האם תאושר רפורמת הגיור?

חוק הגיור החדש, המקנה לראשונה לרבנות הראשית אחריות בלעדית לגיור בישראל, יובא היום לאישור הכנסת. מדוע יהודי ארה"ב זועמים?

חדשות כיפה אורי פולק 12/07/10 00:00 א באב התשע

האם תאושר רפורמת הגיור?
בית השלום, ויקיפדיה העבירת, צילום: בית השלום, ויקיפדיה העבירת

הכנסת תדון היום (ב) ברפורמת הגיור, המובאת לאישור בית הנבחרים לאחר הסכם משותף בין הסיעות החרדיות לבין מפלגת "ישראל ביתנו". במסגרת החוק שמוביל ח"כ דוד רותם, יו"ר ועדת חוק ומשפט, לראשונה מאז הקמת המדינה תהפוך הרבנות הראשית האורתודוקסית לגוף הבלעדי שיפקח ויאשר את הגיורים הנעשים בישראל.

עד כה, הרבנות הראשית הייתה בעלת סמכות לגיור בישראל, אך לא אחריות בלעדית עליו. ביצוע הרפורמה הלכה למעשה, תעניק לרבנות הראשית שליטה מלאה בכל ענייני הגיור בישראל. כמו כן, במהלך הנגשת תהליכי הגיור לציבור, יוכלו גם רבני הערים לבצע גיורים, דבר שעד כה הופקד בידי בתי דין מיוחדים לגיור.

הרפורמה החדשה בגיור מעוררת את זעמם של הרפורמים והקונסרבטיבים, ומעמידה בסיכון את הקשר עם יהדות ארה"ב, המאופיינת ברובה בזרמים אלו. הסיבה לכך נעוצה בהגדתו של סעיף חובה במסגרת הליכי הגיור: "קבלת עול תורה ומצוות". מדובר בצעד העשוי לשלול את ההכרה בגיורים שאינם אורתודוקסים המבוצעים בחו"ל, זאת בניגוד למצב כיום בו מכיר משרד הפנים בגיורים אלו.

לדברי יוזם החוק, ח"כ דוד רותם, הצעת החוק איננה נוגעת לגיורים שיבוצעו בחוץ לארץ, ולכן הרפורמה לא אמורה להשפיע על מערכת היחסים עם יהדות ארה"ב ועם קהילות יהודיות בעולם.

פגיעה בקשר עם יהודי ארה"ב

לטענת עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה הקונסרבטיבית, הצעת החוק של ח"כ רותם הינה מחטף של ממש. "בחודשים האחרונים ניהלנו מגעים אינטנסיביים עם שרי הממשלה ועם אנשי לשכת ראש הממשלה במטרה להגיע לנוסח מוסכם שלא יפגע ביהדות הלא-אורתודוקסית, ושלא יפגע במרקם היחסים העדין והחיוני עם יהודי התפוצות. סוכם על הקמת ועדה משותפת שתפקידה יהיה לקדם הנושא בזהירות הראויה", הוא מסביר.

לדבריו, באופן פתאומי, החליט "יו"ר ועדת החוקה, חבר הקואליציה, להתעלם מהתהליך הרגיש הזה ופוגע פגיעה ישירה באחד מנכסיה האסטרטגיים החשובים של מדינת ישראל - הקשר עם יהודי ארה"ב". עו"ד הס קורא לחברי הכנסת לגלות אחריות ו"לעצור את הפילוג בין יהודי ארה"ב לישראל. "אנחנו קוראים לראש הממשלה להתערב ולעצור את הצעת החוק השערורייתית שחבר הכנסת רותם מנסה להעביר במחטף", הוסיף.

הרב בני לאו: לעצור את החקיקה

"אנו מברכים על היוזמה של ח"כ רותם לקדם את נושא הגיור ולנסות ולמצוא דרכים כדי להקל על מאות אלפי אזרחים ישראליים זקוקי גיור כדי לאפשר להם לצלוח את הפרק הזה בחייהם", אומר הרב ד"ר בני לאו, ראש המרכז ליהדות וחברה בבית מורשה וראש המכון למדיניות הגיור בישראל. לדבריו, "הכוונה לאפשר גם לרבני הערים לעסוק בגיור היא ברוכה ואנו מאמינים כי הרחבת מעגל בתי הדין לגיור תעודד ותקל על הצטרפותם של מתגיירים נוספים".

עם זאת, באופן מפתיע למדיי, קורא הרב לאו בשם המכון לגיור "לעצור את תהליך החקיקה בכנסת מכיוון שלא נעשתה עבודת עומק ודיון משותף של החברה היהודית לכל שלוחותיה". לדבריו, "יש לחזור לשולחן הדיונים שמשתף את כל חלקי העם היהודי ומביא להסכמה הרחבה ביותר של העם היהודי".