הצעת חוק: תבוטל משרת נשיא המדינה

למה לנו נשיא? הצעת חוק חדשה מבקשת לבטל את מוסד הנשיאות. "מוסד מיותר ובזבזני. ביטולו יביא לחיסכון תקציבי של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/02/14 08:49 ד באדר א'

הצעת חוק: תבוטל משרת נשיא המדינה
בית השלום, ויקיפדיה העבירת, צילום: בית השלום, ויקיפדיה העבירת

אתמול (ב') נכנס בפעם הראשונה פרופסור דן שכטמן למשכן הכנסת כחלק מניסיונו להיבחר לנשיאות. ביקור זה הוא אחד מני רבים מתוך הקמפיינים של המועמדים לנשיאות לקראת סיום תפקידו של נשיא המדינה שמעון פרס ביולי הקרוב.

בעוד המועמדים משנסים מותניים בציפייה, יש אישי ציבור אשר לא רואים את המוסד כולו כנצרך ומבקשים לבטלו. הצעת חוק, שהגיש בימים האחרונים חבר הכנסת זבולון כלפה מהבית היהודי, מבקשת לבטל את המוסד כליל מכיוון שתפקידיו של הנשיא הם בעיקר טקסיים וסמליים ומסוגלים באותה רמה להתבצע על ידי רשויות קיימות, כדוגמת משרד החוץ ויושב ראש הכנסת.

"הגיע הזמן לומר את הדברים בקול רם וברור", אומר ח"כ כלפה, "נשיא המדינה הוא תפקיד קישוטי, מיותר ובזבזני ואת סמכויותיו ניתן בקלות לפצל לרשויות אחרות. יש כנסת וממשלה שנבחרו על ידי הציבור ואין שום סיבה שתהיה רשות רביעית שתתערב בסמכויות לא לה. כחבר ועדת הכספים אני סבור כי ביטול המוסד המיותר יביא לחיסכון תקציבי של עשרות מיליוני שקלים מידי שנה, אותם נוכל לתעל לטובת סיוע לשכבות החלשות בתחומי החברה והחינוך"

חבר כנסת, אשר מכהן גם כחבר ועדת הכספים, ציין כי קיומו של מוסד הנשיאות עולה ממון רב לאוצר המדינה, (כ-62 מיליון ₪ ב-2012) כאשר במהלך העשור האחרון גדל התקציב פי שלושה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי בשנים האחרונות נוצר מצב של מעין רשות רביעית הנוטלת לעצמה חירות להתערב בתחומי הרשות המבצעת ולעיתים אף לגרום נזק ולהפעיל לחץ חיצוני על מקבלי ההחלטות.