המקלט הסודי בו החליטו לשחרר את ירושלים

המקלט בו החליטו חברי ממשלת ישראל על שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים שוחזר והפך לחדר הנצחה. "בחנוכת החדר קיימנו את צוואתו של מנחם בגין"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/05/14 16:16 כז באייר התשעד

המקלט הסודי בו החליטו לשחרר את ירושלים
דוברות הכנסת, צילום: דוברות הכנסת

לציון יום שחרור ירושלים, נחנך היום (ג') בכנסת החדר, מקלט קטן, ששימש את ממשלת לוי אשכול, כשהחליטה את ההחלטה ההיסטורית על איחוד ירושלים במלחמת ששת הימים. המקלט התגלה לפני זמן מה, לגמרי במקרה

אחרון משתתפי הישיבה הלך לעולמו רק לפני חודשים אחדים, אך רק בזכותו התגלה המקום. יחיאל קדישאי, עוזרו המסור של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין, הוא שחשף, לגמרי במקרה, בריאיון לתקשורת את העובדה כי את ההחלטה לשחרר את ירושלים, קיבלה הממשלה בכלל בבניין הכנסת.

קדישאי סיפר כי ביום פרוץ המלחמה, יום שני כ"ו באייר תשכ"ז (5 בינוי 1967), התכנסה הממשלה לאשר את צירוף השרים מנחם בגין ויוסף ספיר לממשלת האחדות הלאומית. הממשלה התכנסה בחדר ישיבות הממשלה, בקומה 2 בכנסת, אך באותו הרגע החלה הפגזה ירדנית לכיוון הבניין. ההפגזה פגעה גם בבית הנשיא ובגן החיות התנ"כי, וכ-15 אזרחים נהרגו בה. סדרני הכנסת הורידו את השרים למקלט, שם נמשכה הישיבה, ובה שמעו השרים על המלחמה שפרצה באותו בוקר, ועל השמדת חילות האוויר של מדינות ערב.

תחת הדי ההפגזות, דנה הממשלה, ביוזמת השרים יגאל אלון ומנחם בגין לשחרר את ירושלים העתיקה, שנותרה בשלטון ירדן מאז מלחמת השחרור. הישיבה סוכמה בהנחיית ראש הממשלה לוי אשכול, במגמה חיובית. ואכן כעבור יומיים, ביום רביעי כ"ח באייר תשכ"ז (7.6.67) בשעה 10 בבוקר, הגיעו כוחות צה"ל אל העיר העתיקה, הר הבית והכותל המערבי.

בגין אמר אז כי יש להציב שלט בכניסה למקלט - ששימש שנים רבות כמחסן בכנסת - כי כאן החליטה ממשלת ישראל על איחוד ירושלים. בדוברות הכנסת קראו את הריאיון בעיתון "מקור ראשון" עם יחיאל קדישאי, והזמינו אותו לסיור בבניין כדי למצוא את החדר ההיסטורי. קדישאי ז"ל זכר בוודאות את מיקום החדר ומכאן קצרה הייתה הדרך לשפצו ולשחזר את הישיבה הדרמטית שהתרחשה בו. בחדר נתלו תמונות שנחשפו לראשונה, והוא ישמש מעתה כתחנה לקבוצות המבקרים במשכן, ותהיה בו תערוכה צנועה על האירוע בו מילאה הכנסת תפקיד כה-חשוב בתולדות ישראל.

(צילום: דוברות הכנסת)

במשכן הכנסת נחנך כאמור היום (ג') המקלט המשוחזר. בטקס היום השתתפו גם בנותיו של ראש הממשלה מנחם בגין, לאה וחיסיה.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין אמר בטקס כי "המרתף הקטן הזה, היה המקום היחיד בו הממשלה יכלה לשבת, כשפגזים ויריות נופלים כאן בחצר הכנסת. רק כשנמצאים כאן, בחדרון הקטן, אנחנו מפנימים את דמותה השברירית של ירושלים לפני שחרורה ואיחודה. היום אנו סוגרים מעגל ומקיימים את צוואתו של בגין, כפי שהועברה לנו על ידי מזכירו ואיש סודו יחיאל קדישאי". אדלשטיין ציין כי היה זה מנחם בגין שביקש להנציח את ההחלטה ההיסטורית במקלט, בשיחה עם קדישאי, כשבאירוע נוכחת גם אלמנתו, אסתר.

יו"ר הכנסת הוסיף כי המקלט יצורף למסלול הסיורים בכנסת, בשילוב אמצעים ויזואליים "שימחיש את החוויה של אחת הישיבות המשמעותיות בתולדות מדינת ישראל, תחת אש פגזים ירדניים, כאן בכנסת".

ראש העיר ניר ברקת סיפר על חוויותיו כתלמיד בן שבע בעת שחרור העיר, והדגיש כי "אנחנו מחויבים למודל של ירושלים מאוחדת ומשקיעים בפיתוח העיר לפוטנציאל העצום שבה. אנחנו משוחררים משאלת עתידה וממוקדים בעשייה יומיומית. במזרח התיכון הבלתי יציב ישראל מתפתחת כאי-של-שפיות וירושלים כיהלום שבכתר. זהו חג אמיתי לנפש, לעיר ולאוהביה ויום מצוין להוקיר תודה לאותם אמיצים שלחמו ולאלו שקיבלו החלטות בחדר הסמוך".

מנכ"ל הכנסת, רונן פלוט הודה לכל מי שלקח חלק בשחזור החדר ואמר כי "זה חשוב לנו וחשוב לדורות הבאים".