"הארץ" - בדיוק מה שחשבתם

מה הביא את הרב רוזן לבטל את המנוי שלו על עיתון הארץ, ולמה במחלקת המנויים מסרבים להפסיק לשלוח לו את העיתון?

חדשות כיפה אדם צחי 20/04/09 00:00 כו בניסן התשסט

"הארץ" - בדיוק מה שחשבתם

בעקבות הכפשת חיילי צה"ל במלחמת עופרת יצוקה על ידי עיתון הארץ, החליט הרב רוזן לבטל את המנוי שלו על העיתון, אותו קרא במשך שנים לא מעטות. לדבריו, משום מה, למרות שלוש שיחות הטלפון בהן ביקש לבטל את המנוי ושלשת הפקסים ששלח, מתעקשים בעיתון הארץ לשלוח לביתו את העיתון. במכתב גלוי לעורך העיתון, דב אלפון ולמחלקת המנויים, כותב הרב רוזן כי העיתון חורג לאחרונה מכל כללי האתיקה העיתונאית: "מעבר לחסכון כספי פעוט, הסיבה העיקרית היא האגנדה השמאלית של העיתון, ההולכת ומתחדדת יותר ויותר, ונעשית בוטה וגלויה וחורגת מכל כללי האתיקה העיתונאית. בשנה האחרונה (ואולי כבר יותר) גם הידיעות הרגילות כביכול (עמודי הכרוניקה) משועבדות לעמדה הפוליטית או החברתית של חוגי השמאל (האלהת זכויות האדם, מתירנות, אנטי-דת והתייחסות לדתיים כמעין ילידים). הקש ששבר את גבי לאחרונה היא המתקפה השקרית האחרונה על התנהגות חיילי צה"ל הדתיים בעזה. יצאתם בקול תרועה רבתי ומתברר כי אין בסיס עובדתי לטענותיכם שהסבו נזק כללי עולמי".


עוד טוען הרב רוזן כי אנשי "הארץ" איבדו את האבחנות הבסיסיות במקצוע: "עיתון המדפיס בכותרת הראשית-ראשית של העמוד הראשון דעה פוליטית של סופר שמאלן (דוד גרוסמן) אשר התבטא בכנס כלשהו, משל הייתה ידיעה מדינית או עיתונאית בעלת משמעות עולמית - מאבד בעיני את תוקפו כעיתון, בכלל. דעתו של גרוסמן היא עניין לכותרת ראשית בעיתון? כלום נתערבב לכם עמוד הידיעות עם עמוד הדעות?".


הרב רוזן מוסיף כי בשנים האחרונות הפסיק עיתון הארץ לאפשר הצגת דעות אחרות מעל דפיו, ובכך הפך לחד-מימדי וחסר אתגר אינטלקטואלי: "בתקופת אילן שחר כעורך המאמרים, ובמידה מסוימת גם בתקופת דייוויד לנדאו כעורך ראשי, הייתה מגמה לאפשר הצגת עמדות חברתיות ואפילו פוליטיות או דתיות אחרות, כאתגר אינטלקטואלי לטובת קוראי הארץ שניחנו במבט לאופק שהוא מעבר לקצה אפם. בעיני, זו כשלעצמה הייתה סיבה להיות מנוי, כדי לקלוט קשת דעות ועמדות שונות משלי (אני עצמי כותב בבמות שונות ומוכר בציבור כמייצג עמדות של רבני ישע והסביבה). מזה שנים פתיחות זו נגנזה לחלוטין!


"שנים ארוכות נזקקתי לעיתון זה, בוקר-בוקר, למרות השתייכותי למחנה אחר, כדי להכיר גם דעות שכנגד, וכן כדי לקבל מידע אמין על הלכי רוח בחוגים שונים... כיום, אמינותכם העיתונאית בטלה בעיני גם בהקשר לכתבות תמימות. התחכום הרב של התקשורת מאפשר לכתבי הארץ (וכך גם בכלי תקשורת אחרים) להבליע עמדות גם בכתבות צבע ובידיעות יבשות לכאורה. השמאלנות הפוליטית והחברתית מבצבצת בהארץ מכל עמוד. זכותכם! אך חובתי להשתחרר ממגע עמכם".


הרב ישראל רוזן, עוד לא הצלחת להשתחרר מהם?

"לא. הבוקר הגיע עוד פעם העיתון. אתמול טלפנה המזכירה שלי להנהלת החשבונות וביקשה לבטל את הוראת הקבע, ואף על פי כן הם ממשיכים לשלוח. כנראה יש לפקידות במחלקת מנויים הנחיה להתמקח ולנסות להשאיר את הלקוח בכל מחיר. זה מעיד על שיווק אגרסיבי, או אולי על גל של ביטולים שצריך לעמוד מולו בפרץ.

האווירה השתנתה שם, זה לא חידוש. יש לי הרושם שגם עלי התאנה הימניים כמו נדב שרגאי וישראל הראל נדחקים שם לפינה. הם אפילו בגדו באדמו"ר, עמוס עוז, לטובת קידום האגנדה שלהם".