משימת הבית היהודי: החזרת המשפט היהודי

הבית היהודי זכתה בהישג לא מבוטל בדמות תיקי המשפטים והחינוך, אך הגיע הזמן לשאול: מה הרוויח הציבור הדתי לאומי מתיקים אלו? מה התועלת שדווקא בכירי המפלגה היחידה אשר מזוהה עם ערכי הציונות הדתית יכהנו בתפקידים אלו?

חדשות כיפה אבישי גרינצייג 29/07/15 10:25 יג באב התשעה

משימת הבית היהודי: החזרת המשפט היהודי
ששון תירם, צילום: ששון תירם

חלפו עברו להם ארבעה חודשים מאז הבחירות. הבית היהודי זכתה בסופו של דבר בהישג לא מבוטל בדמות תיקי המשפטים והחינוך, חרף היותה מפלגה בת 8 חברי כנסת בלבד.

לאחר שתמו להם 100 ימי החסד, לא כולל שישי שבת וימים טובים... הגיע הזמן לשאול:

מה הרוויח הציבור הדתי לאומי מתיקים אלו? או ליתר דיוק: מה הרוויחה תפיסת העולם הדתית לאומית מתיקים אלו? מה התועלת שדווקא בכירי המפלגה היחידה אשר מזוהה עם ערכי הציונות הדתית יכהנו בתפקידים אלו?

הרב צבי יהודה זצ"ל היה אומר כי עם כל אהבתנו הגדולה למדינה, יש לנו מלחמה חזיתית איתה בשני תחומים: המשפטים והחינוך...

ומדוע?

משפטנו אינו משפטם, וחינוכנו אינו חינוכם.

המשפט שלנו הוא "אלה המשפטים אשר תשים לפניהם". החינוך שלנו הוא "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד... ושננתם לבניך ודברת בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך".

מה גדול הפער בין משפטי התורה שניתנה לנו בסיני העתיקה לבין משפטי העולם "המודרני"! תהום פעורה בין מערכת המשפט היהודית, לבין מערכת המשפט הנוכרית שנכפית עלינו!

מאבקה של איילת שקד על שינוי הרכב הועדה למינוי שופטים הוא חשוב ותקוותי להצלחתה, אך מאבק זה יכול להתבצע על ידי כל ימני באשר הוא, ואינו קשור דווקא למפלגה אשר "נותנת את הנשמה למדינה..."

מאבקו של נפתלי בנט להכנסת סייעת שניה בגני ילדים אולי חשוב אך יכול להתבצע על ידי כל אב לילדים קטנים, ואינו קשור כהוא זה לערכים יהודיים המצריך דווקא שר חובש כיפה. הכנסת הערכים היהודיים לליבת מערכת החינוך - היא משימה דתית לאומית. אם כל ילד במדינת ישראל יידע מהו "שמע ישראל" ויחונך לאור ערכי היהדות - מפלגת הבית היהודי תצדיק את אמון בוחריה.

טוב תעשה מפלגת הבית היהודי אם תאחוז בשיפולי גלימתו של הרב צבי יהודה זצ"ל, ותקדם את ערכינו היהודיים בשני תחומים קריטיים אלו, כי בנפשנו הדבר.

משימה ראשונה: הפסקת האיוולת האוסרת על בתי הדין הרבניים לדון בדיני ממונות. בשנת 2006 החליט בג"ץ לחמוד את כבשת הרש של שלומי אמוני ישראל. מני אז, חל איסור גורף על בתי הדין הרבניים לדון כלל ועיקר בדיני ממונות. אף הסכמת שני הצדדים לבוררות בבית דין לא מועילה.

העובדה כי כך היה המנהג מאז קום המדינה ושכך הייתה כוונת המחוקק - לא עמד לבתי הדין הרבניים ביום חרון אפו של בג"ץ.

אבסורד מטורף זה שבו בתי דין פרטיים רשאים לשמש כבוררים אך דווקא בתי הדין הממלכתיים של מדינת היהודים אסורים לפסוק - חייבת להיפסק, על ידי חוק, בניצוחה של שרת המשפטים.

זו משימה משפטית יהודית אמיתית. הצלחת איילת שקד תהיה הצלחת כולנו.