מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

15 מצפים ומעיינות שנבנו לזכרם של חללי מלחמת חרבות ברזל: הרשימה המלאה

מצפה בבקעה לזכר החלל שנפל בכיסופים, בוסתן בנווה צוף לזכר הלוחם ששהה בשמחת תורה ביישוב וקפץ לדרום להגן ופרגולה בתקוע בהקמת הנוער לזכרה של תפארת לפידות הי"ד. 15 מצפים ומעיינות לזכרם של נופלי מלחמת חרבות ברזל

גילעד גולדברג גילעד גולדברג, חדשות כיפה 15/08/24 13:30 יא באב התשפד

15 מצפים ומעיינות שנבנו לזכרם של חללי מלחמת חרבות ברזל: הרשימה המלאה
נוף עוצר נשימה, מצפה לונץ, צילום: ללא

היציאה לבין הזמנים השנה מלווה בלא מעט ייסורי מצפון. לתכנוני הטיולים הרגילים מתלוות המחשבות על מי שנמצא כעת בשבי ולא יכול אפילו לחלום על העניין, ולשיקולי המיקום מתווספת סוגיית האיומים מפני טילים. בהיבט הטכני, משפחות רבות ייאלצו להתחשב באבא או בגיס שנמצא במילואים ולתאם את תאריכי הנופש בהתאם אליו. אשר על כן, ריכזנו עבורכם את חמש עשרה המקומות שייפתרו עבורכם כל דילמה: הם לזכרם של הנופלים, הם לא באזור מאוים והם לא דורשים מכם יותר מכמה שעות: קבלו את עשרת המצפים והמעיינות לזכרם של חללי מלחמת חרבות ברזל.

1. מצפה לזכרו של מעוז מורל הי"ד

סמ"ר מעוז מורל, מטלמון, לוחם בסיירת צנחנים, נפטר מפצעיו לאחר שנפצע בקרב בדרום רצועת עזה ב-15.02.2024, בן 22 בנופלו. במרחק עשר דקות נסיעה מהיישוב כרמל בדרום הר חברון, נבנה על ידי חבריו של מעוז ממחזור כ"א בישיבת דימונה, נקודת תצפית מרהיבה המשקיפה לעבר המדבר.

מיקום: כתבו בוויז "מצפה מדרג".

מצפה מדרג לזכרו של מעוז מורל הי"ד

מצפה מדרג לזכרו של מעוז מורל הי"ד צילום: ללא

2. ספסל מרגוע לזכרו של חנן דרורי ז"ל

יש שם תצפית מדהימה להר הבית ופינה נחמדה ושקטה. אחרי שהמתפללים הציבו את הספסל לחנן הגיעו 2 משפחות מהשכונה וביקשו להוסיף ספסלים לחיילים שנפלו. עכשיו יש 3 ספסלים וליד כל אחד שלט. הגבאי סיפר לנו שמאז שארגנו שם את פינת ההתבודדות לחנן בית הכנסת התחיל לפרוח והאוירה התמלאה אור וקדושה. התחילו להגיע לשם הרבה אנשים להתבודד, חלקם כאלו שלא רגילים להיכנס לבית הכנסת, ואף על פי כן נכנסו והתפללו. נערכו בריתות וכמה זוגות הגיעו לשם להצעת נישואין (אחד מהם חבר טוב של חנן). המתפללים קיבלו דחיפה לפתח את המקום ועכשיו התחילו בבניית מקווה בסמוך.

מיקום: שכונת אבו תור בירושלים.

מצפה לזכרו של חנן דרורי הי"ד

מצפה לזכרו של חנן דרורי הי"ד צילום: באדיבות המשפחה

3. נקודת תצפית לזכרו של יוני ברנד ז"ל

יוני, בן 28 בנופלו, היה סטודנט שנה ג' בחוג לפיזיותרפיה באוניברסיטת אריאל. גדל בירושלים, שירת כלוחם שריון בגדוד 52, חטיבה 401, ונפל בקרב בצפון רצועת עזה. בצעירותו למד בתלמוד תורה מורשה, בישיבה התיכונית נתיב מאיר ולאחר מכן כ-3 שנים בישיבת שבי חברון. הוא היה בנו של הרב חנן ברנד, מרבני הציונות הדתית. המצפה שהוקם לזכרו הוא יוזמה של כפר הסטודנטים "קדמה" במכורה, שבו היה שותף יוני.

