הכיפה המנומרת של מג"ד הנחל החרדי

15 שנים לאחר הקמת הנחל החרדי מג"ד הגדוד, סגן אלוף תלם חזן, בטוח שמהפכת שילוב החרדים הצליחה. "כשאתה במחנה פליטים בג'נין לא משנה אם יש לך כיפה סרוגה או שחורה"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 23/01/14 19:20 כב בשבט התשעד

הכיפה המנומרת של מג"ד הנחל החרדי
הלל מאיר-משרד הביטחון, צילום: הלל מאיר-משרד הביטחון

לפני 15 שנה הפרויקט הזה היה נראה כמו חלום שעשוי לשנות את החברה הישראלית. גדוד "נצח יהודה" המוגדר בצה"ל כגדוד חרדי, עבר שינויים ותהפוכות ולפני מספר ימים חגג 15 שנה להיווסדו. האם החלום התגשם? כנראה שעדיין לא אך מג"ד נצח יהודה סא"ל תלם חזן חושב ש-15 השנים הבאות בגדוד יהיו אפילו טובות יותר החברה הישראלי, עבור צה"ל ועבור החרדים. אה כן, והוא בכלל מהציונות הדתית.

"לפני 15 שנה התחלנו 31 וחיילים ואנחנו 500, כך שאני לא נביא אבל לדעתי 15 השנים הבאות של הגדוד ימשיכו במסלול הנכון. האם בעוד עשר שנים תהיה חטיבה שלמה של חרדים? אני לא יודע. מה שאני כן יודע הוא שצה"ל עושה הרבה מאמצים כדי שזה יתאפשר". כך אומר בראיון לכיפה סא"ל תלם חזן, מג"ד נצח יהודה שקיבל לידיו את הגדוד לפני שנה וחצי.

סא"ל תלם חזן, איש הציונות הדתית, נשוי עם חמש בנות, הצליח לזכות את הגדוד החרדי באחרונה בפרס הרמטכ"ל ולקדם אותו רמה אחת קדימה בכל הנוגע להישגים מבצעיים. או כפי שהוא מכנה זאת: "עשינו היסטוריה ואנחנו עוד נעשה היסטוריה".

סא"ל חזן, האם צבא שהתרגש מכמה הסדרניקים שיצאו בגלל שירת נשים יכול לשלב בתוכו אלפי חרדים עם אורח חייהם הייחודי?

"ברור לי שהצבא רוצה את החרדים. תחושתי היא שצה"ל גאה מאוד בגדוד ובלוחמים שלו ואני מקבל רושם שגם המפקדים הבכירים שלי, כולל שר הביטחון והרמטכ"ל, עושים הכל למען הצלחת הגדוד ושילוב של החרדים. אני לא מספיק בכיר כדי לדבר בשם צה"ל אבל אני מפרש את מה שאני רואה, ומה שאני רואה הוא שכל חלום שהצבתי לגדוד הוגשם. אני מקבל גיבוי מלא מהדרגים הבכירים כי הגדוד חשוב להם. התפיסה שלי היא שכל אדם שיכול לתרום לעם ישראל ועושה זאת, כולם יוצאים מרוויחים. בצה"ל של היום אתה יכול לשלב חיי מעשה וחיי תורה ואני אומר לך את זה כמי שעושה את שניהם. כל מי שיכול להצטרף למערך הלוחם צה"ל רוצה בו ומברך אותו ויעשה הרבה מאוד למענו ואני אישית דואג לכך".

חרדים המגיעים לנצח יהודה זוכים למעטפת שלמה שדואגת לקיום של תפילות, שיעורי תורה וליווי של רבנים וכמובן גם פעילות מבצעית. "לכל חייל שמגיע לצה"ל בכלל ולגדוד נצח יהודה בפרט, יש את כל התנאים כדי לשמר את אורח חייו ותוך כך לתרום למדינה" מצהיר סא"ל חזן "השבוע סיימנו תרגיל גדודי ולצד היערכות לאימון תקיפה לילית עם טנקים וארטילריה נערכתי כך שעם שחר יהיה גם זמן לתפילת שחרית. זה מה שקורה היום בצבא הגנה לישראל".

השאלה האם הגדוד מצליח לשלב חרדים תלוי בשאלה האם החיילים שבו הם אכן חרדים. הטענה אומרת שרובם בכלל מהציונות הדתית. מה דעתך?

"גם על משה רבנו ודוד המלך היו תלונות ומי שרוצה יודע למצוא את המקומות להתלונן. אני לא נכנס לוויכוח הזה, מי שרוצה יכול לבוא ולהסתכל מה קורה בגדוד, ושלא יזין עצמו משמועות. אין לטענה הזו כל בסיס וכל שחר. מרבית הלוחמים מגיעים מבתים חרדים. השפה הקטוגרית הזו לא מעניינת אותי. אני לא בודק ולא מתכוון לבדוק מה כל אחד לובש ומה הוא חובש לראשו. כשאתה בתוך מחנה הפליטים ג'נין תאמין לי שזה לא אכפת לאף אחד. מה שמעניין אותי הוא שכל חייל יקבל את כל התנאים לשמר את אורח חייו ולהתמודד עם היתקלות מחבלים".

יש היום לא מעט מתחים בין החרדים לבין הציונות הדתית. המתחים האלה מצליחים להגיע אל הגדוד?

"אני לא פוליטיקאי אבל אשמח שפוליטיקאים יגיעו לגדוד לראות איך עושים את הדברים כך שאין מתחים וילמדו איך יוצרים אחדות. בנצח יהודה יש את כל סוגי האוכלוסיות ובכמות גדולה יותר מכל מקום אחר בצה"ל. יש לי חרדים, דתיים ובמפקדה יש גם חילונים. התפיסה היא שכשאתה במחנה פליטים בג'נין לא משנה אם יש לך כיפה סרוגה או שחורה, מה שמשנה הוא שאנחנו הולכים כתף אל כתף ושומרים ומחפים אחד על השני. כשמבינים את גודל הסכנה וגודל האתגר אין קרעים, יש רק אחדות. אנחנו בנצח יהודה מוכיחים לעם ישראל שאפשר להיות מאוחדים, אצלנו בסוף כל תרגיל חרדים ודתיים רוקדים יחד".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il