גלי צה"ל גלאט

הרב צחי הרשקוביץ רואה בנימוקו של הרמטכ"ל להמשך שידורי גל"צ בשבת, הזדמנות שאסור לציבור הדתי לפספס.

חדשות כיפה הרב צחי הרשקוביץ 28/08/08 00:00 כז באב התשסח

לאחרונה התבשרנו על אודות דיונים בסוגיית הפעלתה של תחנת הרדיו הצבאית, גלי צה"ל, בשבת קודש ובמועדי ישראל. כל מי ששירת בצה"ל יודע ומכיר היטב את פקודות המטכ"ל, שנאכפות על פי רוב, לפיהן מתקנים צבאיים וחיילים שאינם בפעילות מבצעית - שובתים בשבת קודש. בזכות פקודה זו מתאפשרת כניסתם של חיילים שומרי תורה ומצוות (כמעט) לכל פינה בצה"ל, ומכאן שתרומתם הכוללת לבטחון ישראל גוברת.


ביחס להשבתת גלי צה"ל, אמנם מדובר בהפרה של סטאטוס-קוו בן כמה עשורים, אך מעבר לכך באמת קשה לראות הנמקה רצינית שתשלול את ההשבתה. אף התגובה הפתלתלה שהגיעה מפי רמטכל"נו מגלה עד כמה אין באמת טיעון רציני לאפשר את שידורי התחנה. אולם, דומני שיש בהתעוררותה של סערה-זוטא זו משום חלון הזדמנויות להשפעה של ממש על התרבות הישראלית בכלל, ועל התרבות המגזרית של הציונות הדתית בפרט.


עד להקמתו של בית הדין הגדול, במהרה יכון, אין לנו יכולת הלכתית אמיתית של כפייה על המצוות. יתר על כן, אני באופן אישי אינני חסיד גדול של מהלכי כפייה דתיים, כל זמן שהם אינם חלק מקונצנזוס ציבורי רחב. אולם, דווקא דבריו של הרמטכ"ל עשויים לדרבן אותנו כציבור לפעולה משמעותית של קירוב לבבות מחד גיסא, ושל העצמת ערכה של השבת בחיינו הציבוריים מאידך גיסא. הרמטכ"ל, ובמידה רבה גם מי שהיה מפקד צה"ל, משה שלונסקי, הביע חשש שהימנעות משידורים בשבת קודש תפגע ברצף השידורים של התחנה, וממילא תפגע ברלוונטיות שלה כתחנה מובילה. לפיכך, גם בימי החול תפחת ההאזנה, והדרך לסגירה מוחלטת של התחנה - קצרה. זו איננה טענה חדשה, והיא נשמעת במשך אלפי שנים מפי סוחרים יהודיים, שמתלבטים באשר לכדאיות הכלכלית של סגירת בתי העסקים שלם בשבת. אמנם, הרמטכ"ל דיבר על ביטול התחנה כעל פגיעה מהותית בבטחון המדינה, פגיעה שטרם השכלתי להבין אותה לאשורה, אך ככלל הטענה דומה - השבתה בשבת תפגע במתח הרווחים, ותהפוך את העסק/התחנה/החברה למפסידים.


האומנם השבת תפגע בתחנה? (צילום המחשה: Ross Murray-cc-b-nd)


אולם, כאן, סבורני, נכנס הגורם החשוב ביותר במערכת הכלכלית הזו - הציבור הרחב. שוק התקשורת, כמו כל שוק כלכלי אחר בעולם, בנוי בסופו של דבר ממשחק מורכב ומפותל של היצע וביקוש. מדוע לא נפנה כציבור לרמטכ"ל, ונחזק אותו ואת התחנה בצעדיה, ונתבע מהם העצמה של הרב-תרבותיות הישראלית, של כור ההיתוך החיובי (זה שאיננו בולע את הזהות המקורית של הנכנסים אליו, כי אם מאפשר להם לבטא אותה בלא לחשוש מפני המלעיגים)? יתר על כן, אפשר וצריך לגבות מהלך זה בהבעת תמיכה ציבורית רחבה בהאזנה לתחנה (העלאת הרייטינג), כמו גם בספונסרים, שישמחו לגבות את התחנה בהימנעותה מחילול שבת. ב"ה כיום רבים הם בתי העסק הגדולים במדינה שגילו שהשבת טובה לעסקים (לאחרונה התבשרנו על רשת ניו-פארם שנותנת מענה לקהל המאמינים, וראוי לתמוך בה על כך בכל לב), ויתכן שהם יכולים לסייע לגלי צה"ל במהלך המורכב הזה.


יובהר, אני מאמין שצריכה להיות תחנה בעלת מאפיינים דתיים במדינה (גילוי נאות: אינני ממאזיני רדיו קול-חי, והמבין יבין), אך אני לא חושב שגלי צה"ל צריכה להיות תחנה "דתית". עם זאת, אני כן חושב שכשם שחייל דתי יכל לשרת בסיירת מטכ"ל או ב-8200, הוא צריך ויכול לשרת בגל"צ. כשם שהתחנה צריכה לספק שירותי תרבות לכלל החיילים, היא צריכה גם לשמור ולטפח את עולמם התרבותי של החיילים הדתיים בצבא (וכן, גם של העולים החדשים ושל הדרוזים והצרקסים). אני גם מוכן לעזור ולסייע ככל יכולתי, בשביל שעוד נדבך בצבא הקודש שלנו יהיה כזה שאני יכול להזדהות איתו, ושיקדם ערכים של סובלנות והערכה-הדדית במדינה ובחברה.


קריאה גדולה צריכה לצאת, מכלל אנשי הרוח והתרבות במדינה, על כל המגזרים שלהם, לתמוך במהלך כולל של הפיכת גלי צה"ל לתחנה שמשרתת ערכים חינוכיים וחברתיים, כראוי לחזון "צבא העם" של מייסדי המדינה, ותוך הכרה ברבדים השונים של העם. זו צריכה להיות תחנה שמעודדת שירות ומגנה נחרצות השתמטות, שמעודדת סוגים שונים של מוזיקה ויצירה, ומחבבת את המגוון הרחב של העם היושב בציון. וגם - תחנה ששומרת שבת, כיאה לכל המוסדות הרשמיים במדינת היהודים.