שהבריות אומרות. הדוגמא לכך במסכת יומא (דף פו, א) היא, תלמיד חכם הקונה בהקפה ואינו משלם מיד. גם אם זה דבר נהוג, אם המוכר אינו רואה זאת בעין יפה יש בכך חילול ה". מכאן, מסכם הרב לבנון, "פרסום שקבוצת רבנים מפרסמים, ודאי אין בכך חילול ה. התורה קובעת מה נכון ומה אמיתי, פרסום כזה יש בו התויית דרך לחינוך הרבים לחשיבה נכונה וישרה".