הרב בני לאו: מי אני שאקבע מה זה מניין אורתודוקסי?

בפאנל סוער שנערך בכפר אדומים בנושא מניין משולב במקום סירב הרב לאו לומר שהדבר מותר על פי ההלכה, אבל יחד עם זאת גם לא אסר על קיומה, בהתייחסו לבית הכנסת המשולב 'שירה חדשה' בירושלים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/02/14 09:49 ב באדר א'

הרב בני לאו: מי אני שאקבע מה זה מניין אורתודוקסי?
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

פאנל סוער ביישוב המעורב כפר אדומים מאיים לפתוח מחדש את הדיון אודות מניינים משולבים במגזר הדתי לאומי.

כבר תקופה ארוכה שבכפר, בו גרים יחד דתיים וחילוניים, מבקשים לעשות מניין משולב ומניין כזה מתקיים אחת לחודש ב'בית הפסנתר' ביישוב. לאחרונה, בעקבות פתיחת בית הכנסת המרכזי החדש במקום, ביקשו היוזמים הכרה הלכתית למניין מרב היישוב וכן אפשרות להתפלל במקום אחת לכמה שבועות. ישנם גם דתיים אשר מתפללים במניין זה ביישוב.

לפני כשבועיים נערך כנס יישובי בן ארבע שעות בדרישה מרב היישוב, הרב גבי גולדמן, לאשר את המניין אך הוא סירב. מדובר היה בערב מתוח בו הרוחות סערו. לדברי גורמים ביישוב, הרב גולדמן הוא ליברלי יחסית אך הסיפור בעייתי. "הם באו עם חצאי אמירות, לקחו פיסות מידע ותתי הלכות ובנו את הסיפור", סיפר מקורב ליישוב אשר ביקש להישאר בעילום שם.

אמש (מוצאי שבת) יזמה פרופ' ורד נעם, מראשי המניין המשלב ביישוב, ערב שיחה ודיון בהשתתפות רב הישוב ובהשתתפות הרב פרופ' דניאל שפרבר, שכתב את הספר 'דרכה של הלכה' על אפשרות שילובן של נשים בבית הכנסת, ד"ר רבקה בן שחר, מקהילת 'שירה חדשה' - בית כנסת משולב ומוכר ביותר בירושלים וכן עם הרב קהילת 'רמב"ן' הרב בני לאו.

במהלך הערב דנו המשתתפים בנושא הבוער אך לדברי אותם גורמים, לא היו שורות תחתונות שכן כולם הסכימו שהתורה אוסרת על העניין. הרב שפרבר טען כי אין איסור אמיתי אלא איסור שההלכה שמה עד שיגיע זמן מתאים. הרב בני לאו התבטא בצורה ליברלית ואמר כי בעוד שאינו מגיע למניין שירה חדשה בירושלים "מי אני שאקבע האם שירה חדשה הוא מניין אורתודוקסי או לא".

לדברי נוכחים בערב, מבחינת הרב לאו, מתברר 'שירה חדשה' הוא מניין לגיטימי מכיוון שאם הוא יגיד שהמניין המשולב לא לגיטימי, רבנים אחרים יפסקו נגד המניין שלו, בו הוא מאשר עליית נשים לדרשות

"כשדבר כזה קורה בעיר זה לא מפריע לאיש", כתב הרב בני לאו (א') בדף הפייסבוק שלו. "גבולות הגזרה של הרב מוגבלות לקהילתו ותו לא".

"כשדבר כזה קורה בישוב מוצאים עצמם עשרות משפחות מודרות על ידי הרב. הרב גבי גולדמן ופרופ' ורד נעם חולקים חצר משותפת (ללא גדר) כבר שלשים שנה. שתי משפחות צמודות שמוצאות עצמן לפתע בסביבת סיכון של הקמת מחיצה ביניהן. הניווט בין מגמות סותרות - קשה. מערכות לחצים פועלות מכאן ומכאן. נדמה לי שתבונתם של שני האנשים הגדולים האלה (עם בני זוגם), תצלח את המשבר הזה והשלום ימשיך לשרור במעבדה החשובה הזו", כתב הרב.