גם הזבל ללא הפסקה

תושבים דתיים בעיר תל אביב טוענים כי העירייה מחללת שבתות שלא לצורך, ובוחרת לפנות את הזבל בשכונות המגורים גם בשבת. העירייה: אנו פועלים במתכונת מצומצמת

חדשות כיפה אורי פולק 28/03/12 14:52 ה בניסן התשעב

גם הזבל ללא הפסקה
C Jill Reed-cc-by-sa, צילום: C Jill Reed-cc-by-sa

"עוד לפני שאני מספיק לצאת לבית הכנסת בשבת בבוקר, אני שומע את המשאיות ואת צעקות הפועלים. אני לא מבין מה כל כך בוער לעירייה לפנות את האשפה דווקא בעיצומה של השבת, במקום, נניח, בימי שישי או במוצאי השבת", מספר לכיפה אלעד, תושב תל אביב המתגורר באזור שדרות רוטשילד. אומנם זבל שנערם ברחובות העיר הוא בהחלט לא חוויה נעימה, אך מדוע נדרשת עריית תל אביב לבצע זאת דווקא בשבת?!

תושבים דתיים המתגוררים בתל אביב מלינים לאחרונה על כך שהעירייה מפעילה שירותי תברואה ופינוי אשפה, גם בעיצומו של יום השבת. אגף התברואה העירוני האחראי על ניקיון הרחובות ופינוי האשפה, פועל אף הוא בסופי השבוע לאיסוף ופינוי אשפה מבנייני מגורים וניקיון מוקדי בילוי מרכזיים, במתכונת כמעט מלאה. לשם ההשוואה בערים מרכזיות אחרות כדוגמת ירושלים, ראשון לציון ועוד, מצליחים להסתפק בשישה ימים בשבוע כדי לאסוף את הזבל הנערם ברחובות ולשחרר את העובדים, ולא פחות את התושבים, ליום מנוחה שבועי.

(צילום: C Jill Reed-cc-by-sa)

המבקשים לעבוד באגף הפיקוח בתל אביב נדרשים להצהיר, עם קבלתם לעבודה, כי הם מודעים לכך שמדובר במשרה הכוללת עבודה בשבתות. "ידוע, מובן ומוסכם עליי כי לנוכח הצהרתי זו רשאית העירייה לשנות באופן סביר את תנאי עבודתי ו/או את סדרי עבודתי, לרבות העברתי מתפקידי, וזאת על פי שיקול דעתה המוחלט של העירייה". מיותר לציין כי גם עובדים יהודיים ממלאים את התפקידים השונים.

תלונות אלו מצטרפות להחלטה קודמת של מועצת עריית תל אביב על הפעלת תחבורה ציבורית בשבתות, החלטה שטרם זכתה למימוש מעשי, ועוררה גל של ביקורת ציבורית על מה שכונה בפי רבים כ"ניתוץ הסטטוס-קוו" בין הציבור הדתי לחילוני בעיר. ואולם, מבדיקת כיפה עולה כי אותו סטטוס-קוו כבר נרמס על ידי העירייה ברגל גסה זה שנים ארוכות, בהתבסס על חקיקה חילונית אותה קידמה מועצת העיר, המפעילה למעשה לא מעט שירותים עירוניים בשבת - מבלי צורך ממשי בכך.

בעיריית תל אביב אישרו את הפרטים ומסרו בתגובה לכיפה כי "השירותים העירוניים הפועלים בשבת עובדים במתכונת מצומצמת וממוקדת בעיקר במוקדי סיכון כמו מקומות בילוי, אזורי הומי אדם וכו'".