הנגשת מערת המכפלה | המנהל האזרחי: צעדים חד צדדיים, רק באישור הממשלה

ממכתב של של היחידה ציינו, במענה לארגון בצלמו, כי הם המתחם "שקדוש למיליוני אנשים בארץ ובעולם", נמצא באחריות עיריית חברון וכי שינוי מצריך החלטה של הדרג המדיני. הישוב היהודי בחברון: "קוראים לממשלה לשחרר את המקום מידי הוואקף"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 06/06/19 11:10 ג בסיון התשעט

הנגשת מערת המכפלה | המנהל האזרחי: צעדים חד צדדיים, רק באישור הממשלה
עדיין לא מונגשת לנכים. מערת המכפלה, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

הנגשת מערת המכפלה באופן חד צדדי על ישראל תתאפר רק באישור הדרג המדיני, כך עלה מעמדת המנהל האזרחי בנושא שנכתבה במסמך שהגיע לידי חדשות כיפה

"מערת המכפלה היא מקום קדוש למיליוני אנשים בארץ ובעולם", נכתב במענה ליועץ המשפטי של ארגון בצלמו וצוין כי "נושא הנגשת מערת המכפלה מוכר ומעסיק גורמים רבים במנהל האזרחי ובמשרד
הביטחון".

עדיין לא קיבלו החלטה. ארכיון: ישיבת הממשלה

עדיין לא קיבלו החלטה. ארכיון: ישיבת הממשלהצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בהמשך הוסיפו במנהל האזרחי כי לפי הסכמי הביניים בין ישראל לרשות הפלסטינית, המתחם נמצא תחת סמכותה של עיריית חברון וכי "שינוי סטטוס קוו ועשיית צעדים חד צדדיים במערת המכפלה הינם
החלטה של הדרג המדיני". לצד זה הודגש כי הם "פועלים על מנת לקדם את הנחיות הדרג המדיני, הן בניסיון להגיע להסכמות מול הצד הפלסטיני והן במוכנות להנגיש את מערת המכפלה במידה ותגיע הנחיה שונה".

יש לציין כי נושא הנגשת מערת המכפלה מהווה יעד חדש שהתפתח בתקופה האחרונה בקרב חוגי הימין וחוגים נוספים הפועלים למען זכויות אדם. במכתב ששיגר לאחרונה עוזר שר הביטחון לענייני התיישבות היוצא, קובי אלירז, לרב הראשי לישראל הרב לאו, הוא ציין כי "גורמי המנהל האזרחי מקיימים שיח עם הוואקף על מנת להגיע להסכמה באשר לצרכי שתי האוכלוסיות בהנגשת המערה". בנוסף כתב אלירז כי מספר משרדי ממשלה הסכימו לקבל על עצמם את מימון העבודות ההנדסיות שיאפשרו את הנגשת המקום, במידה ותתקבל החלטה שכזו".

העיר חברון

העיר חברוןצילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

מהישוב היהודי בחברון נמסר בתגובה כי הם "קוראים לממשלת ישראל לכבוד  52  שנים לשחרור חברון  לקבל את ההחלטה האמיצה סוף סוף ולשחרר את מערת המכפלה מידי הוואקף המוסלמי. מערת המכפלה נקנתה בקניין נצחי על ידי אברהם אבינו לעם היהודי.

לדבריהם, "העם היהודי ידאג לכבד את המקום ולאפשר חופש פולחן מלא לבני כל הדתות בכבוד ובהגינות בניגוד לוואקף המוסלמי שאומר גם לי גם לך לא יהיה ומסרב לכל פתרון של כיבוד ושיפוץ המקום והנגשתו לנכים".

מנכ"ל בצלמו, שי גליק, טען כי : "המינהל האזרחי מודה לראשונה שמי שמעכב את הנגשת מערת המכפלה זה הדרג המדיני. על חברי הקבינט וראש הממשלה לדון בנושא הנגשת המערה ולאשרה. התכנית והתקציב כבר מוכנים .לא ייתכן שנכים ימשיכו לסבול באופן קבוע כבר 52 שנים ולא יהיה להם פתרון".