הרב זלמן מלמד: רוצים שנשתתף בעצרת? שיפסיקו לזלזל בנו

הרב זלמן מלמד, מבכירי רבני החרד"ל, על השתתפות בעצרת: "מחכה להודעה מנציג גדולי הציבור החרדי שהם מעוניינים שנשתתף ושאינם מסכימים עם ביזוי גדולי התורה שלנו. אם תבוא ההבהרה הזו נשתתף"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/03/14 00:30 ל באדר א'

הרב זלמן מלמד: רוצים שנשתתף בעצרת? שיפסיקו לזלזל בנו
רבני דרך אמונה, צילום: רבני דרך אמונה

הרב זלמן מלמד, ראש ישיבת בית אל ואחד מבכירי רבני הזרם התורני לאומי (חרד"ל) יוצא כנגד רבני הציונות הדתית, רבים מהם המזוהים עם עמדותיו והמגדירים עצמם כתלמידיו, הקוראים להשתתף בעצרת החרדים שצפויה להתקיים היום (א')

בשיעור אותו העביר בישיבה התייחס הרב מלמד לנושא. בדבריו פתח ואמר כי אחד השיקולים הגדולים מבחינתו היה השתתפות בעצרת מכיוון כמות האנשים המתכנסים לטובת תפילה. "מצד אחד תפילת רבים כל כך גדולה גורמת לי לרצות להיות חלק ממנה. הלב רוצה להשתתף, אנחנו לא רוצים שהתורה ולומדיה יפגעו", אמר הרב מלמד.

"יש חשש שהמצב הוא לא בדיוק כפי שהבטיחו לנו במפלגות השונות", הסביר הרב מלמד את התחבטותו בשאלה האם להגיע לעצרת. "הם אמרו שסיכמו דברים שונים לגמרי, אמרו שהם רוצים לעודד את היציאה ומי שרוצה יישאר ופתאום המצב לא בדיוק כך", הוסיף.

הרב מלמד התייחס לרטוריקה של החרדים, ולעובדה כי הם מזלזלים בציונות הדתית, על אף ולמרות תמיכה אשר הם מקבלים מחלקים של המגזר הדתי לאומי. "מדברים עלינו בשנאה וזלזל, בהשמצות, גם כלפי הרבנים, כאילו הם לא רבנים, כאילו הם כופרים. מבחינתם אין לרבנים שלנו דעות לגיטימית", אמר הרב וטען כי אחת הבעיות הגדולות היא שאין הסתייגות מצד הרבנים החרדיים.

"אנחנו מאוד רוצים אחדות ואם היה מתברר שהיו מאוד רוצים שנשתתף גם אנחנו היינו מאוד רוצים להשתתף. אני מחכה להודעה מצדם שהם רוצים שנגיע ושיתייחסו אלינו ביחס הנכון. אז יש מקום להגיע לעצרת. נחכה עד מחר, נמשיך להתפלל לאחדות ולגרום לכך שיתייחסו אלינו בצרוה טובה יותר".

הרב מלמד אמר כי הוא מבין מאיפה מגיעה המחשבה של החרדים לבנות חומה להגנה על בני התורה של מגזרם אך מנגד הבהיר כי "יש לפירוד בין חלקי העם מחיר. אנחנו חושבים שצריך לצמצם את החומה. זה לא טוב לחרדים כי הם לא שותפים למצוות חשובות כמו ארץ ישראל ושמירה על עם ישראל. צריך שיהיה חיבור בין חלקי העם ותהיה לדבר תועלת עצומה".

הרב הוסיף והסביר כי לחוק הגיוס יש משמעות טובה ובריאה לעם ולמעשה התייצב לצד חברי ועדת שקד שמנסים לייצר מציאות חדשה בה חלק מהחרדים יתגייסו ויצאו לעבוד. "תארו לעצמכם שהמוני תלמידי ישיבות שלמדו שנים ולא מתאימים להיות רבנים או ר"מים יצאו להתפרנס", תיאר הרב מלמד. "תהיה לדבר השפעה עצומה. מדובר במהפכה רוחנית. יש הרבה תלמידי חכמים שלומדים שנים, שלא מוצאים תפקידים במסגרת ההוראה ונשארים עוד בכולל. יש רבנים טובים ומצוינים ביניהם אבל לא כולם הכי מצוינים. שגדולי הדור, המצויינים, באמת ילמדו ויאירו את העולם אך כל השאר יכולים לקבוע עיתים לתורה ויהיו תלמידי חכמים שיהינו מיגיע כפיהם".

"המהלך (חוק הגיוס. ח.ג) הזה יכול להביא לבריאות מסוימת", הוסיף הרב. "עם זאת אנו מצטערים על העובדה שהדבר נעשה בכוח, בצורה בו הדבר נעשה, בכך שאולי אין לעוסקים בנושא כוונות טובות".

בסיום דבריו מתח הרב מלמד ביקורת על חלקים בציונות הדתית שלדבריו אינם עושים די בקיום תורה ומצוות. "יש לחרדים גם ביקורת מוצדקת. חלק מהציבור שלנו לא כל כך מקפיד על קלה וחמורה ומחשיב עצמו בכך זאת לשומר תורה ומצוות. אנחנו צריכים לתקן את הדברים הללו".

"אי אפשר להכחיש את העובדה שיש בחרדים תלמידי חכמים גדולים", סיכם הרב מלמד. "גם חלקים בציבור שלנו, התורני, מתנהגים כך. כדי שהחרדים ישנו את תפיסותיהם אנחנו צריכים להיות כמוהם ואף טובים יותר. טובים כל כך שאי אפשר יהיה לפספס את הפער. עוצמות של אמונה ואהבת ישראל. אי אפשר להתכחש לעובדה שהתורה בגדלותה נמצאת אצלנו".