הרבנים מתנגדים? שיא במספר הדתיות בצה"ל

בכירי הרבנים יצאו בהצהרות נחרצות נגד גיוס נשים, אבל הצעירות לא מתרגשות. 1600 דתיות התגייסו בשנה האחרונה וקבעו שיא חדש בגיוס בנות המגזר

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/01/14 08:47 כח בשבט התשעד

הרבנים מתנגדים? שיא במספר הדתיות בצה"ל
דובר צהל, צילום: דובר צהל

עלייה חדה בהיקף גיוס הבנות הדתיות לצה"ל, כך נחשף הבוקר בעיתון ידיעות אחרונות. על פי נתוני אכ"א נרשמה עליה משמעותית ב-2013 לגיוס - יותר מ-1600 בנות בחרו לעלות על מדים, זאת לעומת 2012 בה התגייסו 1500 ו-900 ב-2010. כמעט מחצית המתגייסות השנה.

בצה"ל מסבירים כי לא רק שנרשמה עלייה משמעותית במספר הבנות הדתיות שמתגייסות, אלא שאלו שמתגייסות גם בוחרות בשירות משמעותית בצבא - ומשובצות ביחידות עילית כדוגמת 8200 של חיל המודיעין ועוד, נכנסות לצה"ל כמורות חיילות בחיל החינוך או משתלבות בתחום ההדרכה כמדריכות חי"ר ומ"כיות בנות.

העלייה בנתוני הגיוס מרשימה במיוחד לאור העובדה שלבנות הדתיות עומדת האפשרות להימנע מגיוס לצה"ל ולבחור בשירות הלאומי. אומנם 42% אחוזים מכלל המועמדות לגיוס בחרות שלא להתגייס ומרביתן באמצעות הצהרה על היותן דתיות, אך בצבא מעריכים כי מרבית הבנות שעושות כך מגיעות מהחברה החילונית.

בצבא מסבירים כי נתוני הגיוס המגיעים מבתי הספר הדתיים ומהאולפנות מחזקים את ההערכה כי חלק הארי של הבנות שבוחרות לא להתגייס נעזרות בהצהרה של רב שלפיה הן שומרות שבת, אך בפועל אינן באמת דתיות.

"נתוני הגיוס מלמדים שהצהרות של רבנים לחוד, ומציאות לחוד", אמרו גורמים בכירים באכ"א לכתב יוסי יהושוע. לדברי אותם גורמים, מניתוח הנתונים עולה כי המתגייסות מגיעות מבתי ספר ומאולפנות נחשבות בציונות הדתית, ולא מהשוליים. הקשר איתן נוצר בבתי הכנסת, במפגשים חברתיים ובעיקר דרך המלצות של בנות שכבר סיימו את שירותן.

"הבנות שהשתחררו ראו שהשד לא כזה נורא", מסבירים בצה"ל. "הן לא התקלקלו, קיבלו את התנאים הטובים ביותר לשמור על דתן, והסקרים שלנו מראים שהן מצליחות לעשות זאת".