הרפואה האלטרנטיבית איננה עבודה זרה

"הרבה יותר אנשים יצאו לתרבות רעה עקב לימודים באוניברסיטה, מאשר תלמידי רפואה משלימה" יוסף כהן מגיב למכתב הרבנים

חדשות כיפה יוסף כהן 19/07/11 13:00 יז בתמוז התשעא

הרפואה האלטרנטיבית איננה עבודה זרה
khatawat-cc-by, צילום: khatawat-cc-by

מכתב הרבנים כנגד הרפואה האלטרנטיבית חוטא בהכללה גסה, ועלול לקפח פרנסתם של רבים, וגרוע מכך - הוא יכול לגרום למניעת טיפול מועיל וטוב מהראויים לו.

הרפואה האלטרנטיבית כוללת בתוכה תחומים רבים ושונים ואיננה מקשה אחת, רוב שיטות הטיפול אינן כוללות אפילו קורטוב של עבודה זרה. אין שום עבודה זרה בתזונה נכונה, בעיסוי, ברפלקסולוגיה, בשיאצו (בניגוד לטענה שנאמרה), בטווינא ועוד בשלל התמחויות נוספות.

לצערי קל לפסול את התחום בו אני וחברי עוסקים בגלל זלזול בתחום. הרבה יותר אנשים יצאו לתרבות רעה עקב לימודים באוניברסיטה, מאשר תלמידי רפואה משלימה. אם כבר אז קיימת תופעה הפוכה - אחוז ניכר מלומדי הרפואה המשלימה דווקא חוזרים בתשובה. אבל רפואה משלימה הרבה יותר קל לפסול מאשר לימודים של מקצועות "מועילים יותר".

קיימות שיטות מסוימות בהן יש דברים שאולי קצת בעייתיים, אך בשום אופן אין לחטוא בהכללה ולפסול את הכל או את הרוב. קיימים אנשים יראי שמיים רבים העוסקים בתחום - בינהם רבנים, והאמירה כאילו רפואה משלימה נגועה בעבודה זרה היא הוצאת שם רע עליהם וקיפוח פרנסתם. הדברים היחידים שטעונים דרישה וחקירה הם שיטות ההילינג לסוגייו וריפוי בעזרת "אנרגיות". כמובן תחומים הקשורים ל"תקשור" לסוגיו הם בעייתיים. בחלק מסוגי היוגה יש בעיה - חלק אחר מהן אינן בעיתיות יותר מהתעמלות. אבל אפילו בשיטות הללו ה"בעיתיות", ניתן לעשות את הדברים בכשרות, ואולי דווקא עדיף להיות מטופל בהם על ידי מטפל ירא שמיים.

כבר אמרו חכמינו "כל שהוא משום רפואה אין בו דרכי האמורי". ככל שהמטפלים יעילים וטובים, הרי שהמטופל יכול ללכת לטיפול שכזה ללא חשש וללא דרישות וחקירות.

כשהלכתי בזמנו לבחור מכללה לרפואה משלימה, היתה לי התלבטות בין מכללה דתית מסוימת, לבין מכללה שלדעתי היתה טובה יותר, יקרה יותר וחילונית. מכיוון שידעתי שמדובר במקצוע כמו רפואה בו בסופו של דבר יש הבדל קריטי בין מטפל "ממוצע" לבין מטפל "טוב" , בחרתי במכללה החילונית. אני לא מתחרט על כך, והיום הייתי בוחר שוב במכללה שלדעתי היתה נותנת לי את הכלים הטובים ביותר כדי לרפא.

אני חושב שטוב מאוד שיש מכללות דתיות לרפואה משלימה ואני שמח מאוד שגם הציבור הדתי מתחיל להכיר בערך הרפואה המשלימה. אם רמת הלימודים טובה במכללה הדתית בוודאי שעדיף ללמוד שם מאשר במכללה חילונית. אך להוציא שם רע על מטפלים ושיטות זו לא הדרך למשוך סטודנטים. מקצועיות בתחומי הלימוד, הבאת מורים טובים, אי התפשרות על איכות - זו הדרך הטובה.

הכותב מטפל בדיקור, טווינא, הילינג וצמחים סיניים