דעה:גזענים, צאו בחוץ!

אף אחד לא מעוניין שתדבק בו תוית שלילית של גזענות. מאידך חשוב לכם לציין שהמאבק נגד שריון אוחנה הוא התנשאות. לטעמי התנשאות זה שם מכובס לגזענות ושתיהן ממוקמות היכן שהוא על אותה סקאלה

חדשות כיפה אפרת שני-שטרית 02/02/15 12:05 יג בשבט התשעה

דעה:גזענים, צאו בחוץ!
פרטי, צילום: פרטי

מאז פרישתו של אלי אוחנה אני קוראת פוסטים ומאמרים של כותבים מהמגזר הדתי לאומי המבקשים לעשות חשבון נפש מגזרי. זה בהחלט חיובי ובטח מראה על תפיסה חברתית מפותחת יותר מהרבה אחרים במגזר שדבר לא צרם להם בפרשה זו.

בכל זאת כמה הערות:

רבים מכם מסתייגים מהגדרת ההתנהלות של בנט ושל מתנגדי השיריון כגזענית. זה לגמרי מובן, אף אחד לא מעוניין שתדבק בו תוית שלילית כל כך. מאידך חשוב לכם לציין שמדובר בהתנשאות. אז לטעמי התנשאות זה שם מכובס לגזענות ושתיהן ממוקמות היכן שהוא על אותה סקאלה. בכל שנותיי במגזר הדתי לאומי לא נתקלתי באנשים שטענו שה"גזע" או הגזעים המזרחיים למיניהם הם נחותים גנטית. לא בזה העניין. אבל שמעתי פעמים רבות מספור על נחיתות תרבותית.

אז חשוב להבין - למקם את עצמך תרבותית-מעמדית מעל קבוצת אוכלוסיה ממוצא אחר, זו גזענות. נכון, לא גנטית, אבל גזענות תרבותית. להסתייג מאשכנזי לא משכיל - זו התנשאות. להסתייג מאשכנזי לא מצליח - זו התנשאות. להסתייג ממזרחי כי תרבותו נחותה - זו התנשאות וגזענות. פשוט כמה צעדים נוספים על הסקאלה.

למה חשוב לעשות את ההפרדה בין התנשאות לבין גזענות? כי לגזענות יש השלכות חברתיות-כלכליות-מעמדיות-תרבותיות. קוראים לזה דיכוי. כי אם בבית הספר של הבן שלי מתפללים רק בנוסח אשכנזי - זו גזענות ממוסדת.

כי אם פותחים בתי ספר ממ"ד נפרדים-פרטיים כי לא רוצים ללמוד עם המסורתיים ובכך מחלישים את בתי הספר בהם לומדים מזרחים- זו גזענות ממוסדת. כי אם לא דואגים ללמד את ההיסטוריה שלנו ואת הספרות שלנו ואת ההגות והפסיקה של רבני ארצות ערב ואיסלאם שלנו- זו גזענות ממוסדת. כי אם פותחים עוד ועוד בתי ספר מקצועיים שרובם מאוכלסים על ידי תלמידים מזרחים ולא נלחמים לחינוך ברמה גבוה - זו גזענות ממוסדת. כי אם תקציבים לא מגיעים לפריפריה - זו גזענות ממוסדת.

וזה ההבדל בין התנשאות וגזענות - התנשאות היא תחושה כמעט אישית שקיימת אצל רובנו. הטבע האנושי רוצה להרגיש טוב יותר באופן יחסי וכך מרומם את עצמו על ידי הנמכת האחר. זה פסול וזה משהו שחשוב שנלחם בו.

אבל גזענות מתייחסת כבר למדיניות כלפי אנשים ממוצא מסוים. זה לא מעניין אותי כמה פעמים שמעתי בשולחן שבת אצלכם שהבן שלכם לא יתחתן עם תימניה או עירקית או מרוקאית- זו המחלה האישית שכל אחד (מכל מוצא) צריך להלחם בה.

מעניין אותי אינטרסים שבשמם קבוצת ההשתייכות שלי מדוכאת, מופסדת ומופלית לרעה.

אז כשאתם מדברים על חשבון נפש ועל התנשאות, תלכו צעד קדימה ותגידו מה זה אומר בפועל - שבירת הגמוניה אשכנזית ושיויון זכויות אמיתי. זו המשמעות של אחדות ישראל!

גזענות היא תופעה שקשה מאוד להוכיח אותה. האם השחורים בארה"ב יכולים להוכיח שהשוטר ירה בבחור שחור בגלל שהוא שחור? האם אתיופים יכולים להוכיח שהמשטרה נוקטת בהם ביד קשה יותר ואלימה יותר כי הם אתיופים? האם אני יכולה להוכיח שההשתלחות של המגזר הסרוג בימים האחרונים באלי אוחנה היא גזענות?

אם בחשבון הנפש הזה אתם מכירים בגזענות הממוסדת של המגזר, ברור יהיה לכם שהמגזר שיצא מגדרו בשבוע האחרון הוא לא רק מתנשא הוא גם גזען.

והערה נוספת על הגרעינים התורניים- הגרעינים הם ביטוי נוסף וברור לאותו ניצול ציני שבנט ניסה לעשות - מבחינתכם, אנחנו ותרבותנו לא שווים אליכם. לכן גם אין אינטרקציה הדדית שוויונית. אתם מנסים "להלבין" אותנו כי זו הדרך היחידה שאנחנו יכולים להיות חלק מכם. חילונים, מגישי חדשות, דוקטורים - כל זה מקובל ומולבן. סמל של מזרחיות - צא בחוץ!