הפרש משמעותי בעלות ההשגחה בעסקים בפתח תקווה

המועצה הדתית בפתח תקווה לוחצת על משגיחים לעבוד עם חברת כוח אדם, זאת למרות שהעלות לעסקים גבוהה משמעותית מעלות העסקה ישירה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 06/04/14 11:25 ו בניסן התשעד

הפרש משמעותי בעלות ההשגחה בעסקים בפתח תקווה
SpecialKRB-cc-by-nd, צילום: SpecialKRB-cc-by-nd

פערים משמעותיים נמצאו בעלות ההשגחה, בעסקים בפתח תקווה, כתוצאה מלחץ להפעיל את המשגיחים באמצעות חברת כוח אדם ספציפית, כך עולה מתחקיר של מקומון 'ידיעות פתח תקווה' אשר פורסם ביום שישי האחרון.

בחודשים האחרונים מנסים במשרד לשירותי דת וברבנות הראשית להפסיק את ההעסקה הישירה של משגיחים ולהעבירם להעסקה בחברות כוח אדם, זאת בניסיון להפסיק את התלות בין המשגיח למושגח, אך נראה כי במועצה הדתית פתח תקווה לקחו את ההוראה צעד אחד קדימה.

בעיר המסורתית מועסקים חלק מהמשגיחים באופן ישיר ואחרים מועסקים על ידי חברת כוח אדם. מהתחקיר עולה כי קיימת במועצה הדתית העדפה לחברת כוח האדם 'דנאל' כשנטען כי משגיחים אשר לא מעוניינים בעבודה איתם מאויימים כי יפוטרו. על פי בעלי עסקים התשלום בהעסקת משגיח באמצעות חברת כוח אדם גבוהה משמעותית לעומת העסקה ישירה כך שהעלות הופכת לנטל כבד על העסקים, דבר אשר עלול לגרום למסעדות ובתי עסק להפסיק להחזיק תעודת כשרות.

על פי דוגמא אשר הובאה בכתבה, עלותה של תעודת כשרות באמצעות חברת כוח האדם הינה 2000 ש"ח לעומת 1200 בהעסקה ישירה. כך הופכת העלות למשמעותית הרבה יותר לבעל העסק והמהפכה אשר מנסים במשרד לשירותי דת לקדם כך שהתלות במעסיק הישיר תיפסק, הופכת בפועל למעמסה נוספת על העסקים. בדוגמא נוספת עולה כי 'דנאל' גבתה 4200 ש"ח מבית קפה בעוד שהשכר למשגיח עמד על 1800 ש"ח בלבד.

עוד עולה כי לא התקיים מכרז במועצה הדתית אשר תסדיר את העבודה מול חברת 'דנאל' אך עם זאת עדיין קיימת העדפה לחברת כוח האדם. כעת מתנהל דיון בבית המשפט סביב הסוגיה. על פי טענות באחת התביעות נגד המועצה הדתית, אשר כזכור בראשה עומד בן הציונות הדתית הרב מיכה הלוי, ישנו פער גדול בין התשלום שעובר לחברה לבין הסכום המשולם עבור עבודת המשגיח.

המשרד לשירותי דת הפנו את כתב 'ידיעות פתח תקווה' לדו"ח מבקר המדינה אשר קבע כי "משגיח המקבל את משכורתו ישירות מבית העסק נמצא במצב של ניגוד עניינים, ולכן ראוי כי הוא יועסק באמצעות חברות עזר".

בנוגע לטענה כי לא בוצע מכרז ענו במשרד "נושא המכרז נמצא זה מכבר בהליך בבית המשפט ובפיקוחו. המועצה הדתית והמשרד לשירותי דת פועלים בהתאם להוראות בית המשפט ולפי לוחות הזמנים המתוכננים".

בהתייחסם לנושא איום בפיטורין אם המשגיח יחליט לעבוד בצורה עצמאית ענו במשרד "התחום הזה בכלל מצוי תחת האחריות של רב העיר, הרב מיכה הלוי".