היועמ"ש: אייזנקוט ונווה כשירים לכהן בתפקיד הרמטכ"ל

ויינשטיין הודיע לשר הביטחון כי אין מניעה משפטית למנות את אחד מהשניים לתפקיד הרמטכ"ל. אייזנקוט הוא המועמד המוביל אך עדיין יש סיכוי קטן שהרמטכ"ל הבא יהיה חובש כיפה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/11/14 09:51 ט בחשון התשעה

היועמ"ש: אייזנקוט ונווה כשירים לכהן בתפקיד הרמטכ"ל
cc by David Fainshtein, Jerusalem, צילום: cc by David Fainshtein, Jerusalem

האם לראשונה ימונה רמטכ"ל דתי? בסוף השבוע שוחחו שר הביטחון משה יעלון והיועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין בנוגע להליך מינוי הרמטכ"ל, והיועמ"ש מסר לשר הביטחון כי אין מניעה משפטית למנות את האלוף גדי אייזנקוט או האלוף יאיר נווה לתפקיד הרמטכ"ל ה-21 של צה"ל, כך מתפרסם הבוקר (T') בישראל היום.

בימים הקרובים צפוי יעלון להיפגש עם שרי הביטחון לשעבר שאול מופז ובנימין בין אליעזר, וכן עם סגני הרמטכ"ל לשעבר דן הראל ומשה קפלינסקי, זאת לאחר שכבר נפגש עם הרמטכ"לים לשעבר גבי אשכנזי ודן חלוף וכן עם שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ.

על פי ההערכות, המועמד המועדף על שר הביטחון הוא סגן הרמטכ"ל המכהן גדי אייזנקוט, ואלא אם כן תרחש משהו חריג ביותר אייזנקוט יהיה הרמטכ"ל הבא של צה"ל. עם זאת, ישנו סיכוי קטן כי יאיר נווה, ששימש עד לפני כשנתיים גם הוא כסגן הרמטכ"ל, יכנס לתפקיד. אם כך יהיה בסופו של דבר יכנס לראשונה אדם חובש כיפה לאחד התפקידים המשמעותיים ביותר בישראל. עם זאת, כאמור, הסיכויים כי דבר כזה יתרחש אינם גדולים במיוחד. כך או כך, ב-15 לפברואר 2015 ייכנס אחד משני המועמדים לנעליו של הרמטכ"ל הנוכחי, בני גנץ. אם הכל ילך כמתוכן ייתכן שכבר בשבוע הבא יביא שר הביטחון את המועמד הנבחר לאישור הממשלה.

יאיר נווה, אדם חובש כיפה סרוגה, גדל והתחנך בבני ברק בשם יאיר מנהיים. בנעוריו למד בישיבת נתיב מאיר בירושלים, במחזור בו יצאו עוד שני קצינים בדרגת אלוף - אלעזר שטרן וישי בר, וכן הרב הראשי הצבאי תת אלוף רפי פרץ, וכן שימש כמדריך בתנועת הנוער בני עקיבא.

שנתיים לאחר מלחמת יום כיפור התגייס נווה לצה"ל ושירת בחטיבת גולני. במבצע ליטאני היה מפקד פלוגה ולאחר מכן כיהן כמפקד פלחה"ן גולני וסגן מפקד גדוד 13. עם פרוץ מלחמת לבנון הראשונה היה בחופשה לרגל נישואין אך מונה למפקד פלוגה בגדוד 51 לאור פציעתם של שלושה מפקדי פלוגות בגדוד. בהמשך מונה לתפקידים רבים בחטיבה. בהמשך דרכו הצבאית שימש כמפקד חטיבת הנגד, מפקד עוצבת חירם, מפקד חטיבת גולני, קצין חי"ר וצנחנים ראשי, מפקד אוגדת עזה, מפקד פיקוד העורף ומפקד פיקוד מרכז. כמפקד פיקוד מרכז הוריד באופן דרמטי את מספר הפיגועים והנפגעים באזור בזמן האינתיפאדה השנייה.

ב-2007 פרש מצה"ל ולאחר מכן כיהן כמנכ"ל חברת 'סיטיפס', זכיינית הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים. בראיון לעיתון הצופה בנובמבר 2008 אמר כי פרש מתפקידו בעיקר בשל התנהגותם של מנהיגים רוחניים בציבור הדתי לאומי שלא גיבו אותו ולא את הקיצוניים שירדו לחייו ולחיי משפחתו בעקבות ההתנתקות. ב-2010 חזר לצה"ל לתפקיד סגן הרמטכ"ל, התפקיד הבכיר ביותר אליו הגיע עד היום אדם מהציונות הדתית.

בעקבות מעורבתו בביצוע תוכנית ההתנתקות ומאוחר יותר בהריסת הבתים בעמונה, הפך נוה לדמות לא אהודה בקרב חלקים מהציבור הדתי-לאומי. הכעס כלפיו בקרב חלקים מהציונות הדתית, שבא לידי ביטוי בקריאות נאצה כלפיו ובהפגנות מול ביתו‏‏‏ ואף בהפגנות שקטות בבית הכנסת שלו, גבר דווקא משום שהוא חובש כיפה סרוגה ואיש ימין, דבר שהגביר את התחושה שהוא "בגד" בציבור שלו וחצה את הקווים במקום לגלות רגישות לכאבם וניסיון לסייע להם. לדבריו הוא 'נכה של הציונות הדתית' ולדבריו באותה התקופה "בשכם, כחייל ומפקד הסתובבתי ללא מאבטח, אבל לבית הכנסת היה צריך להגיע עם מאבטח".

למרות יחס הציונות הדתית אליו בתקופת ההתנתקות, ב-2010, עם מינויו לתפקיד סגן הרמטכ"ל, פנה אליו הרב זלמן מלמד במכתב ברכה בו שיבח את פעילותו נגד הטרור ביו"ש וציין כי את 'פקודת הגירוש' ביצע נווה "באופן היותר מתחשב". כיום בין היתר כותב נווה טור פרשת שבוע לעלון השבת 'שבתון'.