הצום: יוזמה חדשה קוראת לצום של שלושה ימים

רבנים ופעילים חברתיים מארגנים צום של שלושה ימים כשהשאיפה בשלב זה להגיע למאה אלף איש שישתתפו. "צריך לעשות עצירה כעם ולהבין מה אנחנו צריכים לתקן"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 26/01/16 18:19 טז בשבט התשעו

הצום: יוזמה חדשה קוראת לצום של שלושה ימים
shutterstock, אילוסטרציה, צילום: shutterstock, אילוסטרציה

יוזמה חדשה של רבנים ופעילים חברתיים קוראת בשל המצב הביטחוני והאיומים הגדולים על ישראל לפעולה דרסטית של צום של שלושה ימים רצופים.

"זוהי שעה קריטית לעם ישראל. המציאות הקיצונית מחייבת פעולה עוצמתית" אומר ל'כיפה' הרב דניאל רוזנטל אחד מהיוזמים של הרעיון. "לא צריך להיות חכם גדול כדי לראות את כל האיומים על עם ישראל החל בדאע"ש, המנהרות בצפון ובדרום, הטילים, הגרעין האיראני והקריאות להשמיד את ישראל אויבנו מבית ומחוץ מבטיחים "להשמיד את כל היהודים", ונערכים כעת למתקפה כוללת העלולה לסכן את עצם קיומנו. גם הצבא הטוב ביותר לא יוכל להתמודד אם ח"ו יתאחדו כל מבקשי רעתנו. לכן יש צורך בדומה לזמן מרדכי ואסתר בצום שלושה ימים, פעולה עוצמתית שבכוחה לשנות את המציאות", הוא מסביר.

"עד עכשיו נעשו פעולות רבות, היו ימי תפילה, חצאי צום, צום של יום אחד, תוספת שבת ועוד, אך כל מה שעשינו לא שינה למרבה הצער את המצב ולכן יש צורך במשהו דרסטי יותר", טוען הרב רוזנטל.

הוא מספר כי לפני שלוש שנים נעשה מה שהוא מכנה "פיילוט", "אז צמו למעלה מ-2000 איש מכל גווני הקשת הדתית והלא דתית. הפעם השאיפה שלנו היא להגיע ל-100 אלף איש ואז כשזה יהיה רציני אנחנו נוכל לקבל את תמיכת גדולי הדור של כל המגזרים".

לשאלה האם שלושה ימים צום זה לא מאיים מידי הוא משיב "לפני שצמנו בפעם הקודמת חששתי שזה יהיה קשה, אך אני יכול לומר באופן אישי ובתור אחד שדיבר עם מאות אנשים שצמו שזה היה להם ולי יותר קל מצום של יום אחד". לדבריו, עם הכנה נכונה של הגוף אין בכך כל סכנה ואף זה קל,
"בימים שלפני לא שתינו קפה והרבנו באכילת פירות וכך זה עבר בקלות".

הרב רוזנטל מסביר כי מבחינה גופנית זה לא מסוכן כלל לצום שלושה ימים. "אדם בריא מבחינת המשקל יכול לצום בקלות שלושה ימים, יש לנו מאגרים בגוף ואנחנו יכולים לעבור אפילו שבוע בלי אוכל" הוא מסביר ומציין כי בקרב יהדות מרוקו היה מצוי בעבר שנשים צדקניות היו צמות משבת לשבת.

"אנשים שאין להם קשר כלל לדת ואפילו לא צמים ביום כיפור הצטרפו אלינו בפעם הקודמת ויצטרפו גם הפעם", אומר הרב רוזנטל ומסביר כי "מה שדיבר אליהם זה האכפתיות לעם ישראל, זאת פעולה של מסירות נפש למען עם ישראל. יש לנו עם אחד ואין כמותו בעולם. אף אחד לא רוצה לראות אותו מושמד ואף אחד לא רוצה שוב שואה או אפילו יהודי אחד מת".

לשאלה האם כולם מתכוונים לצום שלושה ימים ברצף משיב הרב רוזנטל כי לכתחילה השאיפה היא לשלושה ימים של צום רצוף, "יש מחלוקת בין התלמוד בבלי לירושלמי כיצד היה צום תענית אסתר, בבלי כתוב שזה היה שלושה ימים רצופים אך בירושלמי כתוב שהצום היה רק בימים ואילו בלילות אכלו. הבן איש חי מסביר שהייתה סעודה מפסקת לפני כל ערב. הנקודה היא שכל אחד ייקח חלק בדרך שלו, מי שיכול לצום הכל, מי שיכול לצום רק בימים או מי שרוצה לאכול סעודה אחת כל יום כל אחד לפי עניינו העיקר להיות שותף", אומר הרב רוזנטל ומוסיף כי אפילו אם יש מי שמוכן רק להשתתף בדיונים שיהיו כיצד לתקן את העם ואת המצב זה גם טוב. "העניין שאנחנו כעם נעשה עצירה ונתבונן במצב שלנו", הוא מסביר.

כרגע פועל עמוד פייסבוק, אתר אינטרנט וקו טלפוני (077-225-4055) דרכו נרשמים לצום, עד עכשיו נרשמו כבר 12 אלף איש והמארגנים מצפים להצטרפותם של עשרות אלפים נוספים. "מלבד הפרסום ברשת, היו פרסומים בירושלים ב"ב ובית שמש. אנחנו מחפשים כל דרך להגיע לעם ישראל אך לצערנו אין לנו מימון הכל בהתנדבות ובתרומות קטנות".

לשאלה מתי מיועד הצום משיב הרב רוזנטל, "עדיין אין תאריך סופי. אנו רוצים שגדולי הדור יקבעו ואנו מחכים לתשובתם. מבחינתנו כמה שיותר מהר. בכל יום שעובר אנו רואים צרות ואיומים חדשים ויש צורך לעשות עצירה".

"כשיש צרה לישראל עושים צום ומתכנסים בבית כנסת ועושים חשבון נפש על מה באו עלינו הצרות האלה. יש הרבה דברים שצריך לתקן, אנחנו לא יודעים מה בורא עולם בדיוק רוצה מאיתנו שנשנה והוא רוצה שנעשה חשבון נפש אמיתי כעם", חותם הרב רוזנטל.