הרב אביחי רונצקי: רוצה לחבר מיליון אנשים לזהות היהודית שלהם

"אני רוצה להיות חייל ומפקד בבית היהודי, לחזק את היהדות ולעשות את השינוי הגדול. אני רוצה להגיע למיליון אנשים שיגעו בזהות היהודית שלהם". רגע לפני הפריימריז הרב אביחי רונצקי בראיון ל´כיפה´

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/01/15 18:32 כב בטבת התשעה

הרב אביחי רונצקי: רוצה לחבר מיליון אנשים לזהות היהודית שלהם
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בערב לפני הפריימריז לבית היהודי את הרב אביחי רונצקי אפשר למצוא בישיבה הגבוהה באיתמר. לא בכנסים על גבי כנסים, לא בצפיה אובססיבית באינטרנט או בניסיון לנסות ולהשיג עוד קול כזה או אחר. בישיבה, בלימוד עם 200 תלמידים בסוגיה הנוגעת לצער בעלי חיים. ספרא וסיפא בדיבור אחד - עובד על מנת להגיע לכנסת ולהשפיע, אבל לא מאבד את הראש ושוכח את הדבר החשוב ביותר, שלמטרתה הוא מעוניין להיכנס לכנסת - התורה.

"אני מקווה מאוד שאהיה חבר כנסת. רוצה להיות חייל ומפקד בבית היהודי, לחזק את היהדות ולעשות שינוי גדול. אני רץ בין כנסים אבל יש עבודה שצריכה להיעשות גם היום, וללמוד תורה צריך. הישיבה באיתמר היא המקום הטבעי, כאן מתחילים את השינוי שבעזרת השם יגיע גם לכנסת".

הרב רונצקי הוא אחד המועמדים הבולטים בפריימריז הבית היהודי. ראש הישיבה הגבוהה באיתמר, הרב הראשי הצבאי לשעבר, מח"ט במילואים ואחד האדריכלים של הבית היהודי במתכונתו הנוכחית. בפעם שעברה הוא לא היה מעוניין בכניסה לכנסת כחבר מן המניין למרות שהדבר הוצע לו, הפעם הוא אומר, יש צורך בשינוי מבפנים במשרה מלאה.

"כל הזמן יש התלבטות האם לעזוב את בית המדרש. בתחילה, כשאיילת ונפתלי הלכו לבית היהודי התנגדתי כי חששתי שנישאר בזווית הסקטוראלית, ולא רציתי להיות במקום הזה. הייתי חבר סיעה, השפעתי וראיתי שהשינוי מצליח - המסרים ופתיחת השורות. נפתלי ואיילת מושכים אחריהם קהל עצום. צריך לחייך אל המציאות.

כל הזמן יש התלבטות האם לעזוב את בית המדרש. בתחילה ישבנו אני איילת ונפתלי, ושאלנו מה עושים. זה היה אחרי שהבחירות בוטלו. הייתה אפשרות להצטרף לבית היהודי. התנגדתי להצטרף בהתחלה לבית היהודי, חששתי שנישאר בזווית סקטוראלית. לא רציתי להיות במקום הזה. הסקטוריאליות מרחיקה אנשים. צריך מכנה רחב. אנשים אוהבים את הציבור הדתי אבל ברגע שנכנעים לסקטוריאליות ופותחים רק חריץ בדלת הדברים לא משתנים. לכן תמכתי במפלגת ה'ישראלים'. לכן חיכיתי. הייתי חבר סיעה, וראיתי ברוך השם שזה מצליח - המסרים, פתיחת השורות. מה שהיה כשהתחלנו את המהלך קיים היום בבית היהודי. נפתלי ואיילת מושכים אחרים קהל עצום".

