האיסור על שחיטה

הרב יובל שרלו מתייחס להצעת החוק ההולנדית הגורסת כי יש לאסור על שחיטה יהודית מפני שזו "אכזרית ומיותרת" וקובע: שיקול הדעת לקוי וסופם להיות אכזריים כלפי בני אדם

חדשות כיפה אורי פולק 22/02/11 00:00 יח באדר א'

האיסור על שחיטה
Robert_Scarth-cc-by-sa, צילום: Robert_Scarth-cc-by-sa

המפלגה למען החיות בהולנד מקדמת באחרונה הצעת חוק המבקשת לאסור שחיטת יהודית, בטענה כי זו "אכזרית ומיותרת". הצעת החוק, אשר תובא בקרוב לאישורו של הפרלמנט ההולנדי, מבקש לצמצמם ככל הניתן את הסבל הנגרם לבעלי החיים כתוצאה מהשחיטה - ולהתיר אותה רק אחרי שיעברו שוק חשמלי, קודם לשחיטה.

המשמעות המיידית לכך היא שהשחיטה היהודית תפסל לאלתר, זאת מפני שעל פי ההלכה, אחד הקריטריונים לשחיטת הבהמה היא היותה בהכרה מלאה. בקהילות היהודיות באירופה, כמו גם במשרד החוץ, חוששים מפני יצירת תקדים לפיו תתקבל הצעת החוק ותאומץ על ידי מדינות נוספות באיחוד האירופי.

"האיסור על קיום שחיטה יהודית מהווה שיבוש ערכים", קובע היום הרב יובל שרלו, ראש ישיבת פתח תקווה, בהתייחסות לעיתון "מעריב". "השחיטה היהודית מתנהלת בהתאם למסורת עתיקת יומין, בזהירות שלא להתאכזר לבעלי חיים, מתוך אמונה בצו אלוהי ובקדושת המאכל והחשיבות שלא לטשטש את ההבדל בין בעל חיים ובין בני אדם", ציין הרב שרלו.

הרב שרלו תהה על כך שקיימת "הערכה בלתי מבוססת" לעובדה כי "בעלי החיים סובלים יותר משחיטה יהודית מאשר בדרך אחרת". לגישתו, "מי שאינו מקפיד על שיקול הדעת סופו שיהיה אכזר שבאכזרים כלפי בני אדם - את זה ראינו כבר באירופה".

"מי שפוגע בציוויליזציה אנושית גורם בסופו של דבר להורדת ערך האדם ולהתייחסות אל בני אדם כאל בעלי חיים. את זה למדנו על בשרנו במדינות אירופה בשנות ה-30 של המאה הקודמת, וטוב שהם ילמדו את השיעור הזה", הוסיף הרב שרלו בדבריו.