הרב בן דהן: אדאג לגבות כל מפקד בצה"ל שפעל כשורה

סגן שר הביטחון העניק בטקס מרגש דרגת סגן לאביב מגדוד לביא שנוקה לאחר כשנתיים מחשד לביצוע מעשה פלילי לאחר שירה במחבל והציל את חייליו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 17/12/15 15:55 ה בטבת התשעו

הרב בן דהן: אדאג לגבות כל מפקד בצה"ל שפעל כשורה
דוברת סגן שר הביטחון, צילום: דוברת סגן שר הביטחון

בימים אלו בהם יש כאלו שמשמיעים ביקורת על חיילי צה"ל העניק סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, דרגת סגן לסג"מ (במיל') אביב מגדוד לביא בחטיבת כפיר, שירה במחבל במהלך אירוע מבצעי בשומרון לפני כשנתיים, ובחודש אוקטובר האחרון קיבל את המסמך שקבע שפעל כשורה והסיר כל חשד לביצוע עבירה פלילית.

את הדרגה העניקו לסג"מ (במיל') אביב, סגן השר בן דהן ואביב של הקצין אשר מורג. בטקס נכחו גם עורך דינו של הקצין- אייל פלטק, שני מהחיילים שפיקד עליהם בתקרית, אמו, אחיו וסבתו.

סגן השר הרב אלי בן דהן אמר לאביב: "כסגן שר וכקצין בצה"ל, אני מודה לך על פעילותך האמיצה באירוע המבצעי. חובתנו היא לא רק לתחקר את הפעילות המבצעית של חיילי ומפקדי צה"ל וללמוד להשתפר לעתיד, אלא גם לגבות אותם ככל שנידרש לכך".

הרב בן דהן הצהיר כי יגבה את חיילי צה"ל גם בעתיד ותקף את 'בצלם' ו'שוברים שתיקה', "אני אדאג לגבות כל מפקד בצה"ל שפעל כשורה. בעידן שבו יש ריבוי של גורמים המכפישים צה"ל ואת חייליו, על אף שצה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם, מוטלת עלינו החובה לומר בקול ברור שאתם הגיבורים שלנו, שלא ניתן לארגונים דוגמת שוברים שתיקה, בצלם ואחרים להוציא את דיבתכם בארץ ובחו"ל, אנחנו מאחוריכם. אני מודה לך על שירותך למדינת ישראל, אני מודה לך על שהצלת את חיי חייליך ומצר על כך שנגרמה לך עוגמת נפש. אני מאחל לך רק הצלחה מכאן ואילך".

סגן אביב הודה נרגשות לסגן השר וציין בביקורת כי היה צריך לקבל את הדרגות כבר לפני שנתיים ולהתקדם בצבא מה שהביא בסופו של דבר לפרישתו מצה"ל, "במהלך פעילות מבצעית בכפר דורא, יריתי במחבל שסיכן את הכוח שלי והרגתי אותו. לאחר האירוע החלו חקירות מצ״ח שנמשכו כמעט שנתיים, ולאחר מכן חיכיתי להחלטת הפרקליטות הצבאית בנוגע למקרה. בעקבות החקירה במצ״ח דרגתי עוכבה, וכך גם האפשרות שלי להתקדם לתפקיד סמ״פ שכל כך רציתי. כשראיתי ששום דבר לא מתקדם, החלטתי לפרוש מתפקידי בצה״ל".

(צילום: דוברת סגן שר הביטחון)

אביב הצהיר כי היה פועל כך שוב למרות כל מה שעבר, "למרות כל עינוי הדין הזה, ולמרות שנאלצתי לפרוש מצה״ל, אני לא מתחרט לרגע על הדרך בה פעלתי. אני לא רוצה להעלות על דעתי מה היה קורה אילו לא הייתי פועל כך. אני מוכן לשלם את המחיר של עינוי הדין, עיכוב הדרגה, והפרישה מצה״ל כדי להגן על החיילים שלי ולמנוע פגיעה בהם. אני חושב שלמרות הכל עשיתי את הדבר הנכון והמצופה ממני כמפקד. אני מאחל לכל חיילי ומפקדי צה״ל להתמודד עם סיטואציות מבצעיות ללא חשש, להגן על חייהם, חיי חייליהם וחיי האזרחים כשידרשו לכך".

כזכור, האירוע המדובר היה ב-2 ביולי 2013, בשעות הקטנות של הלילה, נכנס כוח צה"לי לכפר דורא לפעילות מבצעית. סגן משנה אביב נאלץ לירות במחבל לאחר שזה התקרב לרכב צה"לי, עקר את מראות הרכב, תלה דגל אויב על הרכב הצה"לי וניסה לפתוח את דלת הרכב על מנת לבצע פיגוע בחיילים בתוך הרכב. סגן משנה אביב היה קצין מצטיין ומועמד לקורס מ"פ בהמשך דרכו, מצא עצמו במשך שנה שלמה תחת חקירות מצ"ח, הוקפא מכל תפקידי פיקוד, דרגתו הוקפאה, והוא ביקש לסיים את שירותו הצבאי בקבע.

באוקטובר 2014 הסתיימה חקירת מצ"ח וכל החומר הועבר לפרקליטות הצבאית לבדיקה והחלטה האם להגיש כתב אישום. במשך כשנה נבדק החומר על ידי הפרקליטות תוך כדי הפעלת לחץ על ידי הח"מ. רק בחודש אוקטובר 2015 התקבלה החלטה הסופית על סיום הבדיקה והסרת כל חשד לביצוע עבירה פלילית על ידי אביב.