הגבלות על יחידת ההפריה באסותא: הפתרון של משרד הבריאות למטופלים

משרד הבריאות פנה לבתי החולים הציבוריים בבקשה שירחיבו את פעילותם ויקבלו את המטופלים שנותרו ללא מענה, בשל המגבלות החדשות על בית חולים אסותא

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/07/23 13:54 ז באב התשפג

הגבלות על יחידת ההפריה באסותא: הפתרון של משרד הבריאות למטופלים
אסותא, צילום: Yossi Aloni/Flash90

לאור ההחלטה שהתקבלה בעקבות השימוע באסותא רמת החייל, כי תצומצם הפעילות המתבצעת ביחידיה להפריה החוץ גופית בבית החולים, משרד הבריאות פנה היום (ג') לבתי החולים הציבוריים שיאפשרו בטווח המיידי הגדלה של היקף הפעילות וקליטת זוגות או יחידים נוספים הזקוקים לטיפולי הפריה חוץ גופית או שימור פוריות.

בשנים האחרונות חלה עלייה חדה במספר טיפולי הפריה חוץ גופית בישראל. בהמשך למספר תהליכים ודיונים במשרד הבריאות, שהחלו עוד לפני המקרים החריגים האחרונים שהתרחשו בשתי יחידות ה-IVF שבמרכזים הרפואיים של אסותא, מינה מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, צוות לבחינת המערך להפריה חוץ גופית, ולגיבוש צעדי המדיניות הנדרשים.

הפרייה חוץ גופית, אילוסטרציה

הפרייה חוץ גופית, אילוסטרציה צילום: shutterstock

תקצוב לבתי החולים שירחיבו את הפעילות

אחת מהמלצות הוועדה הייתה הפעלת תכנית להשוואת תנאי שוק בין ספקים פרטיים לציבוריים. תכנית זאת כוללת חיזוק של היחידות הציבוריות והפיכתן לאטרקטיביות למטופלות, באמצעות מתן האפשרות לבחור את הרופא המטפל ללא תוספת עלות מהמטופלת ובאמצעות חיזוק היבטי השירות השונים בהם זמינות המענה ביחידה וסקר שביעות רצון. 

משרד הבריאות עדכן היום את בתי החולים כי קיים תקציב ייעודי משמעותי לצורך תמיכה בבתי החולים אשר יגדילו פעילות וירחיבו את שעות פעילות היחידה לשעות אחה"צ, ואף יאפשרו שירותים נוספים כמו בחירת רופא מטפל וכי מצופה מהם לפעול בהתאם.

ההגבלות על בית החולים אסותא

בעקבות המחדלים במחלקת ההפריות החוץ גופיות, משרד הבריאות הודיע בשבוע שעבר על החלטתו בנוגע לבית החולים אסותא רמת החייל. על פי פקודת בריאות העם, הוחלט כי על מנהלת בית החולים או הנהלת רשת אסותא למנות גורם מלווה חיצוני בכיר מתחום בטיחות הטיפול, במטרה להביא לשינוי התרבות הארגונית הבעייתית בנושא בטיחות הטיפול ולסייע לבית החולים בעדכון נהלים והטמעתם, והשראת תרבות בטיחות ודיווח וניהול אירועים חריגים בבית החולים.

בנוסף, תצומצם הפעילות המתבצעת ביחידיה להפריה החוץ גופית בבית החולים באופן הבא: אין לבצע מעבר ל-25 פעולות (שאיבות ביציות והחזרות עוברים) ביום עבודה, תופסק לאלתר קליטת מטופלים ומטופלות חדשים ביחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים, יש לסיים את העבודה ביחידה להפריה חוץ גופית (כולל במעבדה) עד שעה 23:00.