רב קהילה לא צריך לומר למי להצביע בבחירות

האם רב קהילה צריך לומר למי להצביע בבחירות? להתייחס לבחירות בכלל? הרב שלמה סובול על הדילמות שעומדות בפני רב הקהילה

חדשות כיפה הרב שלמה סובול 08/12/14 17:35 טז בכסלו התשעה

רב קהילה לא צריך לומר למי להצביע בבחירות
Roxana Bashyrova / Shutterstock.com, צילום: Roxana Bashyrova / Shutterstock.com

הבחירות מתקרבות. כולם מדברים על זה במסגרת ויכוחים רבים ולפעמים גם הסכמות, לפני התפילה, אחרי התפילה, ולפעמים גם באמצע התפילה.

ומה עם הרב? האם נכון שיעלה הרב על הבימה וידרוש כבכול שבוע בנושא מתוך הפרשה? אמנם כמו בכל שבוע הדרשה מנסה להיות רלוונטית לחיים של שומעיה ולחייו של עם ישראל, אבל הפעם מה שמעניין את הציבור זה הבחירות. אז לדבר על זה בדרשה או לא לדבר? ואם כן מה לומר?

הנטייה הראשונה היא לדבר על זה, כי הרי זה הנושא הכי בוער כרגע, והקהל מתעניין בו מאוד, ורוצה לדעת מה הרב חושב. זו יכולה להיות אחת הדרשות שאף אחד לא נרדם בה.

אבל אחרי מחשבה, אולי בעצם לא כדאי לדבר הבחירות, זה לא "פוליטקלי קורקט", הרי בקהל יושבים אנשים ונשים שונים, בעלי דעות שונות, וודאי שלכל מה שיגיד הרב יהיו מיד מתנגדים (האמת שזה קורה בכל שבת), אז למה לרב לגרום לעצמו להיות מתוייג עם קבוצה מסויימת בקהילה, ולהרחיק עצמו מקבוצה אחרת?

ובכלל: הרב צריך להיות מורם מעל הפוליטיקה, ולא להתלכלך בה.

מנגד, חשוב לזכור גם שההחלטה היא שהרב לא יכול ולא רוצה להתעלם מנושא שהוא "שיחת היום". הציבור מחכה, ובצדק, לשמוע מהרב מחשבות על הנושא.

הרב הוא לא רק פוסק הלכה, מרב נדרשת היכולת לשמש כמנהיג, כרועה צאן , ומנהיג צריך לעסוק בנושאים שבהם קהילתו עסוקת . אם נתבונן בתנ"ך כולו ובהיסטוריה כולה, נגלה שההנהגה הדתית עסקה רבות בהנהגת המדינה מתוך הבנה שהקב"ה מתגלה לא רק בחיי הפרט, אלא גם (ובעיקר) בחיי הציבור.

לא צריך לעמוד הרב מעל הבימה ולהגיד באיזה מפלגה לבחור. לא רק שזה לא יתקבל טוב, אלא זה גם לא ראוי לא אמיתי ועלול כאמור להרחיק אנשים או להרגיז אותם, אך יחד עם זאת, רב קהילה צריך לעסוק בשיקולים שגורמים לאדם להחליט מה להצביע. הרב צריך לעורר את בני הקהילה שההחלטה שלהם למי להצביע תהיה מתוך מחשבה מיהו האדם המייצג את הערכים הנכונים ומהי המפלגה שתקדם את תהליך ראשית צמיחת גאולתנו, ותחזק את המשולש הקדוש של עם ישראל תורת ישראל וארץ ישראל. רב גם צריך לעסוק בעצם החובה האזרחית, המוסרית והתורנית להצביע.

לסיום, חושבני שהדבר הטוב ביותר הוא, שהרב בתחילת הדרשה יציג בפני הקהילה את ההתלבטות שלו האם לדבר על הנושא, ויסביר מדוע הוא הגיע למסקנה בסופו של דבר לדבר על כך, ואחר כך ימשיך לדבר על הנושא.

הכותב רב בית המדרש של מרכז ברקאי לפיתוח קהילות והכשרת רבני קהילה.