מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

"וְכָשְׁלוּ אִישׁ בְּאָחִיו": טיעונים הלכתיים תומכים במחאה נגד הממשלה

הדרישה ששנה אחרי הטבח הגדול ביותר בעם היהודי מאז השואה, נבחרי הציבור ילכו לבקש את אמון הציבור כדי שנוכל לבנות מחדש ביחד, אינה דרישה של שמאל בלבד. תמצאו את הדרך שלכם למחות

חדשות כיפה אור רכלבסקי 28/05/24 09:28 כ באייר התשפד

"וְכָשְׁלוּ אִישׁ בְּאָחִיו": טיעונים הלכתיים תומכים במחאה נגד הממשלה
ההפגנה מחוץ לקריה, אתמול, צילום: Tomer Neuberg,Flash90

"כל מי שאפשר למחות לאנשי ביתו ולא מיחה - נתפס על אנשי ביתו; באנשי עירו - נתפס על אנשי עירו; בכל העולם כולו נתפס על כל העולם כולו" (מסכת שבת, דף נד, ב)

בקבוצות מסוימות השתרשה התפיסה השגויה לפיה המחאה להקדמת הבחירות בעקבות הטבח הגדול ביותר בעם היהודי מאז השואה, הינה מעשה חילוני בלבד או מעשה של השמאל בלבד. בנוסף התפתח דימוי מוטעה של המוחים כאילו הם מנותקים מהמסורת היהודית..

ייתכן שהתפיסה השגויה הזו מונעת בין היתר מהחברים בציבור האמוני, אשר סבורים שיש לקבוע מועד מוקדם לבחירות, להשמיע את קולם, בין אם בהצטרפות להפגנות קיימות ובין אם בדרכי מחאה חדשות.

אני מבקש לפרוש את מערכת המקורות היהודיים שלי, בבואי לשקול האם להשמיע את קולי ולקרוא לנבחרי הציבור ללכת ולבקש מחדש את אמון הציבור בעקבות הטבח.

לחובת המחאה יסודות עמוקים ביהדות. היא מצווה מן התורה, כמו שכתוב (ויקרא יט, יז): "הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא".

ממסכת שבת דף נה, א, אנחנו למדים שמצוות תוכחה ומחאה נגד יחידים ושלטון שחטאו היא חמורה ביותר, עד שהעבירה עצמה נזקפת לחובתו של זה שיכול היה למחות ולא מחה. ובדף נד, ב, נאמר שכל מי שאפשר לו למחות באנשי עירו ולא מיחה נתפס על עוון בני עירו, ואם יכל למחות בכל העולם ולא מיחה, נתפס על עוונות העולם כולו. ומסביר רש"י "בכל ישראל, כגון מלך ונשיא, שאפשר לו למחות: שיראין מפניו ומקיימין דבריו"

הרב גורן תוקע בשופר בכותל המערבי

הרב גורן התיר שימוש באמצעים כמו הדלקת מדורות וחסימת כבישים משום שאינם אמורים להגיע לגבול של "עד הכאה", צילום: לע"מ, דרך ויקיפדיה CC BY-SA 4.0

וכך פסק הרמב"ם בפרק ו' מהלכות דעות הלכה ז'. ובסנהדרין כ"ז, ב', דרשו: "וְכָשְׁלוּ אִישׁ בְּאָחִיו", מלמד שכולן ערבים זה לזה, שהיה בידם למחות ולא מיחו.

למגינת לבנו אזלת ידה של הממשלה וכוחות הביטחון הביאו עלינו את המצב הנורא הזה, כפי המתואר בישעיהו (לז, ג): "יוֹם צָרָה וְתוֹכֵחָה וּנְאָצָה הַיּוֹם הַזֶּה". אין זו אזלת ידה של הממשלה בלבד, ואין זו אזלת ידם של כוחות הבטחון בלבד, אשר ממילא הממשלה אחראית עליהם.

