יובֵל המְּבַּלְבֵּל

הדיון ברפורמת הקרקעות החזיר את השימוש במושג היובל המקראי. עקיבא ביגמן חושב שהשימוש במושג נעשה שלא בצדק

חדשות כיפה עקיבא ביגמן 30/05/11 14:19 כו באייר התשעא

הדיון הציבורי על רפורמת הקרקעות של נתניהו, העלה מן האוב את הציווי המקראי על שנת היובל. דין זה, המצווה על חלוקה מחודשת של קרקעות, נתפס בעיני רבים כצו שוויוני הנוגע בהגבלת הבעלות הפרטית על הקרקע בפרט ועל השוק החופשי בכללותו. הפסוק המצוטט ביותר מפרשה זו, ואולי המצוטט ביותר השנה, הוא פסוק הסיום, הקובע כי 'הארץ לא תימכר לצמיתות'. פסוק זה מפורש כתמיכה בבעלות הקולקטיבית של המדינה על הקרקע, ובשלילת האפשרות לקניין פרטי בקרקע. ואולם, עיון מדוקדק בפסוקי המקרא מגלה רעיון אחר לחלוטין - מצוות היובל מבוססת למעשה על קניין קרקע פרטי, וחוקיה נועדו לחזק קניין זה ולהנציח אותו לדורות.

העיקרון הבסיסי של מצווה זו מתומצת בפסוק הבא, המהווה פתיח לכלל דיני היובל:

'וקראתם דרור בארץ לכל יושביה, יובל תהיה לכם ושבתם איש אל אחוזתו ואיש אל משפחתו תשובו' (ויקרא כה, י)

עיקרה של מצוות היובל היא 'קריאת דרור' ליושבי הארץ, הבאה לידי ביטוי מעשי בחזרתם של התושבים אל אחוזתם ואל משפחתם. ובכן, מהי אותה 'אחוזה' או 'משפחה'?

כידוע, כאשר נכנסו בני ישראל לארצם חולקה הארץ לשבטים, אשר חילקו אותה לנחלות לפי בתי-אב. החל מאותו רגע, כל בית אב - אשר מן הסתם ניהל חלוקת קרקע פנימית בנחלנו - היה הבעלים הבלעדי של חלקת נחלה בארץ. בניגוד למנהג המלכים הקדמונים, יהושע בן-נון לא נטל את הארץ לעצמו או לאציליו, אלא העניק אותה באופן בלעדי לעם. אם תרצו, מדובר בהפרטה הגדולה בהיסטוריה. החל מאותה רפורמה אגרארית מכוננת, הארץ הייתה בבעלותם הפרטית של משפחות ישראל. זוהי 'אחותו' ו 'משפחתו' האמורים בתורה.

מצוות היובל קובעת כי אחת לחמישים שנה יש להחזיר את מצב הקרקעות בישראל למצב הראשוני - לחלוקת השבטית-משפחתית הקדומה. מצווה זו איננה שוללת את הבעלות הפרטית על הקרקע, אלא נועדה להנציח אותה, על מנת למנוע מהבעלים וויתור מוחלט על זכויותיו הקרקעיות. המצווה אינה מבטלת את שוק הקרקעות, אלא אוסרת על מכירת קרקע לנצח, ומבססת את השוק על שומת קרקעות יחסית - הקרקע אינה נמכרת לפי שוויה, אלא לפי שנות היבול הנותרות עד היובל: 'במספר שנים אחר היובל תקנה מאת עמיתך, במספר שני תבואות יימכר לך' (ויקרא כה, טו).

היובל איננו משנה באופן מהותי את התנהלות השוק, ואינו מבטל את התחרותיות שבו. כל עניינה הוא להכניס פקטור חדש למערכת, האוסר על אדם לוותר באופן מוחלט על זכויות הקרקע הפרטיות שלו.

הנימוק לדין זה מבואר היטב בכתובים - 'וקראתם דרור לכל יושביה'. אמנם, פסוק זה מתייחס גם לשחרור עבדים, המתרחש גם הוא ביובל, אולם מבנה הפסוקים - כמו גם אזכור 'אחוזתו' - מורה על כך כי נימוק זה הוא הבסיס למצוות היובל כולן. נימוק זה קובע כי האתוס הבסיסי של היובל הוא אתוס החירות. שנה זו נועדה לבסס את חירותו של הפרט בישראל, המבוססת על הגבלת מוסד העבדות, ועל הגבלתה של מכירת הקרקע.

הבעלות על קרקע, אשר בעולם העתיק היוותה את הבסיס לקיומו החומרי של האדם, עמדה בבסיס חירותו של הפרט, באשר אין פרנסתו תלויה בטוב ליבו או שרירותו של גורם זר. תופעה זו מוכרת היטב בעולם העתיק, כאשר אזרחים בני חורין נחשבו אותם שיש בבעלותם קרקע. המונח המקראי 'עם הארץ' המתאר את האליטות המקומיות, מבוסס גם הוא על היותם של בעלי הקרקעות אזרחים חופשיים בעלי זכות השפעה פוליטית.

מצוות היובל אפוא, באה לקבוע איסור על האדם למכור את אדמתו לנצח, מכיוון שבכך הוא מוותר למעשה על חירותו. 'כי לי הארץ' האמור בפרשה, מקביל באופן מפליא ל 'כי לי בני ישראל עבדים', האוסר על האדם למכור את עצמו לעבדות. חירותו של האדם, עומדת בבסיס הדרישה לשמירת המצוות, ומהווה אבן-יסוד בתיאולוגיה היהודית. באופן זה, אין זה מפתיע כי אחת המגבלות היחידות שמטילה התורה על הרכוש הפרטי נועדה למנוע את הוויתור על הבעלות הפרטית, ולא להיפך.

ואולם, מה שכן מפתיע, הוא השימוש ב 'אתוס היובל' כפי שנהוג לכנות זאת, בשביל לשלול את חירותו של הפרט, ובכדי למכור את הארץ לצמיתות לידי השלטון. אותו שלטון, עליו נאמר 'וכסף וזהב לא ירבה לו מאד', נעשה לפתע הבעלים המועדף לקרקעות הלאום. השלטון, או המלכות, אליה נוהג המקרא להתייחס בחשדנות רבה, נעשה מושא ההערצה של רבים המעדיפים למסור בידיו את הבעלות הנצחית על הקרקע, ואת חירותו האישית של האזרח בידי גדודים של ביורוקרטיה שרירותית. התעמרותו של שר הביטחון בתושבי יו"ש, כמו גם הסאגה הבלתי נגמרת של עקורי גוש-קטיף, מעידים כאלף עדים על הבעייתיות שבגישה זו. (כן, גם המילה 'הולילנד' שייכת לכאן)

היראים לאתוס המקראי ולמשמעויותיו המוסריות צריכים לתמוך בכל פעולה שתכניס את המלכות המקומית לפרופורציות הגיוניות. צמצום מרחב הפעולה של השלטון בחיי האזרח, אינה רק חובה חברתית חשובה. זו, כנראה, חובה דתית ראשונה במעלה.