חובה לדווח למשטרה

בית הדין החדש להוראה ציבורית קובע כי ישנה חובה הלכתית לדווח למשטרה על עברייני תנועה, זאת בהתבסס על הציווי "לא תעמוד על דם רעך"

חדשות כיפה אורי פולק 06/04/11 00:00 ב בניסן התשעא

חובה לדווח למשטרה
אילוסטרציה: ערן פינקל-cc-by, צילום: אילוסטרציה: ערן פינקל-cc-by

ישנה חובה הלכתית לדווח למשטרה על עברייני תנועה - כך פסק באחרונה בית הדין החדש להוראה ציבורית שבראשו עומד הרב דב ליאור. על פי פסק הדין עליו חתומים הרבנים החברים בבית הדין, המתפרסם בכיפה לראשונה, החובה ההלכתית לדווח למשטרה מבוססת על הציווי "לא תעמוד על דם רעך".

על פסד הדין שעסק בהוראות ציבוריות הנוגעות לזהירות בדרכים, חתומים הרבנים דב ליאור, הרב נחום אליעזר רבינוביץ, הרב אליקים לבנון, הרב דוד חי הכהן, הרב מיכאל הרשקוביץ, הרב שמעון כהן. הרבנים דנו כיצד יש לפתור את הסכנות בדרכים וקבעו כי "על כל אחד מוטלת החובה לא רק להישמר על נפשו, אלא גם לעשות ככל יכולתו כדי למנוע תאונות. כללי התעבורה והזהירות בדרכים מחייבים מדאורייתא הן ממצוות התורה "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" והן מחמת "דינא דמלכותא"".

לדברי הרבנים "אין להטיל את האחריות על הנעשה בכבישים בלעדית על המשטרה ועל בתי המשפט, עליהם מוטלת האחריות בעיקר בדיעבד על דברים שהתרחשו. האחריות לכתחילה היא על היחיד ועל הציבור כולו, למנוע את התאונות".

על פי ההוראות, בראש ובראשונה מוטלת חובה על ההורים והמחנכים לפעול למען הסברת הנושא לצעירים ולנהגים חדשים. "בימינו, אחד הסיכונים העיקריים הן תאונות הדרכים. מכאן החובה על ההורים לעסוק בפועל בחינוך ילדיהם לזהירות בדרכים, ולא יסמכו רק על הנעשה והנלמד בבית הספר", כתבו הרבנים וקבעו כי ישנה חובה הלכתית על ההורים לחנך את ילדיהם בכללי הזהירות בדרכים, כש"ההוראה תעשה בעיון ובהדרכה מעשית, מתוך כובד ראש". לדבריהם, "ההורים ישוחחו עם ילדיהם על כל העדכונים והחידושים הקשורים בבטיחות בדרכים, ויקפידו לתת דוגמא אישית בכל הנוגע לנושא זהירות בדרכים".

עוד קוראים הרבנים לאנשי החינוך לשלב את נושאי הזהירות בדרכים כחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים ולחייב את ראשי הישיבות להנחיל לתלמידיהם את חשיבות הזהירות בדרכים. על פי ההחלטה, יש לקיים בישיבות תפילות ציבוריות למענם של הפצועים בתאונות דרכים ולהוסיף תפילות ייחודיות בימי צום ובימים נוראים.

בהתייחסות ציבורית קבעו הרבנים כי על המדינה להעמיד בשורה אחת את הקצאת משאבים לתיקון הדרכים, לאכיפת החוק, ולשיפור כל התשתיות הבטיחותיות - עם ההשקעה התקציבית בצרכי הביטחון. "בנוסף לנעשה עד כה בשטח החינוכי, אנו קוראים למשרד החינוך להוסיף עוד כהנה וכהנה תכניות למודים, משאבים ופעילויות כדי להטמיע את תודעת הזהירות בדרכים בלב התלמידים בכל הגילאים, מהכיתות הנמוכות ועד הכיתות הגבוהות של בתי הספר", פסקו בבית הדין.