דתיה, שמאלנית, וח"כית

היא בעד הפרדת דת מהמדינה, חזרה לקו הירוק, והיא גם חרדית. צביה גרינפילד, הח"כית החדשה של מרצ

חדשות כיפה אדם צחי 29/10/08 00:00 ל בתשרי התשסט

דתיה, שמאלנית, וח"כית
מתוך מודעה לקראת הבחירות, צילום: מתוך מודעה לקראת הבחירות

מהיום היא גם חברת כנסת: צביה גרינפילד, חרדית מהשמאל הקיצוני (מר"צ-יח"ד), נכנסת למושב החורף של הכנסת בתור חברה, לאחר שח"כ יוסי ביילין הגיש אמש את התפטרותו והודיע על פרישתו מהחיים הפוליטיים.


גרינפילד (61), ילידת ירושלים ובוגרת "בית יעקב", הינה בעלת תואר דוקטורט בפילוסופיה פוליטית מהאוניברסיטה העברית ואם לחמישה. היא מתגוררת ברחוב הקבלן בשכונת הר נוף בירושלים, בסמיכות מה לביתו של הרב עובדיה יוסף ושל אריה דרעי. חמתו של הציבור החרדי התעוררה עליה לאחר שכתבה את הספר "הם מפחדים - איך הפך הימין הדתי והחרדי לכוח מוביל בישראל" (ידיעות אחרונות, 2001) הכולל ביקורת נוקבת על ראשי המגזר הדתי והחרדי. צביה היא המקימה של מכון מפנה לחינוך לשלום, סובלנות ודמוקרטיה בחברה הדתית, חברה בוועד המנהל של ארגון "בצלם", וחתומה על "יוזמת זנבה". משנתה הרעיונית כוללת הפרדת הדת מהמדינה, תמיכה בסרבנות מצפונית וחזרה לקו הירוק.


אז מה, צביה, נכנסים לכנסת?

"בעזרת השם. תראה, זה יהיה מוגבל מכיוון שאנחנו עומדים בפני בחירות, אז המשמעות קצרת טווח כרגע. אני מקווה שאוכל לסייע למפלגה שלי לצבור תמיכה לכנסת הקרובה ולהיכנס בכוחות מחודשים".


הדתיים לאומיים צריכים להתחיל לפחד?

"חס וחלילה. מה זאת אומרת לפחד? אני לא רוצה לזרוק אף אחד מהבית. אני רוצה להביא לפיתרון של מדינה יהודית ודמוקרטית, להבטיח את קיומה של החברה האהובה שלנו. זה יהיה אסון בסדר גודל היסטורי אם בגלל העובדה שאנחנו נשארים בשטחים ומונעים הקמה של מדינה פלשתינית נפרדת, נהפוך למדינה שתהפוך בסופו של דבר למדינה דו לאומית. אנחנו נחריב במו ידינו את הפרויקט הגדול ביותר של הדורות האחרונים. אני חושבת שכמה דברים צריכים להתרחש, ולמרבה הצער יהיו אנשים שיצטרכו לשלם את המחיר. אבל האנשים האלה, נאמר להם, הם הוזהרו מבעוד מועד, הם ידעו מה הם עושים כשהם החליטו לגור בשטחים".


מה את עושה בימים אלו?

"בימים אלה אני עסוקה במחשבה איך מעבירים את המסרים החשובים שלנו לציבור הרחב. יש דברים שחשוב לשכנע את הציבור, שיבין שמפלגות אחרות לא יעשו. קדימה כבר בכנסת והיא לא עושה את העבודה. חשוב לשכנע את האנשים שיבינו שאם ישימו את מבטחם עוד פעם באותן מפלגות לא נזוז ונמשיך לרדוף אחרי הזנב. אם רק תינתן לנו התמיכה הציבורית, נוכל להזיז דברים קדימה, ויש לנו הכוונה לעשות את זה".