מיקום: ממשיכים אחרי גיתית קילומטר ואז יש פניה שמאלה לשביל עפר (קצת לפני המשתלה). יש שם חווה שגרים בה כמה אנשים ממשיכים בשביל עפר אחרי החווה.

מצפה לזכרו של יוני ברנד ז"ל

מצפה לזכרו של יוני ברנד ז"ל צילום: הדסה בורוש

4. גינה לזכרו של אביתר אוחיון הי"ד

גינה טיפולית ע"ש סמל ראשון אביתר אוחיון-אבוקסיס ז"ל שנפל בקרב במוצב כיסופים ב-7 באוקטובר, לרגל יום הולדתו ה-23. ה-7.10.23 תפס את אביתר אוחיון-אבוקסיס ז"ל יחד עם חבריו במוצב כיסופים במה שהיתה אמורה להיות השבת האחרונה שלו בשירות הצבאי, יום לפני שחרורו מצה"ל. מיד כשהחלה המתקפה וכשהבין שמשהו גדול מאד קורה, היה מהראשונים שרצו החוצה לעזור לחבריו ונפל בעת שרץ להגן עליהם בגופו ולהציל אותם. אביתר ז"ל שירת בגולני כנהג אמבולנס. חבריו מספרים שהיה חייל "מורעל" והיה גאה כל כך בשירותו בגולני.

מיקום: אלווין ירושלים.

גינה לזכרו של אביתר אוחיון ז"ל

גינה לזכרו של אביתר אוחיון ז"ל צילום: אלווין ישראל

5. מצפור לזכרו של עידו שני הי"ד

רס"ן עידו ישראל שני, מרמת גן, סגן מפקד סיירת נח"ל, בן 29 בנופלו. נפל בשביעי באוקטובר. חנוכת מצפור לזכר בוגר בית ספרנו, רס"ן עידו שני ז''ל, סגן מפקד סיירת הנח"ל. ערב מרגש ועצוב. אלמנתו סיפרה ששיר החתונה שלהם היה של עברי לידר, שהגיע ושר שני שירים.

המצפור ממוקם במושב חרוצים שבשרון. כדי להגיע לנקודה, מוזמנים ללחוץ על הלינק: https://maps.app.goo.gl/Q6LLGEDdEaSCRdBM6

מצפה לזכרו של עידו שני הי"ד

מצפה לזכרו של עידו שני הי"ד צילום: עמותת סיירת הנח"ל

6. מצפה "עמיחי" ליד מושב קשת, לזכר 3 ההרוגים

לזכר שלושה עמיחי החיילים שנהרגו ב- 7.10 הקימו מצפה במושב קשת ברמת הגולן: עמיחי ונינו, עמיחי ויצן ועמיחי רובין. מקום יפיפה ומרגש מלא במשמעות. "עמיחי הי"ד, אחיין שלי, אהב להדריך טיולים באזור האגם בקשת ובכלל אהב לטייל בארצנו היפה", כותבת ליז רובין, דודתו של עמיחי ונינו.

מיקום: מושב קשת.

מצפה עמיחי

מצפה עמיחי צילום: באדיבות המשפחה

7. נקודת תצפית ע"ש אלחנן קליין הי"ד

רס"ל (במיל') אלחנן אריאל קליין, מעינב, מפקד כיתה בגדוד 9221, חטיבת אפרים, נהרג בפיגוע ירי סמוך ליישוב עינב במרחב חטיבת מנשה, בן 29 בנופלו.

מיקום: היישוב יקיר.

מצפה לזכרו של אלחנן קליין הי"ד

מצפה לזכרו של אלחנן קליין הי"ד צילום: הראל ג'רופי

8. פרגולה מיוחדת לזכרו של צביקה לביא ז"ל

מצפה צביקה ביישוב כרמל בדרום הר חברון, לזכרו של רס"ר צביקה לביא זכרונו לברכה. לוחם בגדוד 699, עוצבת 'חצי האש' (551), נפטר מפצעיו ב-11.12.2023 לאחר שנפצע באורח אנוש ב-20.11.2023 בצפון רצועת עזה. צביקה היה עובד סוציאלי, בן 30, הותיר אחריו את אשתו טליה ושלושה ילדים קטנים.

