בעיית התעסוקה לא נפתרה

יו"ר ארגון 'תעסוקטיף' הפועל להשבת מפוני גוש קטיף למעגל העבודה, מתייחס לוועדת החקירה וקובע: הדרך לשיקום עוד ארוכה

חדשות כיפה יוסף צבי רימון 16/06/10 00:00 ד בתמוז התשע

בעיית התעסוקה לא נפתרה
Yeshivat Har Etzion-cc-by, צילום: Yeshivat Har Etzion-cc-by

וועדת החקירה הממלכתית קבעה בדו"ח שלה, שיצא בימים אלו, ביחס לבעיית התעסוקה:

"באשר לפעילות תעסוקטיף: באופן כללי הוועדה מבקשת להדגיש, כפי שהניסיון המוצלח לתעסוקטיף מוכיח, כי ארגון חוץ-ממשלתי, המכיר את האוכלוסייה הרלוונטית ומתאים את עבודתו לצרכיה המיוחדים, הוא יעיל יותר במציאת פתרונות לבעיות התעסוקה של המפונים מאשר משרדי הממשלה או גורמים אחרים שאינם מכירים את האוכלוסייה וצרכיה באותה מידה, והמקובעים בפתרונות ההשמה השגרתיים שאליהם הורגלו." (דו"ח וועדת החקירה, עמ 358).

לפני חמש שנים, זכינו להקים את ארגון תעסוקטיף, להשבת תושבי גוש קטיף למעגל העבודה. מאז, פועלת תעסוקטיף באמצעות מתנדבים ואנשי מקצוע, בכדי להשיב את תושבי גוש קטיף למעגל העבודה. בשנה האחרונה, מאז תחילת וועדת החקירה הממלכתית, עולה פעילות תעסוקטיף, בעקבות המיזם המשותף עם המדינה.

עד היום הצליחה תעסוקטיף להשיב למעגל העבודה כ-1200 מתושבי גוש קטיף, ולפתוח כ-160 עסקים. אולם, עדיין ישנם מאות אנשים ללא עבודה.

הבעיות הולכות ונהיות קשות: ככל שהשנים עוברות האנשים במצב קשה יותר מבחינה נפשית, ומבחינת מסוגלות לעבודה. שנית, ככל שהגיל עולה, כך קשה יותר למצוא עבודה. אט אט, אנשים רבים עוברים גיל 45 והקושי במציאת מקומות עבודה הולך וגובר. שלישית, מגורי הקבע רק מתחילים להיבנות. יש הרבה אנשים שהקמת העסק שלהם יהיה במגורי הקבע.

וגרוע מכל: חוסר תעסוקה גורם לצערנו פעמים רבות לבעיות בכבוד העצמי, לבעיות בזוגיות, לבעיות קשות עם הילדים ולבעיות בריאותיות! למשל, אדם אחד שהיה מובטל במשך שנתיים, חיפש וחיפש, עד שמצא עבודה במקום רחוק מאוד. אולם, חוסר התעסוקה בתחילה, ומציאת עבודה רחוקה, שאילצה אותו להיות מחוץ לבית בכל ימות השבוע, גרמה לבעיות זוגיות קשות בינו ובין אשתו. היו דיבורים על גירושין. לפני כמה חודשים החלו בעיות בריאות, שאילצו אותו לשוב לביתו. תעסוקטיף נכנסה לתמונה, ומצאה פתרון תעסוקטי עבורו ועבור אשתו. במכתב שקיבלנו מבתו, היא כותבת, שהשמחה חזרה אל הבית, ההורים נהיו שוב מחוברים ואוהבים, ואף בעיות הבריאות נפתרו!

למרות הקשיים, תעסוקטיף פועלת במרץ, עם צוות מדהים של מתנדבים ושל אנשי מקצוע, ומצליחה כל הזמן להשיב אנשים נוספים למעגל העבודה. לתעסוקטיף יש ב"ה את הדרך להשיב את יתר התושבים לעבודה. הן על ידי הצעות עבודה, הן על ידי חיזוק נפשי-תעסוקתי, הן על ידי קורסים מקצועיים, ליווי מקצועי ופתיחת עסקים. ב"ה גם במצב העגום כיום, יש כל הזמן הצלחות, ואנשים נוספים חוזרים למעגל העבודה. תעסוקטיף זקוקה להצעות עבודה (בעיקר באיזור הדרום) ולתרומות.

לאחר שממשלת ישראל בדקה את הצלחות תעסוקטיף, התחייבה הממשלה ל"מצינג" עם תעסוקטיף. על כל כסף שתעסוקטיף תשיג, תתן המדינה עוד שקל. אולם, ללא גיוס כספים של תעסוקיף, לא יהיה דבר גם מצד המדינה. לצערנו, המשבר הכלכלי השפיע רבות גם על מצבה הכספי של תעסוקטיף, ועל האפשרות שלה לעזור לעקורי גוש קטיף. בכדי להשלים את המשימה זקוקים לכסף רב, שאנו מקווים שנצליח לגייס בתרומות בארץ ובעולם.

אנו ממשיכים לפעול ובע"ה מקווים שנצליח להשיב גם את יתר התושבים למעגל העבודה, אך שישובו להיות אנשים עצמיים, אנשים העומדים על רגליהם בזכות עצמם כפי שהיו בגוש קטיף, ואנשים התורמים לחברה - כפי שתרמו כל חיהם.

נרתם כולנו, לסייע לתושבי גוש קטיף הנפלאים לשוב למעגל העבודה, לשוב ולעמוד על רגליהם, ולהמשיך ולתרום כפי שהיו בעבר.

תעסוקטיף: 0722-127-125 http://www.jobkatif.org/