גיור תמורת תשלום

הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר, חשף כי ברבנות תפסו מספר רבנים ארה"ב ובאירופה שגיירו תמורת תשלום - ולכן יוגבר הפיקוח על הגיור

חדשות כיפה אורי פולק 16/03/11 00:00 י באדר ב'

גיור תמורת תשלום
יחצ, צילום: יחצ

"קיבלנו עדויות על כמה רבנים שגיירו תמורת כסף בארה"ב, באירופה ובדרום אמריקה. אלו אמנם רק בודדים, שוליים-שבשוליים, אבל וידאנו ואכן זו מציאות קיימת" - כך חשף היום (ד) הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר, במהלך דיון של ועדת העלייה והקליטה של הכנסת שעסקה בפיקוח ההדוק של הרבנות על גיורים בחו"ל.

הועדה דנה בין השאר בעיכובים שמטיל משרד הפנים על עלייתם לארץ של גרים, שהתגיירו בגיורים אורתודוקסים בארה"ב. בישיבה, שהתקיימה בלשכת הראשון לציון הרב שלמה עמאר, גילה הרב הראשי כי המגבלות הוטלו כדי לוודא שמדובר בגיור כהלכה - כיוון שהתגלו מקרים בודדים של גיור תמורת תשלום.

לטענת הרב עמאר, גם בארץ נתפסו מקרים בודדים של גיור תמורת תשלום. "במערכת בתי הדין ובגיור הצה"לי אין בכלל מקרים כאלו - ואני אומר זאת בכל האחריות", הבהיר הרב עמאר, "יש רבנים שהכרנו בגיורים שלהם וכשגילינו שמעורב בתהליך גם כסף - הפסקנו להכיר בהם".

הרב עמאר הדגיש כי "גיור צריך שיעשה ע"פ ההלכה וגם רבנים אורתודוקסים הרבנות הראשית מבררת שהם גויירו אכן ע"פ ההלכה". לדבריו, כיוון שיש בסוגיה צדדים משפטיים הוא מכין הצעה מסודרת בתיאום עם הפרקליטות ומרשם האוכלוסין, זאת כדי למנוע עלייה לארץ של מי שקיבל תעודת גיור שלא כדין. הנוהל החדש יגובש, לדבריו, כבר בחודש הקרוב - ויובא לאישור חוקתי.

"גם בארץ לא כל רב מגייר אלא רק בתי דין. בארה"ב יכול יהודי להתחתן בניו יורק ולמחרת להתחתן עם אישה אחרת שוב בוושינגטון, כי אין שום מערכת שמפקחת ורישום אחיד. לעומת זאת, כאן בארץ זה כמעט בלתי אפשרי, ובימים אלו אנו בתהליכים של יצירת מערכת דומה בארה"ב כדי למנוע תקלות שכאלו גם בענייני נישואין וגירושין", ציין הרב עמאר.

במהלך הדיון ביקרו חלק מחברי הועדה את הפיקוח ההדוק של הרבנות הראשית סביב נושאי הגיור בחו"ל. לטענתו של הרב עמאר, אשר השיב לדברים, הפיקוח ההדוק של בתי דין מוכרים ובודדים נוצר כדי למנוע אותן תופעות בודדות של רבנים שגיירו תמורת תשלום. הרב הראשי הבטיח כי בנוסף לעשרת בתי הדין לגיור בצפון אמריקה שכבר הוקמו - יוקמו בקרוב בתי-דין נוספים בחו"ל.