מיקום: יישוב כרמל

מצפה לזכרו של צביקה לביא הי"ד

מצפה לזכרו של צביקה לביא הי"ד צילום: ענבר וויס

9. ספסל לזכרו של דובי כוגן הי"ד

דובי כוגן היה לוחם שלדג, בן 32. הוזנק בשביעי לעשירי אז שהה בגולן - מקום מגוריו הטרי, ומשם רץ היישר לקרב בבארי. חבריו הלוחמים סיפרו כי בחרו בדובי להיות 'הפנים הראשונות' שהמחולצים פוגשים על מנת לתת להם תחושת ביטחון, שהם 'בידיים טובות'. דובי הותיר אחריו אישה, שקד, ושלושה בנים.

מיקום: במפלים בנוב.

ספסל לזכרו של דובי כוגן הי"ד

ספסל לזכרו של דובי כוגן הי"ד צילום: חן אריאל

10. מצפה לזכרה של תפארת לפידות הי"ד

בור תפארת. נוער תקוע מספר כי: "תפארת הייתה נערה מאירת פנים, חברותית, מלאת אהבה, שתמיד חיפשה את פני ה'. תיפי נהרגה על קידוש ה' ברעים ביום שמחת תורה תשפ"ד עם עוד רבים מעם ישראל והיא בת כ"ג שנים. תפארת, בתם של אוהד ושרית לפידות תושבי חריש היא בת דודה אהובה של אחד הנערים מתקוע- עתר זגורי. לזכרה הנוער החליט לשפץ בור מים והעמיד פינה לזכרה. נשמח שתבואו לטבול בבור, להתרענן ולצפות על מרחבי הארץ היפה שתפארת אהבה כך כך לטייל בה ולטבול במעינותייה".

פרטי ההגעה אל הבור: נוסעים לכיוון תקוע ד'. 300 מטר לפני תקוע ד' יש פניה ימינה ושלט שמכווין לכיוון הבית הבודד. נוסעים עד שמגיעים לבית הבודד. ממשיכים טיפה ויש פניה שמאלה עם שלט לכיוון ים המלח, מגיעים לכביש עפר לבן ופונים שמאלה. ממשיכים על כביש עפר כקילומטר ומגיעים לפרגולה גדולה משמאל לכביש.

עדיין בשלבי הקמה, כך שכדאי שתשמרו את הביקור לעוד כמה שבועות.

מצפה לזכרה של תפארת לפידות הי"ד

מצפה לזכרה של תפארת לפידות הי"ד צילום: עמיחי לב

11. מעיין ברתמים לזכרו של איתן פיש הי"ד

סרן איתן פיש ז"ל, מהיישוב פדואל, קצין שריון לוחם בגדוד 53, שבעוצבת 'ברק' (188), נפל בקרב ברצועת עזה, בן 23 בנופלו. לאיתן משפחה מורחבת שמגוררת ברתמים, שאליהם המשפחה של איתן הייתה מגיעה דרך קבע לביקורים. ה"גבגבר" הוקם בשנת 2016, ומאז ביקרו שם כמה פעמים עם איתן. בשנים האחרונות הוא הוזנח, והשנה שבט "קווה" ברתמים בהובלת שני בני דודים של איתן שנמצאים בשבט ביחד, החליטו לשפץ אותו, להרחיב ולהעמיק בנוסף לבניית פרגולה במקום.

מיקום: הגבגבר ברתמים.