"כחבר סיעה השפעתי אבל לא מספיק", הוא עונה לשאלה מדוע להתמודד, ולא להישאר במקומו כחבר סיעה. “החיים דינמיים וההחלטות מתקבלות על בסיס יום יומי. צריך להשפיע יותר. בסופו של דבר הרב דרוקמן הכריע את הכף ואמר לי ללכת על זה בכל הכוח, כשליחות. אני מקווה שאוכל למלא את השליחות הזו".

"המטרה היא לקדם את המגמה אותה התחלתי לפני כשנתיים, במסגרת הזהות היהודית. אני רוצה לחזק את היהדות ולעשות את השינוי הגדול. לחזור לחיים הציבוריים ולשינוי אותו הובלתי כרב הראשי הצבאי. אני רוצה להגיע למיליון אנשים שיגעו בזהות היהודית. הנושא בוער בי כבר שנים, להביא את בית המדרש לעם ישראל. יש ביקוש עצום. ראיתי את זה בצבא ואני רואה את זה גם היום, בליבת העולם החילוני. אני מקבל ברכות הצלחה מחילונים, מהמנהל בבית הספר בו למדתי כילד. זו הסיבה שאני יוצא לכנסת. אני לא בן עשרים, אבל עוזב את הבית כדי להפיץ את הזהות היהודית, להדביק את הח"כים בהתלהבות שלנו, בחזון".

"אעשה עוד דברים בכנסת, אבל הזהות שלנו היא הדבר החשוב ביותר מבחינתי”, הוא אומר. "אני גר באיתמר 35 שנים. אקדם את האינטרסים שלנו בארץ ישראל, אבל אני לא מומחה לעניינים הללו. אני חי את ההתיישבות, אבל אני לא מומחה יותר מאחרים. בוער בי להביא את הזהות היהודית לרשות הרבים. יש אנשים שרוצים לדעת מה הרמב"ם אומר. אנחנו אנשים אינטלגנטים, ורוצים להכיר את הדבר המדהים הזה. למלאת את הוואקום הזה גם בכנסת. יש כבר תכניות מוכנות".

ומה הוא חושב על המועמדים האחרים? “כל אחד עושה את החשבונות שלו. כמות המועמדים חיובית. בפעם שעברה פחות עניין אנשים להצטרף למפלגה. תוך כדי הנסיעות בין כנסים הכרתי חלק מהמעומדים ויצא לי לדבר איתם. הם אנשים טובים, איכותיים, וכל אחד מסיבותיו הוא רוצה להיות שותף בעשייה הכללית. כל אחד לוקח את הזווית שלו - אשר כהן לוקח צד אחד בגלל אנשי תקומה, ויש אחרים שרוצים דווקא לחזק את הצד התורני יותר. אני מברך כל פעילות למען עם ישראל".

לשאלותי בנושא הסערה סביב הנישואין החד מיניים, הוא לא נלהב להשיב. לבסוף, הוא אומר: "יותר טוב להיות חכם ולא צודק. לא צריך לעסוק בכל דבר. למה צריך להכריז כל דבר בראש חוצות? אתה מרחיק אנשים. צריך לפעול, לא לדבר. העולם הוא מקום מורכב".

בינתיים, מחר בבוקר, בעוד אלפים יגיעו לקלפיות, צפוי הרב רונצקי לנהל סדר יום בנושאי הישיבה, תוך כדי עבודה גם בנושא הפריימריז. הוא יקום בחמש, יצא לריצה, לאחר מכן תפילה וחברותא. תוך כדי היום הוא ילך כפי הנראה לקלפיות שונות ויבקר את האנשים בשטח, וימשיך משם לשיחות במכינה הקדם צבאית החילונית בחצבה, שם יעשה את השבת, וכפי הנראה שם יקבל את התוצאות, לטוב או לרע. “יש אנשים שפועלים עבורי, ואני גם עושה את ההשתדלות שלי. בעזרת השם נראה תוצאות שמחות, ואוכל להמשיך לעבוד בכנסת עבור המטרות של כלל עם ישראל".