חוזרים לחזית?

עליה מרשימה במספר בחורי ישיבות ששרתו בשנה האחרונה בשירות צבאי או אזרחי. שבירת טאבו בציבור החרדי?

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 05/01/10 00:00 יט בטבת התשע

חוזרים לחזית?
מתוך אתר הנחל החרדי, צילום: מתוך אתר הנחל החרדי

כאלפיים בחורי ישיבות ואברכים שרתו ב-2009 בצבא או בשירות האזרחי. מספר זה גדול פי חמישה ויותר ממספר החרדים שהתגייסו לצבא עד לפני שנתיים, שהיה כ-300 עד 400 בכל שנה. זאת על פי מסמך שהגיש סמנכ"ל המחקר של עמותת חדו"ש לחופש דת ומצפון, שחר אילן, ליו"ר צוות הפיקוח על חוק טל של הכנסת, ח"כ יוחנן פלסנר.


300 חיילים מגיעים מדי שנה לנח"ל החרדי (צילום אילוסטרציה: דובר צהל)


על פי הנתונים שריכז אילן: 1070 בחורי ישיבות ואברכים עשו ב-2009 שירות אזרחי, ו-700 אברכים התגייסו למסלולי שח"ר בצבא (שירות חרדים). כ-300 איש מתגייסים מדי שנה לנח"ל החרדי, ועוד 50 מתגייסים כמורים חיילים.

אילן מציין כי "המצב שבו כאלף בחורי ישיבות לשעבר עושים שירות צבאי היה בלתי נתפס עד לפני עשור". המסמך מעלה את האפשרות שמדובר בשבירת הטאבו על שירות צבאי או אזרחי בציבור החרדי.


עם זאת אילן מציין שורה של הסתייגויות: מדובר ב-3.5% בלבד ממספר תלמידי הישיבות שבהסדר (55 אלף). המספר גם רחוק מלהדביק את הגידול העצום הצפוי בשנים הקרובות במספר בחורי הישיבות המקבלים פטור משירות צבאי. ב-2019 צפויים כ-13 אלף בחורי ישיבות להצטרף למעגל מקבלי הפטור (לעומת 5500 שהצטרפו ב-2009). כמ כן מתריע אילן על כך שכ-80% ממבצעי שירות אזרחי עושים זאת בעמותות רווחה חרדיות מה שהופך את שירותם בעצם לסוג של הקצבה לעמותות.

דובר ש"ס מסר בתגובה לכיפה "העניין המרכזי ששמר על העם היהודי במשך 2000 שנים ובגלויות השונות הייתה השאיפה התמידית ללימוד תורה. מי שמעיד שאין ביכולתו לשבת ולהקדיש עיתותיו לתורה מופנה לאפיקים שונים ובכלל זה שירות לאומי, הנח"ל החרדי, וארגוני הצלה. חבל שמי שאמור להיות בן לעם היהודי, לא מסוגל להפנים את עוצמת וחשיבות לימוד התורה , ונכון להותיר את עקרונותיו ותפיסותיו כאבן שאין לה הופכין".