האגודה למלחמה בסרטן מזהירה מפני הטיפול הקוסמטי: "עלול לסרטן"

האגדוה למלחמה בסרטן מזהירה מפני מיטות שיזוף: עלול להביא לפגיעה בעיניים, להתקמטות מוקדמת של העור, לריבוי כתמים, לנגעים טרום סרטניים, לכוויות ולסיכון ממשי לחלות בסרטן העור ומלנומה

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/08/24 11:14 ח באב התשפד

האגודה למלחמה בסרטן מזהירה מפני הטיפול הקוסמטי: "עלול לסרטן"
מיטת שיזוף, צילום: Pavel Rumme,Shutterstock

האגודה למלחמה בסרטן מזהירה את הציבור מפני השימוש במיטות שיזוף, המסוכן באותה מידה כמו חשיפה לאור השמש ואף יותר. מיטות שיזוף פולטות קרינה אולטרה סגולה הגורמת לנזקים בריאותיים מצטברים. חשיפת יתר לקרניים אלו גורמת לפגיעה בעיניים, להתקמטות מוקדמת של העור, לריבוי כתמים, לנגעים טרום סרטניים, לכוויות ולסיכון ממשי לחלות בסרטן העור ומלנומה.

כבר בשנת 2009 סיווגה הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן (IARC) את קרינת שמש, וכן את קרינת ה -UV המשמשת במכשירי שיזוף, כמסרטנת לבני אדם (קבוצה 1), בדומה לטבק ואסבסט ומחקרים הראו כי שימוש במיטות שיזוף מגביר משמעותית את הסיכון למלנומה, במיוחד בשימוש תכוף או בהתחלת השימוש בגיל צעיר.

באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי מלנומה היא המחלה המסוכנת והקטלנית מבין סוגי סרטן העור השונים. על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן, בשנת 2023 אובחנו כ-2,000 נשים וגברים עם מלנומה ממאירה של העור.

משה בר חיים מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן מסביר כי: "הוכח באופן חד משמעי בארץ ובעולם שקרינה אולטרה סגולה מהשמש וממכשירי שיזוף מלאכותיים כמו מיטות שיזוף הן הסיבות העיקריות לרוב מקרי סרטן העור, כולל מלנומה ממאירה וקטלנית. אין בהן הגנה מפני כוויות, שהן גורם הסיכון למלנומה, וייתכן שהסיכון לכוויות אף יעלה, בשל תחושת בטחון מוטעית. אני מפציר בציבור בכלל ובדור הצעיר בפרט, להימנע משימוש בהן. גם עור בהיר הוא יפה והקרינה המצטברת היא אכזרית."

יצוין כי תכשירים לשיזוף עצמי לשימוש בבית או שיזוף בהתזה במכוני קוסמטיקה, אינם נחשבים מסוכנים כמו חשיפה לשמש או למיטות שיזוף. אך חשוב לשים לב כי השימוש בהן אינו מגן על העור מפני הקרינה העל-סגולה של השמש ויש צורך להשתמש בתכשירי הגנה מסנני קרינה.

בשנים האחרונות עלתה האגודה למלחמה בסרטן בקמפיין עם המסר, "מיטת שיזוף עלולה להפוך למיתת שיזוף". הקמפיין הופק בהתנדבות על ידי משרד הפרסום גיתם BBDO ונועד להעביר בצורה עוצמתית את העובדה שמיטות שיזוף פולטות קרינה אולטרה סגולה הגורמת לנזקים בריאותיים מצטברים ולסיכון ממשי לחלות בסרטן העור ומלנומה.