הרב גורן כתב שכאשר המחדל וההפקרות זועקים לשמיים, הפגנות המחאה צריכות להקיף את כל המוני בית ישראל

הרב גורן מתאר עוד את ההתנהלות הנדרשת כאשר "דם יהודים נשפך כמים. מדיניות הממשלה הפכה בארצנו דם יהודים כהפקר. אין ספק כי מאז זרח עלינו אור הגאולה בשוב ה' את שבות עמו, לא היינו במצב נורא כזה".

הרב גורן כותב כי כאשר המחדל וההפקרות זועקים לשמיים, הפגנות המחאה צריכות להקיף את כל המוני בית ישראל. "יש לארגן אסיפת מחאה אדירות של מאות אלפי איש, כל אשר דם יהודי יקר בעיניו, להתאסף בכיכרות הערים הגדולות תוך זעקה גדולה ומרה".

מחאה בכבישים, ארכיון

מחאה בכבישים, ארכיון, צילום: Dor Pazuelo,Flash90

איני חושב שהפגנות המחאה הן הדרך היחידה. אני ער למורכבות הכרוכה בהצטרפות לאלו אשר אני חלוק על רבות מדעותיהם, מלבד בצורך בקביעת מועד מוקדם לבחירות. יש קריאות רבות בהפגנות הנוכחיות שאני, כאיש שמאל, חושב שהן מזיקות, מתנגד להן בכל ליבי ומאודי, ולא משמיע אותן. אבל הדרישה ששנה אחרי הטבח הגדול ביותר בעם היהודי מאז השואה, נבחרי הציבור ילכו לבקש את אמון הציבור כדי שנוכל לבנות מחדש ביחד, אינה דרישה של שמאל בלבד.

מחאה נגד ממשלה שמורכבת מחלק ממפלגות הימין, אינה מחאה על הימין בכללותו או על מי שבחר בנציגי הציבור האלה, וישנה, או שלא, את דעתו בבחירות שיוקדמו. בסופו של יום, עלי להצטרף לערוץ קיים או לייסד ערוץ משלי עם אנשים נוספים. כיהודי, הזעקה הגדולה והמרה חייבת להישמע, המצווה חייבת להיעשות.

בכל פעם שאני יוצא לקרוא לקביעת מועד מוקדם לבחירות על מנת שלא ייתפס עלי העוון, אני בוחן בעיניים יהודיות מהם גבולות המחאה. מסכת ערכין טז, ב: עד היכן תוכחה? רב אמר עד הכאה. ושמואל אמר עד קללה, ורבי יוחנן אמר עד נזיפה. ופסק הרמב"ם בפרק ו' מהלכות דעות הלכה ז' כדעת רב, שתמיד חייב אדם להוכיח את החוטא עד שיכהו ויאמר לו איני שומע.

70% מהציבור תומך בקביעת מועד מוקדם לבחירות

הרב גורן קבע כי מכאן למדנו שההפגנות צריכות להיות חריפות, אבל הגבול הינו עימות לא-אלים עם כוחות הביטחון שמגינים על חיינו. אני חייב להודות שהגבול האישי שלי בסוגיית עד היכן תוכחה, עובר לפני פסיקת הרמב"ם, דעתו של אבא אריכא, וקביעתו של הרב גורן. אני חרד מפני אלימות השוטרים ומפני הקרע בעמנו. אף כי להבנתי, הרב גורן התיר שימוש באמצעים כמו הדלקת מדורות וחסימת כבישים משום שאינם אמורים להגיע לגבול של "עד הכאה", אני מחפש דרכים אחרות להשמיע "זעקה גדולה ומרה".

לפי הסקרים, 70% מהציבור תומך בקביעת מועד מוקדם לבחירות. זה אומר לפחות 2 מ-5 ממצביעי הקואליציה. אנשי האמונה בקרב מצביעים אלה נדרשים כעת למצוא את דרכם, להשמיע את קולם, ולקיים מצוות תוכחה ומחאה נגד השלטון, בין אם בהצטרפות להפגנות הקיימות ובין אם בדרכים אחרות משלהם, על מנת שלא ידבק בהם העוון של העולם כולו.

אור רכלבסקי הוא מנהל בכיר בחברת הייטק, גר בתל אביב, מאמין ביהדות עם לב פתוח