איתן פיש ז"ל המצפה ששופץ לזכרו

איתן פיש ז"ל המצפה ששופץ לזכרו צילום: יחיאל פיש

הגבגבר המשופץ לזכרו של איתן פיש הי"ד

הגבגבר המשופץ לזכרו של איתן פיש הי"ד צילום: באדיבות המשפחה

12. ספסל משקיף לים לזכרו של שילה הר-אבן הי"ד

שילה הר-אבן נולד בירושלים והתגורר בעלמון. העתיד הצבאי של שילה היה מבטיח וכחצי שנה לפני מותו. כשקיבל את הפיקוד בגדוד 13, קיבל את האחריות על הגזרה של נחל עוז. ביום שמחת תורה הגן יחד עם חייליו על קיבוץ סעד ובסיס נחל עוז. הוא הסתער בקרב ראשון מול המוני המחבלים וגם כשנפצע, סירב להתפנות ולהפקיר את החיילים שלו, והמשיך לנהל את הקרב. לאחר שעות ארוכות של מלחמה מתישה במהלכה הצליחו שילה ופקודיו לחסל עשרות מחבלים במוצב נחל עוז, אחרי פגיעה של אר.פי.ג'י, הנמר של שילה הושבת. כאשר יצא שילה מהנמר להילחם בכוחות עצמו, מצא את מותו.

מיקום: בין נהריה לעכו.

מצפה לזכרו של שילה הר אבן הי"ד

מצפה לזכרו של שילה הר אבן הי"ד צילום: לירון חטב

13. מצפה לזכרו של שאולי גרינגליק הי"ד

שאולי גרינגליק הי"ד נכנס בלב של כולנו כבר מהופעתו בתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון" בה השתתף. הופעתו בתוכנית הייתה אך שלושה שבועות לפני נפילתו בקרב ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל. משפחתו מהווה השראה עבור כולנו, כאשר אימו, רותי גרינגליק, שהייתה ועודנה יועצת ומנחת הורים בכירה מראה לכולנו מהי משפחה עם שק חוסן משפחתי מיוחד במינו. הותיר אחריו זוג הורים וארבעה אחים.

מיקום: https://www.google.com/maps?q=32.443884,35.4150262&z=17&hl=he

מצפה לזכרו של שאולי גרינגליק הי"ד

מצפה לזכרו של שאולי גרינגליק הי"ד צילום: באדיבות המשפחה

14. בוסתן בנימין לזכרו של בנימין ארלי הי"ד

בנימין ארלי הי"ד התנדב וגר בחווה של צבי ליד נווה צוף. הוא יצא ב7 לאוקטובר מהחווה, ונפל בהמשך הלחימה, בעזה. בוסתן בנימין הוא פינה קסומה בטבע שכוללת שביל, עצי פרי ונוי לצד עצי חורש מקומיים, ודק רחב ידיים הצופה על הטבע הפראי של הרי אפרים. "הבוסתן הוא הדרך שלנו להנציח את בנימין שכל כך אהב את החווה ואת חבל הארץ היפהפה הזה, מבטא את האהבה והקשר שלו למקום שמשלב נגיעות אדם וטבע", אומרים המקימים. בקרוב יתווספו למקום גם ספסלים, פינות מדורה, ועוד.

מיקום: החווה של צבי ליד נווה צוף.

הבוסתן לזכרו בשלבי הקמה בימים אלה ממש, אך עדיין לא מוכן.

בוסתן בנימין

בוסתן בנימין צילום: באדיבות המשפחה

15. נקודת תצפית לזכרו של איתי מורנו הי"ד

המצפה נבנה כמה חודשים לאחר נפילתו של איתי שלמה מורנו הי"ד. איתי, לוחם מגלן, נפל בזיקים בכ"ו בתשרי תשפ"ד (למניינם 11.7.2023) בהתקלות עם מחבלים. איתי אהב את ארץ ישראל, הגן עליה - ונפל בשבילה. הוא אהב מאוד לטייל בארץ וחרש אותה לאורכה ולרוחבה. הוא הכיר כל עיר וכל יישוב, כל שביל וכל כביש, כל מעיין וכל בור. המצפה נבנה לזכרו של איתי במושב אדרת בעמק האלה איפה שאיתי גדל והתחנך. איתי אהב את הנוף במושב ומסביב לו, על כן זו סגירת מעגל עם כל מה שאהב: את הארץ הזו, את הנופים שבה ואת היופי שבה.

מיקום: מושב אדרת.

מצפה לזכרו של איתי מורנו הי"ז

מצפה לזכרו של איתי מורנו הי"ז צילום: דולב אוז׳לבו