יש דם שמצדיק הפצצה בביירות, ויש דם בטבלה כתומה שמפריעה לשידור של האח הגדול

הפאניקה מהתגובה של חיזבאללה לא מצדיקה את אפליית הדמים שנמשכת למעלה מ-10 חודשים במדינה. כמה קל להתרגל לסבל המוכר של תושבי הצפון - שכמובן לא מצדיק הפצצה חשובה כמו ביירות

עדיאל רמתי עדיאל רמתי, חדשות כיפה 25/08/24 14:45 כא באב התשפד | עודכן בתאריך 25/08/24 16:34

יש דם שמצדיק הפצצה בביירות, ויש דם בטבלה כתומה שמפריעה לשידור של האח הגדול
רצים למקלט, ארכיון, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

לבד מהשדרנים החרוצים שהשכימו קום לפנות בוקר, מדינה שלמה קמה היום בדיווח הדרמטי לפיו צה"ל פתח לפנות בוקר במתקפת מנע על ארגון הטרור חיזבאללה, בעקבות הידיעה על אלפי קני שיגור שכוונו למטרות במרכז הארץ. בפתח ישיבת הקבינט היום (א'), נתניהו גם הישיר מבט למצלמה ואמר: "זיהינו היערכות של חיזבאללה לתקוף את ישראל - הנחינו את צה"ל לפעול באופן יזום".

לזכות צה"ל ייאמר שהמבצע היה מוצלח ומדויק, ובעזרתו אכן חזרנו לשגרה הרגילה שלנו בימים אלה: התראות שלא מגרדות לנו את דופן הלב, לא נותנות לעיניים שלנו לשהות יותר מ-3 שניות על הטבלה הכתומה שבשידורים, שם מצוינים כסדרם, היישובים "כתומי העד" דלתון, כרם בן זמרה, מירון ועוד מטווחי השגרה. ימשיכו לירות עליהם, צה"ל יחזיר נקודתי, מה רע?

יש הבדלי דם בארץ הזאת

זה לא חדש שהתרגלנו, מדברים על כך כל הזמן, כך ציינו גם תושבי עוטף עזה לפני הסבבים הכואבים של צוק איתן ועופרת יצוקה, וכך אני מרגיש אפילו כלפי עצמי: רחוק מהבית רחוק מהלב. אז לא אטייל במשך שנה-שנתיים, מה יקרה? אלא שהסיפור הוא יותר חמור מהתרגלות למצב - הוא על כך שיש הבדלי דם בארץ הזאת.

הייתי מפציץ את ביירות רק בשבילה

על פי דיווח שהגיע השבוע, גורמים בכירים בישראל רמזו לחיזבאללה כי "ירי לתל אביב משמעותו תגובה על ביירות", וזה רק גרם לי לתהות האם אולי גם חיזבאללה מרשה לעצמו לתקוף את הצפון כי חיל האוויר הישראלי פועל בעיקר בדרום לבנון. אני חושב על אחיינית שלי מרים, תושבת המועצה מרום גליל ושיאנית גינס בהערצת חדי קרן, שמאז השמיני באוקטובר לא מסוגלת להיות יותר מכמה צעדים רחוקה מהמקלט מאימת האזעקות. אני הייתי מפציץ את ביירות רק בשבילה.

מדוע המשוואה היא לא "ירי לשתולה משמעותו תגובה על ביירות"?

החיסולים הממוקדים של צה"ל היו מרשימים וגרמו לחזה שלי להתרחב בנחת, בפרט לאחר שהגיעו בעקבות רציחתם האכזרית של ילדי מג'דל שמס, אך במשפט הלקוני (שלאחר מכן ייאמר לזכותו שהתנצל על הניסוח) של דובר צה"ל, "מי היה מאמין שארגון טרור רצחני יירה על מגרש כדורגל בו משחקים נערות ונערים", התגלתה האמת הפשוטה כי ישנה באמת תחושה קולקטיבית שזה פשוט ייגמר בצפון. מתי אנחנו כמדינה פועלים ומונעים? אם תל אביב זה החריג, ילדים במגרש כדורגל זה חריג, למה הזוג ברנס ז"ל זה לא חריג? מדוע עשרות חיילי צה"ל והאזרחים שנהרגו לא מצדיק את אותה התערבות. מדוע המשוואה היא לא "ירי לשתולה משמעותו תגובה על ביירות"?

דוגמה נוספת: העיר אילת סבלה מאז תחילת המלחמה מירי רקטי מדי פעם לשטחה או כזה שיורט בים, מצד החות'ים, הרחק משם. כשכלי טיס אחד בלתי מאויש חדר את שמי עיר הבירה הרשמית לענייני תגובות של ישראל (והרג גבר כבן 50), צה"ל פירק לתימן את הצורה.

משהו חייב להשתנות

אינני בקיא בשיקולי הצבא, ואני סמוך ובטוח ברצונם הטוב של המפקדים הבכירים, אך משהו כאן צריך להשתנות, ומהר. בלב כבד אני מאמין שארגון טרור רצחני יירה על ילדים, וחושב שצריך לעצור הכול על כל ירי של רבע רקטה לעבר רפת בגולן. הן את שידורי האח הגדול, והן את סדר היום הציבורי. אם מדובר בשיקולי סדר כוחות, ניחא, אך כבר הודיעו בצה"ל כי הם מוכנים לכל איום ותרחיש בצפון. מדוע מחכים? כנראה כי על שמי תל אביב מאיימים כרגע רק עננים.